1

ناهنجاری های پا بوقلمون(لنگش،فلج شدن،پا بازی جوجه و….)

ناهنجاری های پا بوقلمون ، فلج شدن بوقلمون، لنگش بوقلمون ها در نژاد های با رشد سریع بوقلمون می تواند رخ دهد. این اختلالات نه تنها منحصر به گله های کوچک نیست بلکه در گله های بزرگ تجاری بوقلمونها نیز اتفاق می افتد برآورد ها حاکی از آن است که مشکلات پا دامنه ای در حدود 5/0 تا 4 درصد از کل طیور گوشتی بالغ را در بر می گیرد.در ادامه به بررسی دقیقتر این موضوع خواهیم پرداخت.

ناهنجاری های پا بوقلمون ها چیست ؟

تعدادی از پرنده ها ممکن است با پاها، پنجه ها و یا چنگال های کج پرورش یابند همچنین پاهای قوس دار، پیچ خوردگی و یا تورم مفصل های خرگوشی که مابین استخوان ران و ساق قرار دارد نیز در گله ها دیده می شوند که اکثر آنها تحت تاثیر شدید قرار نگرفته و می توانند به طور کاملاً عادی رشد کنند.
اما بعضی دیگر نیز وجود دارند که تاثیرات شدیدی از مشکلات پا را دریافت کرده اند و حتی نمی توانند روی پای خود بایستند و ممکن است پنجه های آنها کج شده و از حالت عادی خارج شوند.
پرندگانی که از مشکلات شدید و دردناک پا رنج می برند و نمی توانند غذای خود را بدست بیاورند بزودی خواهند مرد.
عوامل زیادی موجب به وجود آمدن این مشکلات خواهند بود .
انتخاب برای سریع تر شدن رشد ممکن است باعث بروز این مشکل شود. زیرا استرس هایی که در نتیجه این عمل بوجود می آید بر روی اسکلت، ماهیچه ها و بافت های زرد پی پرندگان تاثیرات سویی برجای خواهد گذاشت.

چه عواملی باعث بوجود آمدن ناهنجاری های پا می شوند؟

میانگین وزن بدست آمده معادل 25/4 پوند (۱۹۲۸ گرم) در هفت هفته است، نسبت زیاد ماهیچه های سفید، استرس و مدیریت نا مناسب ممکن است منجر به مشکلات پا شود.
معمولاً نرهای بزرگ و با رشد سریع یکی از آنهایی هستند که در گله ها تحت تاثیر قرار می گیرند.
اگر چه ممکن است درصد کمی از پرندگان مستعد مشکلات پا باشند اما به علت کار کرد عالی، و صرفه جویی در هزینه غذا و زمان و سنگین تر بودن نسبت به پرندگان تلف شده استفاده از نژادهای با رشد سریع توصیه می گردد.
تعدادی عوامل عفونی نیز شناخته شده اند که به طور غیر مستقیم موجب اختلالات پا و لنگش بوقلمون می شوند.
استافیلوکوک ها و اورام مفاصل دو عامل معمول هستند.
اختلالات پایی که توسط این عوامل ایجاد شوند می توانند به سادگی با عوامل تغذیه ای اشتباه شوند.
در صورتی که عملیات جوجه کشی را خودتان انجام می دهید، از داشتن ظاهری قوی و مستحکم و استوار برای جوجه هایتان مطمئن شوید.
بعد از سر از تخم در آوردن جوجه ها به آنها برای به کار گیری از ماهیچه های پایشان چند ساعت فرصت دهید.
همچنین دقت کنید که سطوح لیز می تواند به مشکلات پا منتهی شود.
طیور گوشتی به یک جیره آغازگر خوب و کامل با ۲۲ تا ۲۴ درصد پروتئین نیاز دارند.
اگر جیره آغاز گری داریم که پروتئین آن پائین و در حدود ۲۰ درصد می باشد باید آن را تنظیم کنیم که موجب لنگش بوقلمون نشود.
بطوریکه با مخلوط کردن قسمت های مساوی از یک جیره آغاز گر جوجه حاوی ۲۰ درصد پروتئین با یک جیره جوجه بوقلمون با ۲۸ درصد پروتئین می توان جیره ای با ۲۴ درصد پروتئین تهیه نمود اگر این کار انجام شدنی نیست، می توان از مکمل های پروتئینی مانند پودر گوشت و پودر ماهی برای تقویت جیره های آغازگر با پروتئین پایین سود جست حداقل تا ۸ هفتگی باید حداقل پروتئین خام در جيره ۲۴ درصد باشد و تا ۱۲ هفتگی ۲۰ درصد و بعد از ۱۶ هفتگی ۱۶ درصد خواهد شد البته در پرندگان با وزن و جثه بالاتر تا ۱۳ درصد مجاز به کاهش سطح پروتئین هستیم.
از دیگر عوامل وابسته به تغذیه که به اختلالات یا منجر می شود. می توان به سویچ کردن زودتر از موعد جیره های آغاز گر به جیره رشد و با تضعیف کردن جیره آغاز­گر توسط دانه های غلات اشاره نمود.
هرگز جیره های کامل و آماده را توسط دانه های غلات رقیق نکنید مگر اینکه بر روی برچسب محصول ذکر شده باشد.
نتایج هر یک از این اعمال در تضعیف مواد غذایی موجود در جیره، می­تواند به اختلالات پایی ناشی از کمبودهای غذایی و لنگش بوقلمون منتج شود .

ناهنجاری های پا بوقلمون

فلج شدن بوقلمون

فلج شدن بوقلمون

 

 

یکی از ناهنجاری های پا بوقلمون پاباز شدن جوجه بوقلمون است به چه علت رخ می دهد؟

یکی از مشکلات اساسی در زمان به دنیا آمدن جوجه بوقلمون پاباز شدن و فلج شدن بوقلمون  آنها می باشد.
این ناهنجاری به علت وزن بالای جوجه بوقلمون و علت اصلی آن صاف بودن کف سینی هچرینگ در دستگاه جوجه کشی می باشد.
میتوان رای جلوگیری از این عارضه کف سینیهای هچر را توسط تورهای پلاستیکی زبر کرد و یا پاهای جوجه هایی که به این عارضه مبتلا شده اند را بلافاصله که از دستگاه بیرون می آیند توسط چسب برق به حالت عادی در آورد که بعد از چند روز و با شکل گیری پا نیاز است چسب ها باز شوند.

یکی از ناهنجاری های پا بوقلمون پروزیز پا در بوقلمون است به چه علت رخ می دهد وچه نشانه های دارد؟

نشانه های آن شامل تورم مفاصل خر گوشی و زرد پی ها و نرم شدن استخوان های بلند و در نتیجه فلج شدن بوقلمون می باشد.
کمبود مواد معدنی کم نیاز مانند منگنز و روی، ویتامین های کولین، نیاسین، اسید فولیک، بیوتین و پیروکسیدین می توانند نوعی از پروزیز را ایجاد کنند البته پرنده هایی که از یک جیره غذایی کامل با یک پیش مخلوط معدنی استفاده می کنند، بندرت به پروزیز دچار می شوند.
در نژادهای با رشد سریع این مشکل با رشد سریع استخوان ها بوجود می آید بطوریکه ظرفیت سیستماتیک پرنده قادر به جایگزینی کلسیم در استخوان ها نمی باشد. و با سنگین تر شدن پرنده احتمال پیچیدن و یا حتی شکستن صفحه رشد استخوان های بلند دور از ذهن نمی باشد.
اگر نسبت کلسیم به سفر قابل جذب صحیح نباشد این وضعیت بدتر نیز می شود.
نسبت صحیح کلسیم به فسفر شامل ۲ قسمت کلسیم به یک قسمت فسفر قابل جذب می باشد.
تحقیقات نشان می دهند که اغلب پرنده های با رشد کند مشکلات پا و لنگش بوقلمون کمتری دارند. برای بعضی از تولید کنندگان تنها مشکل طولانی تر بودن زمان رسیدن به وزن مطلوب می باشد. نژادهای با رشد سریع نیاز به ۶ تا ۸ هفته برای رسیدن به وزن مطلوب دارد در حالی که نژادهای با رشد کند نیاز به ۱۲ تا ۱۵ هفته برای رسیدن به همان وزن دارند. پرندگان با رشد کند قابلیت بیشتری برای تلف شدن توسط سایر عوامل دارند همچنین برای پرورش آنها به زمان و کار بیشتری نیز نیاز است.

برای معالجه این مشکلات چه باید کرد؟

اکثر معالجات مشکل را به طور کامل رفع نمی کنند. اما استثنایی نیز وجود دارد و آن استفاده از یک مخلوط ویتامینی بهمراه مواد معدنی و املاح به صورت قابل حل در آب آشامیدنی و نیز افزودن مخلوط مواد معدنی به جیره خوراکی است.
این تیمار اگر در ابتدای بیماری باشد سودمند خواهد بود. اگر از جیره کامل استفاده کنیم واکنش مثبتی از خود نشان می دهند. جیره های کاملی که توسط تولید کنندگان تجاری ساخته می شوند نیازی به افزودن مکمل های ویتامینه و معدنی ندارند، اختلالات پا را می توان توسط مدیریت خوب، به کاربردن راهنمائی­های بهداشتی، استفاده از جیره مرغوب و کاهش استرس ها به حداقل رساند.
پیشنهاد دیگر اینست که از نژادهای با رشد سریع استفاده کنید کاری کنید که رشد آنها به آهستگی صورت گیرد که دچار مشکل فلج شدن بوقلمون نشوند.
این کار را می توان توسط کاهش غلظت پروتئین جیره و یا با محدود کردن دسترسی به غذا انجام داد. بیشتر نژادهای با رشد سریع نیاز به ۲۴ ساعت نور کامل دارند.
خاموش کردن چراغ ها برای مدت چند ساعت باعث کاهش قابلیت دسترسی به غذا می­شود.
در محل هایی که جوجه هایتان را می خرید از نژادی که تولید می کنند مطمئن شده و استراتژی مدیریتی مناسبی برای آن انتخاب کنید.
اگر برای کاهش وقوع مشکلات و لنگش بوقلمون  با قدم هایی را برداشته اید از اینکه در گله شما تعداد کمی از پرندگان تحت تاثیر قرار بگیرند نگران نشوید. بیشتر این پرندگان می توانند به رشد خود ادامه دهند و پروار شوند.
اما اگر مشکل ادامه پیدا کرد نیاز دارید تا آزمایشگاه وضعیت را تشخیص بدهد زیرا تمایز قائل شدن بین علت های عفونی و غذایی در گله مشکل است.



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 4.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محسن م گفت:

    سلام
    من ۸جوجه بوقلمون همراه مادرش خریدم جوجه ها تقریبا یک ماهه بودن بعد یک هفته دیدم پای بکی از جوجه ها کج شده فکر کردم مادرش شب پاشو گذاشته رو جوجه پای جوجه شکسته تا پای جوجه رو به دامپزشک نشون دادم اون دیوانه هم پای جوجه رو بست دیدم فرداش پای یکی دیگه کج شده فهمیدم که شکستن نیست به دامپزشک دیگه مراجعِ کردم گفت کم بود ویتامین دارن الان دارم مصرف میکنم توکل بخدا ایشالله که بهتر بشن اینقدر اعصابم خورد شده که حالو حوصله ندارم

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج