4

وظایف روزمره در قبال کاسکو

از وظایف روزمره در قبال کاسکو این میباشد که هرچه شما در طول روز وقت بیشتری را به سرگرم کردن و بازی با کاسکو اختصاص دهید، کاسکو خوشحال­تر و سرحال تر خواهد بود و احتمال عصبی شدن و مبتلا شدن آن به پرکنی کمتر خواهد بود.در ادامه این پست بقیه وظایف را در اختیار شما قرار داده ایم.

وظایف روزمره شما در قبال کاسکو

 دست کم کاسکو در طول روز، ۲ تا ۳ ساعت را باید خارج از قفس باشد.

 از دیگر وظایف روزمره در قبال کاسکو مربوط به قفس کاسکو است که باید بزرگ، قفس مناسب و مجهز باشد تا اگر شما احياناً وقت کافی برای خارج کردن آن و بازی و حرف زدن با آن را ندارید،در قفس با وسایل و تجهیزات مناسبی که کاسکو دارد، خودش را سرگرم کند – در حالی که قفس کوچک برای کاسکو زندانی بیش نیست، قفس مرگ و مناسب و مجهز، خانه کاسکو محسوب می شود و کاسکو به شدت از بودن در آن لذت می برد، در حالی که از بودن در قفس کوچک هیچ احساسی به جز زندانی بودن نخواهد داشت و حق دارد که از فرط شکنجه شدن در فضای کوچک و بدون سرگرمی یک قفس کوچک، با کندن پرهایش به شما اعتراض کند و شما را زندانبان خودش بپندارد، نه صاحبش و معشوقش و جفت عاطفی اش.

وظایف روزمره در قبال کاسکو

از وظایف روزمره در قبال کاسکو این میباشد دست کم باید در طول روز ۳۰ دقیقه از وقت خودتان را به بازی و سرگرم کردن و حرف زدن با کاسکو اختصاص دهید و در این مدت نباید به کارهای دیگری مثل تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن یا کار با کامپیوتر و غیره مشغول باشید. بازی با کاسکو می تواند شامل هر نوع بازی باشد که کاسکوی شما دوست داشته باشد. مثلاً شما می توانید یک توپ کوچک را به طرف کاسکو قِل بدهید و کاسکو آن را با منقارش به طرف شما هُل بدهد. استفاده از زنجیر برای آموزش حرکات آکروباتیک، استفاده از یک نربان کوچک و به کارگیری دیگر انواع اسباب بازی؛ سرگرمی و تفریح خوبی برای کاسکوی شماست. علاوه بر بازی های مختلف، شما باید یک برنامه منظم برای آموزش سخنگویی کاسکوی خود تنظیم کنید و به آن عمل کنید. شما می­توانید از روش های کلاسیک و نوشته شده در کتاب­های من استفاده کنید یا خودتان روش مناسبی را برای آموزش سخنگویی به کاسکو تنظیم و اجرا کنید. اما باید بدانید که آموزش سخنگویی برای کاسکویی مؤثر واقع می شود که توان تکلم به زبان انسان را داشته باشد و از تلاش برای آموزش کاسکوهایی که اهلی می شوند و پس از مدت لازم سخنگو نمی شوند، خودداری کنید، زیرا این تلاش موجب فشار روحی به کاسکو خواهد بود.

 اگر شما یک کاسکوی وحشی خریداری می­کنید با یک جوجه کاسکو از یک پرورش دهنده (این مورد فعلاً مربوط به شرایط ایران نیست)، به خاطر داشته باشید که این کاسکو یا از گله پرورش دهنده جدا شده یا از فروشگاه پرنده فروشی و این اولین بار است که به تنهایی در جایی قرار می­گیرد. اگر کاسکوی خریداری کرده شما دست دوم است و از خانه دیگری به خانه شما منتقل شده است، به یاد داشته باشید که چنان کاسکو اعضای خانواده ای که در آن زندگی می کرد، به خصوص صاحب اصلی اش را از دست داده و در فراق آنها و محیطی که به آن عادت داشته است، دلتنگ است و احساس تنهایی می کند و احتمالاً غصه می خورد و مات و مبهوت است و همه چیز برای آن عجیب، ناآشنا و غمبار است. لذا چنین کاسکویی را شما باید از همان روز اول به شدت سرگرم کنید و نگذارید که غم از دست دادن صاحب قبلی و محیط زندگی قبلی، تأثیر غیر قابل جبرانی روی اعصاب و روانش بگذارد. در خصوص کاسکوهای دست دوم، باید گفت که هرچه آنها در سخن گویی قدرتمندتر باشند، در انتقال به خانه جدید حساسیت بیشتری دارند و در صورتی که درست با آنها رفتار نشود، زودتر عصبی می شوند و به پرکنی مبتلا می شوند. به طور کلی اصول نگهداری کاسکو به خصوص در ماه اول، بر مبنای رفتار صحیح شما با کاسکو قرار دارد .

تقریباً تمام مراجعین به من، این سؤال را داشته اند که کاسکو را تا چه مدت می توان در خانه تنها گذاشت! جواب این سؤال بستگی به سن کاسکو، شرایط کاسکو (از لحاظ وحشی، اهلی یا سخنگو بودن) و عادات کاسکو دارد. ممکن است فردی در نهایت استادی از یک کاسکو نگهداری کرده باشد و به تدریج آن را عادت داده باشد که ساعات بیشتری در خانه تنها بماند. ممکن است شما یک کاسکوی نازپرورده به دستتان برسد که از صبح تا شب خانم خانه با آن حرف می­زده و هر دو با هم سرگرم می شدند. ممکن است کاسکوی تازه خریداری کرده شما جوجه ای باشد که برای اولین بار زندگی با انسان را تجربه می­کند و به تازگی از افراد خانواده و همنوعانش دور شده است. ممکن است کاسکوی شما یک کاسکوی وحشی بالغ یا یک کاسکوی اهلی بالغ با عادات تثبیت شده باشد که در صورت تغییر ناگهانی محیط زندگی، اعصاب و روان آن به طور ناگهانی دچار اختلال شود.

حال آیا می دانید که اگر نتوانید از کاسکوی تازه خریداری کردة خود در دو ماه اول و به خصوص روزهای اول درست نگهداری و مراقبت کنید، چه اتفاقی می افتد؟ تخمین می­زنم که پیش از ۹۸٪ مبتدیان به علت عدم مطالعه قبل از خرید کاسکو، عواقب این موضوع را نمی دانند و تنها چیزی که از کاسکو می­دانند و علاقه مند خرید آن شده اند، این است که یک کاسکوی سخنگو را در جایی دیده اند و شگفت زده شده اند و چنین پنداشته اند که اگر اقدام به خرید هر کاسکویی کنند، می توانند به محض وارد کردن آن به خانه، یا پس از مدتی کوتاه حرف زدن آن را ناظر باشند و ایا سخن گویی کاسکو را به اقوام و دوستان خود نشان بدهند! اما چنین درکی از کاسکو فقط یک خیال است و احتمال دستیابی فرد مبتدی به چنان خیال، فقط ۲۰٪ است و در حدود ۸۰٪ موارد، فرد مبتدی در خرید کاسکو دچار دماغ سوختگی می شود و هر چه بیشتر زحمت نمی­کشد، کمتر به نتیجه می رسد و اگر خرید کاسکو را سرخود و بدون مشورت کرده باشد، این موضوع فقط تقصیر خود اوست و اگر از مشاور بی تجربه ای استفاده کرده باشد، باز هم تقصیر خود اوست.

پس چه باید کرد؟ برای دریافت جواب این سؤال، مطالب زیر را بخوانید:

تاکنون بیش از ۱۴۵ کاسکو در سنین و شرایط مختلف خریداری کرده ام و بیش از ۸۰۰ قطعه کاسکوی مردم را ویزیت کرده ام و بیش از ۱۰ جلد کتاب انگلیسی و ۳۰ مقاله در مورد کاسکو جانده ام. علاوه بر آن، تاکنون ۷جلد کتاب در مورد کاسکو نوشته ام و تا پایان سال ۱۳۸۶، شش سال است که به طور جدی به مطالعه و تحقیق روی کاسکو مشغول بوده ام. شاید باور کردنی نباشد که تاکنون من بیش از ۳۰ میلیون تومان و بیش از ۸۰۰۰ ساعت وقت مفیدم را صرف کارهای تحقیقاتی برای کاسکو کرده ام! به هرحال به جرأت می گویم که تاکنون هیچ کسی در دنیا برای کسب علم و تجربه روی کاسکو، چنین دست و دلباز جان و مال خودش را مصرف نکرده و تاکنون هیچ فردی همچون من، انبوهی از یافته های علمی و تحقیقاتی را در مورد کاسکو ایجاد نکرده است. همچنین به جرأت می گویم که اگر قرار بود این حجم انبوه اطلاعات به دست آمده از راه مطالعات وسیع و تحقیقات توسط من، در مراکز دانشگاهی ایجاد می­شد، قطعاً ده­ها میلیارد تومان برای دولت هزینه بر می داشت.

البته من هم میل نداشته ام که چنین مبلغ هنگفتی از کیسه خانواده ام برود، اما در راه کاملاً بدون راهنمایی که من در مورد کاسکو در ایران پیش گرفتم، لازمه به دست آوردن این اطلاعات و تجارب، گستاخی و از خودگذشتگی بود. روش معمول در انجام کارهای تحقیقاتی این است که یک استاد یا محقق طرحی را با محاسبه تمام مخارج و حقوق خودش ارائه می کند و تا بودجه انجام تحقیقات و حقوق خودش در اختیارش گذاشته نشود، اقدام نمی کند. همچنین این طور نیست که هر محققی به صرف انجام یک کار تحقیقاتی به نتیجه مثبت یا به درد به خور برسد. درحقیقت از بین ده ها کار تحقیقاتی، شاید فقط یکی از آنها به نتیجه­ای برسد که در عمل هم قابل اجرا و سودمند باشد.

وقتی شما قصد خرید کاسکو می کنید، به راحتی آمادگی پیدا می کنید که برای یک کاسکوی معمولی مبلغ هنگفتی را بپردازید. در حالی که نمیدانید با خرید این کاسکو تا چه حدشانس خواهید آورد که در خانه شما سخنگو شود! من هیچ درصد شانسی را در این مورد اعلام نمی­کنم، زیرا یک فرد با علم و تجربه ممکن است در همان خرید اول، تیرش به هدف بخورد و یک فرد بی تجربه و بی اطلاع ممکن است حتی با خرید چندمین کاسکو هم دستش به یک کاسکوی سخنگوی عشق آفرین نرسد. بنابراین درصد شانس شما در به دست آوردن یک کاسکوی مطلوب از روی میزان مطالعه و تجربه شما مشخص می شود. حال دقت داشته باشید که شما به راحتی پول کلانی را بابت کاسکو، قفس، دانه و غیره می پردازید و آماده شده اید که روزانه مدتی را به سرگرم کردن خودتان با کاسکو بگذرانید. اما کسی به شما نگفته است که داشتن یک کاسکوی غیر مزاحم و عشق آفرین فقط منوط به پرداخت مبالغ مربوط به هزینه های فوق نیست، بلکه مهم ترین هزینه ای که شما باید در این راه بپردازید، حدود یک دهم تا یک سیام هزینه های فوق است و آن چیزی نیست جز هزینه کسب اطاعات لازم برای انتخاب و خرید مناسب، نگهداری مناسب و توان دستیابی به یک کاسکوی مطلوب، به نظر من علت این که اغلب مردم در خرید و نگهداری کاسکو دچار خسارت مادی و عاطفی می شوند، بی توجه­ای آنها نسبت به اهمیت کسب اطلاعات صحيح قبل یا بعد از خرید کاسکو و خساست به خرج دادن آنها نسبت به هزینه جزیی کسب اطلاعات از طریق خرید کتب مربوطه و مشاوره است. این مطلب را معدود کسانی که اول اطلاعات کسب کرده اند و بعد کاسکوداری را شروع کرده اند، خوب درک می کنند.

بزرگترین خطراتی که کاسکوهای تازه وارد به خانه ها را تهدید می کند، عبارتند از: مبتلا شدن آنها به عارضه روانی پَرکنی و تشدید عارضة استرس (تنش) موجود در آنها. اگر کاسکو به پرکنی بیفتد، هم از ریخت و قیافه می افتد و هم این عادت ممکن است برای آن همیشگی شود. اگر کاسکو دچار استرس روانی شود، ممکن است آن قدر آب و غذا نخورد تا از گرسنگی و تشنگی بمیرد.

در خلال روزها و هفته های اولی که یک طوطی وارد خانه ای می شود، چون با افراد خانوده و خانه جدید آشنا نیست، دوره سختی را می گذراند و باید در این دوره با شرایط جدید خودش را تطابق دهد. لذا شما باید شرایطی را فراهم کنید که طوطی بتواند با سهولت بیشتر با محیط جدید آشنا شود و استرس کمتری به آن وارد شود.

در روزهای اول ورود کاسکو به خانه، شما باید حتی الامکان از تنها گذاشتن آن خودداری کنید و افراد کمتری در مکان استقرار طوطی رفت و آمد کنند. همچنین در روزهای اول، نباید مکان قفس کاسکو را تغییر دهید. بلکه باید اجازه دهید تا با مکان اولیه آشنا شود و به تدریج با بقیه مکان های خانه آشنا شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. MCCARREL98 گفت:

    تشکر بابت مطالب مفید.برای خرید کاسکو بسیار مطالب مفیدی گذاشتید

  2. DAQUILA52 گفت:

    سلام.من برای کاسکوم میخام وسیله بخرم.شما دارید؟

    1. علیرضا نیازی گفت:

      با سلام.بله به زودی سایت فروشگاهی راه اندازی می شود.

  3. LARRIVEE56 گفت:

    با سلام.تشکر بابت مطالب مفید

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج