0

معرفی بیماری های دستگاه گوارش سگ:مشکلات دندانی

بیماری پریودنتال سگ

اگر به هر علتی احساس کردید حيوان شما بیمار شده و یا در وضعیت طبیعی قرار ندارد، بهتر است او را جهت معاینه نزد دکتر دامپزشک ببرید. برای دستیابی به تشخیص درست، قبل از هر چیز مشاهدات صاحب حیوان از وضعیت جسمی و روند بیماری سگ خود مورد توجه قرار می گیرد. دادن شرح حال کامل و جامع و بیان تغییر حالت حیوان توسط صاحب او می تواند کمک شایانی در تشخیص باشد در ادامه به معرفی یکی دیگر از بیماری های دستگاه گوارش سگ ، مشکلات دندانی سگ  و بیماری پریودنتال سگ می پردازیم.

مشکلات دندانی

توجه و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان از نیازهای اساسی و مهم سگ­ها محسوب شده و در حفظ سلامت کلی و افزایش طول عمر حیوان نقش مؤثری دارد. سگ­های خانگی و آپارتمانی که از غذاهای کنسرو شده و نرم استفاده می کنند و از دسترسی به استخوان یا استخوان های مصنوعی محروم هستند، بیشتر در معرض ابتلاء به مشکلات دندانی می باشند. این سگ­ها با افزایش سن، به تدریج دچار جرم یا پلاک های دندانی شده و حالت سفید و صدفی دندان های آنها دچار تغییر رنگ می شود. با گذشت زمان و نفوذ پلاک های دندانی به داخل بافت لثه، حفراتی در قسمت زیرین لثه ها ایجاد می شود که محل مناسبی را جهت تجمع مواد غذایی و فعالیت باکتری­ها فراهم می نماید. تجمع مواد آلی موجود در غذا و فعالیت باکتریایی، منجر به التهاب لثه­ها شده و در صورت پیشرفت این حالت، بوی بد دهان، چرکی شدن لثه ها، لقی دندان­ها، خونریزی از لثه و احساس درد در هنگام خوردن غذا دیده می شود و در نهایت منجر به لاغری حیوان می گردد. در صورت عدم رسیدگی بموقع به این وضعیت در حیوان، ممکن است عفونت لثه ها به استخوان های فک نیز سرایت کرده و سموم حاصل از فعالیت میکروب ها وارد خون شده و به کلیه ها آسیب وارد نماید.

به منظور پیشگیری از ایجاد اینگونه پلاک­ها، بخصوص در سگ­های خانگی کوچک، می توانید حداقل هفته­ای یک بار یک قلم گوسفند یا گوساله را به شکل خام در اختیار حیوان قرار دهید تا ضمن بازی با آن و ارضاء غریزه گاز زدن، از تجمع پلاک های دندانی جلوگیری به عمل آمده و درضمن، نیاز بدن حیوان به کلسیم و فسفر نیز برطرف شود. همچنین استفاده از بیسکوییت های خشک و سفتی که به همین منظور تولید می­شود، می تواند در پیشگیری از بروز مشکلات دندانی مؤثر باشد. مسواک زدن نیز در صورت امکان راه مفید و مؤثری جهت حفظ سلامت دندان ها در حیوان محسوب می گردد. در صورت امکان بهتر است با استفاده از مسواک، تامپون یا تکه­ای پارچه تنضيف هفته ای یکبار دندان های حیوان را تمیز کنید. بهتر است برای شستشو و تمیز کردن دندان ها از جوش شیرین و آب استفاده نمایید.

استفاده از خمیر دندان مخصوص انسان برای سگ­ها توصیه نمی شود. بهتر است بطور مرتب هر 3 تا 6 ماه یکبار دندان های سگ شما توسط دکتر دامپزشک بررسی و در صورت لزوم جرم گیری شود.

بیماری پریودنتال سگ

بیماری های پریودنتال

بیماری های بافت های اطراف دندانی یا پریودنتال، از شایع ترین بیماری های دهان سگ ها محسوب شده و می تواند منجر به از دست رفتن دندان های حیوان گردد. نژادهای کوچکی همچون پودل عروسکی، استعداد بیشتری نسبت به انواع بزرگی مثل ژرمن شپرد در ابتلا به بیماری دارند. این طور به نظر میرسد که نوع تغدیه و نیز وضعیت سلامت حیوان در بروز این عارضه مؤثر باشد. اصولاً تجمع پلاک های غذایی در سطوح دندان­ها از عوامل پیش زمینه ایجاد این عارضه محسوب می گردد، زیرا در این شرایط باکتری ها به این غشاء چسبیده، تکثیر شده و در نهایت باعث ایجاد زخم و التهاب در بافت های اطراف دندان و لثه ها می شوند. در انتها ممکن است ریشه دندان نیز عفونی شده، استخوان آلوئول دندانی تخریب شود و دندان از بین برود. اصولاً بیماری­های پریودنتال به شکل پیشرونده ای گسترش می یابند که درمان فوری و زود هنگام آنرا می طلبند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج