0

شناخت و آشنایی با کاسکوهای اهلی

کاسکوهای اهلی

برای آشنایی با کاسکوهای اهلی میتوان گفت که کاسکوهای اهلی آنهایی هستند که در سنین جوجه گی توسط یک یا چند فرد خریداری شده اند و به خانه برده شده اند و اهلی شده اند و تحت آموزش قرار گرفته اند و سخنگو شده اند یا نشده اند. معمولاً اگر کاسکویی در یک خانه سخن گو شود، به خصوص اگر سخنگوی خوبی شود، به جز در شرایط خاص و به ندرت، چنان خانواده ها هرگز میل به فروش کاسکوهای سخنگوی خود نخواهند داشت (به هیچ قیمت). اما گاهی اوقات، برخی از خانواده ها به علل مختلف تصمیم به فروش کاسکوی سخنگوی خود می گیرند. برخی افراد هم از سخنگو کردن کاسکوها پول در می آورند. پس تکلیف کاسکوهای سخنگوی قابل فروش روشن است؛ یعنی آنها سخن می گویند و شما می­توانید یا باید مهلت داده شوید که بتوانید سخنگویی آنها را آزمایش کنید. اما خریدار باید به خاطر داشته باشد که قیمت کاسکوهای سخنگو بسیار متفاوت است. یک کاسکوی سخن گو ممکن است ۲ تا ۳كلمه حرف بزند و این تعداد کلمه كل ظرفیت یادگیری آن باشد و خارج از آن قدرت یادگیری بیشتر نداشته باشد و به همین دلیل صاحبش حاضر به فروش آن شده باشد.  در پست قبل در مورد هر آنچه در مورد کاسکو باید بدانید پرداخته شد در ادامه نکات مهمی در مورد شناخت و آشنایی با کاسکوهای اهلی بیان می گردد

کاسکوهای اهلی

یک کاسکوی سخن گو ممکن است ۲۰ تا ۳۰ کلمه حرف بزند و این تعداد کلمه، حداکثر ظرفیت یادگیری آن باشد و یک کاسکوی سخن گو ممکن است تا ۳۰۰، ۴۰۰ الی ۵۰۰ کلمه یا بیشتر حرف بزند و حتی قدرت جمله گویی و جمله سازی داشته باشد. پس می بینید که فقط به صرف چند کلمه حرف زدن یک کاسکو، نمی توان روی آن قیمت گذاشت یا حرف فروشنده را پذیرفت.

من ندیده ام و نشنیده ام که کسی تاکنون به اندازه من سخاوتمندانه پول بابت کاسکوهای فراوان (تا امروز ۱۳۲ قطعه کاسکو) پرداخته باشد که تجارب لازم را کسب کند. در طول حدود ۳ سال، من در سِری­های ۱۰ قطعه ای و گاه تا ۳۶ کاسکو را برای انجام تحقیقاتم از فروشندگان خریداری می کردم و در پایان دوره، راه دیگری سراغ نداشتم جز اینکه آنها را با یک سوم قیمت به همان فروشندگان پس بدهم.

آنها خیال می کردند که من آدم ساده یا پولداری هستم و تا این اواخر نمی­دانستند که من با چنان کاسکوها چه می کنم. به تدریج شمار علاقه مندان خرید کاسکو که به خود من مراجعه می کنند تا راهنمایی شوند، زیاد شدند. از آنجا که در طول مدت ۳ تا ۴ ماه تحقیقات، هویت کاسکوهای تحقیقاتی من کاملاً مشخص می شود و در این مدت از حالت وحشی به نیمه اهلی تغییر حالت می دهند و دیگر از آدم نمی ترسند و نیز همانند کاسکوهای وحشی تازه واردشده به کشور، به بیماری ترس و استرس دچار نیستند و دوره تلفات را پشت سرگذاشته اند؛ چنانچه در پایان هر دوره تحقیقات کسانی به من مراجعه کنند، بهتر می دانم که ابتدا کاسکوهای موجودم را به آنها معرفی کنم.

مردم وقتی از برتری های چنین کاسکوها نسبت به آنهایی که در بازار هستند، مطلع می شوند، به راحتی مشتاق خرید آنها می شوند. به این ترتیب، دیگر نه تنها لازم نیست که من کاسکوهای تحقیقاتی ام را پس از انجام کار با آنها، با نصف تا یک سوم قیمت به فروشنده ها پس بدهم، بلکه چنین کاسکوهای مطمئن را قدری گران تر از متوسط قیمت آنها در بازار در اختیار مردم قرار می دهم و لذا هم بخشی از هزینه های تحقیقاتی من تأمین می شود، هم خریداران با خیال راحت اقدام به تهیه آنها می کنند.

کاسکوهای اهلی1

 خریداران کاسکو می توانند با اهداف مختلف به یکی از انتخاب های زیر دست بزنند:

(۱) یک جوجه کاسکوی «وحشی» ۲ تا ۳ ساله (چشم طوسی) یا یک کاسکوی بالغ جشم سفید «وحشی» (متوسط ۵ساله) خریداری کنند – کاسکوها در چنین حالات وحشی، یا در آینده سخنگو خواهند شد یا نخواهند شد. لذا می توان شانس دستیابی به یک کاسکوی سخنگو با خرید کاسکوهای وحشی را ۵۰: %۵۰ دانست.

بسیاری از مردم به شدت اصرار دارند که من نظر بدهم که مثلاً فلان کاسکوی وحشی سخنگو خواهد شد یا نخواهد شد. گاه فکر می­کنند که من کاسکوهای وحشی ای که سخن گو می شوند، می شناسم و میل ندارم به طور رایگان یک کاسکوی سخنگو شونده را به آنها معرفی کنم. به هر حال با توضیح کافی به آنها می­قبولانم که نه بنده و نه هیچ کس دیگری نمی تواند به هیچ طریقی سخنگو شدن بانشدن یک کاسکوی وحشی را تشخیص دهد و اگر فردی یافت شود که بگوید به نظر من این کاسکو سخنگو خواهد شد یا آن کاسکو سخنگو نخواهد شد، او یا از روی نادانی چنین می گوید یا می خواهد کاسکویی را به شما بفروشد.

پس لازم است که شما در این خصوص، هرگز از کسی اظهارنظری نخواهید. بدیهی است که چنین کاسکوها، معمولاً پس از طی دوره اهلی شدن، آموزش پذیر می شوند و از این گروه، آنهایی که دستگاه صوتی اشان قابلیت تبدیل صدا به کلمه را دارد، سخنگو خواهند شد و بقیه سخنگو نخواهند شد و از این پس به صورت کاسکوهای اهلی غیر سخنگو، میتوان از سایر قابلیت های آنها؛ من جمله یادگیری تقلید انواع صداهایی غیر از کلام انسان، یادگیری انواع بازیها، دست آموزی آنها و سرانجام از قابلیت جوجه کشی از آنها در سن حدود ۷ سالگی بهره­مند شد.

(۲) خریدار کاسکو ممکن است علاقه مند خرید یک کاسکوی سخنگو که توسط فرد دیگری تعلیم داده شده باشد، شود. در این صورت، او باید آن قدر زرنگ باشد که بتواند قبل از پرداخت پول، به قدرت سخنگویی کاسکو و از آن مهم تر به استعداد یادگیری سخنگویی توسط کاسکو پی ببرد. به عبارت دیگر اگر قرار باشد که صاحب یک کاسکوی سخنگو در تعریف از کاسکوی خودش صادق باشد، باید به شما اجازه آزمایش سخنگویی کاسکو را بدهد.

حال بستگی دارد که آیا شما یک کاسکوی پرحرف و با استعداد می­خواهید با کاسکویی که فقط چند کلمه را در طول روز تکرار می کند. به جرات می گویم که در بین کاسکوهای سخنگویی که از ۳ کلمه تا بیش از ۳۰۰كلمه حرف می زنند، قیمت می تواند تا ۲۰ یا ۳۰ برابر متفاوت باشد. زیرا یک کاسکوی ۳کلمه ای، عملاً حرف زن نیست و شما را دق می آورد تا کلمه ای را بگوید. در حالی که یک کاسکوی ۵۰ کلمه ای یا بیشتر، به اندازه کافی سخن گویی می­کند که بتواند شما را راضی کند.

همچنین کاسکوهایی که بتوانند بیش از ۲۰۰ کلمه حرف بزنند، در واقع منتخبی هستند از بین چندین هزار کاسکو که بیش از هر یک از اعضای خانواده در خانه شما عزیز و مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین صاحب چنان کاسکوهای استثنایی حق دارند که پول خوبی در مقابل آنها درخواست کنند و شما نیز بدانید که پولی را که بابت چنان کاسکوها می پردازید، هرگز پشیمانی ندارد. در واقع مهم این است که آنچه صاحب کاسکو در مورد سخنگویی و قدرت یادگیری آن ابراز می دارد، به شما ثابت شود و این طور نباشد که کاسکویی را شما با ادعای ۱۰۰ کلمه صحبت کردن بخرید و وقتی به خانه می آورید، فقط چند کلمه از آن بشنوید.

به طور کلی اگر صاحب کاسکو به آن چه ادعا می کند اعتقاد داشته باشد، امکان آزمایش شدن را به شما خواهد داد، چون می داند که اگر شما سخن گویی اعجاز گونه کاسکویش را ببینید و بشنوید، خریدارش می شوید و لذا ترسی از آزمایش شدن کاسکو نخواهد داشت. البته خرید کاسکوهای گران قیمت از جهات مختلف به نظر کارشناسی نیاز دارد، چون شما به عنوان یک مبتدی هرگز نمی توانید تمام قدرت سخن گویی و استعداد یادگیری کاسکو را درک کنید و هرگز نمی توانید به راحتی عیوب احتمالی کاسکو را بفهمید، همان طور که اگر با ساخت و ساز ساختمان یا مکانیک ماشین آشنا نباشید، نمی توانید بدون مشورت کارشناس متخصص به استحکام و مصالح مصرفی در ساختمان یا به ریزه کاری های سلامت با عیوب یک ماشین پی ببرید. لذا اساسا در خرید کاسکوهای سخنگو، حتماً نظر یک مشاور امین را نیاز دارید، ولو آنکه مجبور باشید برای حق مشاوره مبلغی به او بپردازید.

گروه دیگری از کاسکوهای اهلی آنهایی هستند که در خانه صاحب یا صاحبان قبلی خود سخنگو نشده اند. این کاسکوها اگرچه ظاهری کاملاً شبیه کاسکوهای سخنگو دارند، ولی از گروه کاسکوهایی هستند که حنجره شبکه ای ندارند و هرگز قدرت تقلید صدای انسان را پیدا نخواهند کرد. این گروه از کاسکوها فقط به درد مجموعه دارانی می خورد که دوست دارند در بین پرندگان زینتی خود کاسکو هم داشته باشند. این افراد که مجموعه ای از طوطی ها را در یک پرنده خانه نگهداری می­کنند، هرگز به فکر سخن گو کردن کاسکو باطوطی­های دیگر خود نیستند.

کاسکوهای اهلی غیر سخنگوي چشم زرد و کاسکوهای وحشی چشم زرد کارآیی خاص دیگری هم دارند و آن جوجه کشی از آنهاست. بنابراین کسانی که قصد جوجه کشی از کاسکو دارند، جوجه کاسکو و کاسکوهایی تا سنین ۶ سال به درد آنها نمی خورد و باید کاسکوهای بالغ چشم زرد اهلی یا وحشی را برای جوجه کشی انتخاب کنند، زیرا کاسکوها اگرچه از لحاظ جنسی در ۳ سالگی بالغ می شوند، ولی تا ۷ سالگی جفتگیری نمی کنند. بنابراین هر دسته از کاسکوها کاربرد خاص خودشان را دارند و خریدار باید هدفش را از کاسکوداری مشخص کند و سپس با اطلاعات فوق، کاسکو یا کاسکوهای موردنظرش را خریداری کند.

چنانچه فرد پرنده دوستی یک مجموعه از پرندگان زینتی داشته باشد و قصد داشته باشد که یک یا چند کاسکو هم به آنها اضافه کند، این فرد معمولاً قصد سخنگو کردن کاسکو را ندارند و شاید قصد جوجه کشی از کاسکو را هم نداشته باشد. در این صورت چنین شخصی می تواند یک کاسکوی اهلی غیر سخنگو یا یک کاسکوی وحشی را در هر سنی با قیمت مناسب خریداری کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج