0

بیماری نیوکاسل کبک (پیشگیری ،علایم،درمان)

بیماری نیوکاسل کبک

بیماری نیوکاسل یکی از ببیماری های شایع در بین طیور می باشد .این بیماری باعث مبتلا شدن انسان و سایر پرندگان نیز می شود. در ادامه به علائم و درمان و پیشگیری این بیماری می پردازیم.

بیماری نیوکاسل

دوره کمون بیماری نیوکاسل  بین پنج تا هفت روز و طول کل دوره این بیماری بین ده تا چهارده روز می باشد. این بیماری، نوعی بیماری حاد دستگاه تنفسی طیور است که در تمامی سنین در طیور بروز می کنند. از ویژگیهای شاخص این بیماری سرعت پخش بالای آن می باشد. این بیماری سبب تلفات بسیار بالایی بخصوص در پرندگان جوان میشود. اما این بیماری نه تنها در تمامی سنین در پرندگان بروز می کند، بلکه سبب بیماری انسان و سایر پستانداران نیز می شود.

این بیماری ممکن است که سبب بروز عفونت چشم در افرادی که در آزمایشگاههای تشخیصی کار می کنند و یا کسانی که درتیمهای واکسیناسیون فعالیت می کنند شود. ورود این بیماری به مزرعه می تواند ازطریق جریان هوا، کفش آلوده، کارمندان مزرعه، بازدید کنندگان مزرعه، چرخهای وسایل نقليه، تجهیزات آلوده و پرندگان وحشی صورت بگیرد. بیماری نیوکاسل می تواند از طریق تخم مغر به جوجه ها منتقل شود. اما بایستی به این نکته توجه کرد که جنین های آلوده به این ویروس قبل از جوجه شدن می میرند.

 

اثر بیماری بر کبک

نشانه های بیماری

نشانه های کلینیکی این بیماری شامل شیوع ناگهانی این بیماری در گله، پخش سریع این بیماری در میان پرندگان گله، بروز ناراحتی در گله، شنیدن صدای خشن از پرندگان، بروز حالتهای ترس غیر عادی در پرندگان، ترشح چرک از بینی، تنفس سخت پرنده، شنیدن صدا نفس نفس در سالنها، تورم موضعی، فلجی، لرزش بدن پرندگان، پیچیدگی گردن پرنده احتقان و خونریزی در تمامی بافتها، کدر شدن کیسه های هوایی، ایجاد حالت اکسیدگی در ریه ها و التهاب حاد مجاری تنفسی می باشد.

راه درمان بیماری نیوکاسل

این بیماری هیچ درمان خاصی ندارد ولی استفاده از آنتی بیوتیکها به مدت ۳ تا پنج روز می تواند از عفونت باکتریایی ثانویه (مانند عفونتهای حامل از(E. Coli)در پرنده جلوگیری کند. پیشگیری از این بیماری نیز توسط وکسیناسیون صورت می گیرد.



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 10 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج