0

لوازم مورد نیاز برای پرورش جوجه(آبخوری و دانخوری)

لوازم مورد نیاز برای پرورش به دو صورت دستی و اتوماتیک وجود دارند. این لوازم شامل انواع دانخوری و آبخوری می باشند.در بخش بعدی لوازم مورد نیاز برای پرورش جوجه ( آبخوری جوجه و دانخوری جوجه ) را مورد بررسی قرا میدهیم.

لوازم مورد نیاز برای پرورش جوجه ها

قفس در سیستم های پرورش در قفس نیز از جمله این لوازم محسوب می شود.

  •  دانخوری

دانخوری ها شامل دانخوری های اولیه و اصلی هستند. دانخوری های اولیه برای تسهیل در اختیار قرار گرفتن دان به جوجه ها می باشند و جوجه ها به این شکل با مصرف نمودن خوراک آشنا می گردند. این دانخوری ها به شکل سینی های پلاستیکی گرد با لبه ای به ارتفاع ۳ تا ۵ سانتی متر می باشند که قابل شستشو و ضدعفونی هستند. این دانخوری ها برای هفته اول پرورش جوجه ها مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به اینکه ریخت و پاش دان در این نوع دانخوری بسیار زیاد است، از هفته دوم به بعد با دانخوری های اصلی جایگزین می شوند. در سیستم قفس از شان تخم مرغ نیز می توان به عنوان دانخوری های اولیه استفاده کرد. شان تخم مرغ را تا ارتفاع چاهک ها از دان پر نموده و در داخل هر قفس یک شان قرار می دهند. پس از یک هفته شان های حاوی دان را جمع آوری نموده تا جوجه ها از دانخوری های اصلی تغذیه کنند. دانخوری دیگری مانند دانخوری و آبخوری استاندارد مرغ گوشتی وجود دارد که در مورد آن مطالبی بیان شده است.دانخوری های اصلی  به دو شکل وجود دارند.

١- دانخوری های ترافی (ناودانی)

این دانخوری ها به شکل ناودان هایی هستند که جنس آنها گالوانیزه و ضدزنگ می باشد. در سیستم قفس عمدتاً از این نوع دانخوری استفاده می شود و پر شدن آنها از دان یا به صورت دستی و یه به صورت اتوماتیک انجام می­گیرد.

۲- دانخوری های استوانه ای (بشکه ای)

این دانخوریها یک مخزن استوانه ای شکل با قطر ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر و طول ۶۰ سانتی متر هستند که روی یک بشقاب گرد سوار می شود. جنس این دانخوری ها بیشتر از گالوانیزه می باشد ولی نوع پلاستیکی نیز یافت می­شود. این نوع دانخوری ها معمولاً از سقف سالن آویزان شده و تا ارتفاع مناسب برای پرندگان تنظیم می شوند. مخزن استوانه ای علاوه بر نگهداری دان، مانع از ورود جوجه ها به دانخوری شده و لذا از ریخت و پاش دان در این نوع دانخوری کم است.

لوازم مورد نیاز برای پرورش جوجه

  •  آبخوری ها

سه نوع معمول آبخوری در پرورش مرغ استفاده می شود:

1- آبخوری های کله قندی

این نوع آبخوری از یک مخزن کله قندی و بشقاب گردی که در زیر آن قرار می گیرد تشکیل می شوند. آب مخزن تا سطح معینی وارد بشقاب می شود و پرندگان می توانند از آن استفاده نمایند. با افزایش سن پرندگان، ارتفاع این آبخوری ها از سطح زمین افزایش داده می شود. گنجایش این آبخوری ها معمولاً ۴ لیتر است. چنانچه از آبخوری های کله قندی دستی استفاده می شود که ظرفیت حجمی آنها حدود ۴ لیتر آب است. به ازای هر ۱۰۰ جوجه می توان یک آبخوری در نظر گرفت.

۲- آبخوری پستانکی (نیپلی)

این نوع آبخوری از یک لوله یا شلنگی که روی آن تعدادی نیپل کار گذاشته شده است، تشکیل می شود. نیپل در واقع یک سوپاپ کوچک است که با فشار نوک به داخل کشیده شده و اجازه خروج آب را می دهد. به مجرد اینکه فشار مکانیکی ناشی از نوک زدن متوقف می شود، سوپاپ به وضعیت اول خود برگشته و از خروج آب جلوگیری می کند. در سیستم پرورش در قفس، عمدتا از این نوع آبخوری استفاده می شود. فشار آب درون لوله یا شلنگی که نیپل ها روی آن تعبیه شده اند، باید پایین باشد. به این منظور از کاهنده های فشار در سیستم لوله کشی آب استفاده می شود. علاوه بر این، از صافی ها نیز برای جلوگیری از نفوذ ذرات معلق در آب در مسیر لوله های آبرسانی استفاده می شود تا از انسداد آنها جلوگیری شود. در صورتی که از آبخوری های نیپلی استفاده می شود، به ازای هر ۱۰ جوجه یک نیپل در نظر گرفته می شود.

۳- آبخوری های زنگی شکل اتوماتیک

این نوع آبخوری ها از یک مخزن زنگی شکل از جنس پلاستیک تشکیل شده اند که توسط لوله یا شلنگی نازک به لوله اصلی جریان آب وصل می شود.

جریان آب از لوله اصلی به آبخوری توسط یک فنر و شیر کنترل می شود. این آبخوری ها بصورت آویز از سقف قرار می گیرند و هنگامی که مقدار آب در داخل آبخوری ها از حد معینی کمتر شد، به علت سبک شدن وزن آن، فنر متصل به آن بالا رفته و شیر تنظیم باز شده و باعث ورود آب به داخل آبخوری می گردد. وقتی که سطح آب به حد معینی برسد، به علت سنگین شدن وزن آبخوری فنر به پایین کشیده شده و شیر تنظیم بسته می شود. در این نوع آبخوری ها از فیلتر و کاهنده فشار در مسیر آب استفاده می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج