0

مواد مغذی در دان بوقلمون

در دان بوقلمون منبع اصلی پروتئین، کنجاله سویا می باشد که در پیش دان بوقلمون که میزان مواد مغذی و کیفیت آن ثابت نبوده و در مناطق و سال های مختلف متفاوت است. از طرفی کیفیت کنجاله سویای یک منطقه نیز بستگی به شرایط عمل ­آوری و پخت و میزان استخراج چربی آن در کارخانه دارد.در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مواد مغذی در تغذيه بوقلمون

در دان بوقلمون منبع اصلی پروتئین، کنجاله سویا می باشد که میزان مواد مغذی و کیفیت آن ثابت نبوده و در مناطق و سال های مختلف متفاوت است.
از طرفی کیفیت کنجاله سویای یک منطقه نیز بستگی به شرایط عمل­ آوری و پخت و میزان استخراج چربی آن در کارخانه دارد.
نحوه پخت سویا بسیار مهم است زیرا دانه های سویا باید به نحوی پخته شوند که فاکتور ضد تغذیه ای سویا که عامل باز دارنده تریپسین نام دارد (Ti)از بین برود.
وجود این فاکتور در کنجاله سویا باعث کاهش هضم مواد پروتئینی و کاهش رشد جوجه ها می گردد.
پخت ناکافی سویا باعث کاهش هضم به علت وجود فاکتور بازدارنده تریپسین می گردد.
در حالی که پخت زیاد سویا نیز باعث تغییر ماهیت پروتئین و چربی گشته و نتیجتاً میزان هضم را کاهش می دهد.
بنابراین کنجاله سویا به تنهایی می تواند بر کیفیت جیره و نهایتاً افزایش وزن روزانه و قابل انتظار تأثیرگذار باشد.

دان بوقلمون
پیش دان بوقلمون

ذرت یکی دیگر از منابع مورد استفاده در بالانس جیره است که به عنوان یک منبع تأمین کننده انرژی محسوب می شود.
کیفیت مطلوب و قابل قبول ذرت عدم کپک زدگی و تازگی آن می تواند بر کیفیت جیره بیافزاید و به طور مستقیم موجب افزایش وزن مطلوب و تهیه پیش دان بوقلمون نیز می گردد.
گندم نیز یکی دیگر از منابع تأمین انرژی در جيره شناخته شده که در صورت قیمت مطلوب می توان در تأمین بخشی از انرژی جیره در کنار تأمین پروتئین همانند ذرت استفاده لازم برد.

کنجاله کلزا نیز یکی از منابع مهم تأمین کننده پروتئین و اسیدهای آمینه لازم جهت بالانس جیره بوقلمون به شمار می رود، آگاهی و شناخت از منابع تأمین انرژی و پروتئین که در حداقل قیمت تمام شده کنسانتره می­توانند تأثیرگذار باشند بسیار مهم می باشد.

در جیره نویسی نوین بوقلمون به منظور بهره گیری از پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای گندمی می توان از آنزیم­های مختلف بهره جست تا میزان انرژی قابل استحصال افزایش یابد.

پودر ماهی نیز به عنوان یک منبع اصلی تأمین کننده اسیدهای آمینه قابل هضم در دان بوقلمون شناخته شده است که کیفیت آن در کیفیت جیره بالانس شده تأثیرگذار است. وجود مسمومیت در آن، پخت نامطلوب و شرایط نگهداری در فاکتورهای ذکر شده مؤثر است. از آنجایی که یک منبع فسادپذیر تلقی می گردد اطمینان از صحت و سلامت آن در جیره بایستی کاملاً حاصل گردد و استفاده از پودر ماهی آلوده و فاسد با توجه به اینکه بو قلمونها دارای وزن سنگین در بعضی از مقاطع هست لطمات جبران ناپذیری را می تواند وارد نماید.

چربی و روغن گیاهی یکی دیگر از منابع تأمین کننده انرژی برای بالانس کردن جیره تلقی می شود وجود چربی­های گیاهی اشباع نشده در جیره موجب اقتصادی شدن جیره نیز می گردد.

اگر چربی به کار رفته در دان بوقلمون از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، هضم نشده و با مدفوع خارج و باعث روغنی شدن بستر و ایجاد سوختگی مفصل خرگوشی و تاول سینه می گردد.

ذکر این نکته لازم است که در جوجه های تازه متولد شده نمی توان از چربی های اشباع شده استفاده نمود چون قادر نیستند آن را هضم نماید. ولی در سنین بالاتر می توان از آن بهره برد از طرفی به دلیل نقطه ذوب بالاتر موجب می شوند پلت ساخته شده دارای کیفیت خوبی باشد.

هیچ گاه در بالانس کردن انرژی از روغن های پس مانده در سیستم صنعتی مثل روغنی که برای سرخ کردن استفاده شده است، نباید بهره جست و یا پس مانده کارخانجات روغن کشی را مصرف نمود. زیرا حرارت بالا موجب آسیب رساندن به زنجیره بلند چربی های اشباع نشده و موجب اکسیداسیون آن می گردد. در نتیجه تأثیر منفی در سلامتیگله و کیفیت لاشه خواهد گذاشت.

ذکر این نکته لازم است که امروزه مصرف آنتی اکسیدان ها و همچنین ویتامین E در دان بوقلمون بر روی کیفیت و کمیت چربی و روغن مصرفی مؤثر می باشد در شرایطی که کیفیت چربی خیلی مناسب نمی باشد و یا میزان مصرف روغن بیش از حد معمول است و یا جیره در هوای خیلی گرم استفاده می شود بهتر است میزان ویتامین E بیشتری به جیره اضافه شود.

در بالانس کردن جیره بوقلمون از عناصر کم مصرف ضروری نیز استفاده می شود. این مواد شامل مواد معدنی، ویتامین ها و ضدکوکسیدیوز و اسیدهای آمینه مصنوعی می باشند ویتامین و عناصر کمیاب در تمامی فرایندهای سوخت و ساز بدن دخالت دارند. امروزه علایم کمبود آنها به ندرت دیده می شود. ولی کمبود اندک بعضی از آنها ممکن است باعث کاهش عملکرد گله گردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج