1

آشنایی با بیماری­های چشم در گربه

در اغلب گربه ­ها، در حالت عادی ممکن است ترشحاتی را در زاویه چشم گربه مشاهده کنیم، این ترشحات تا زمانی­که رنگ آن کاملاً شفاف و زلال است، مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. فقط لازم است روزانه با یک پنبه خیس شده زاویه چشم را پاک کرد. در ادامه به بررسی بیماری­های چشم در گربه می پردازیم و علایم ان ها را بررسی  می کنیم.

بیماری­های چشم در گربه

کره چشم در داخل کاسه چشم قرار گرفته است و توسط جدارهای آن از آسیب­های خارجی حفظ می­شود. کره چشم ساختمان­های فرعی دیگری هم دارد از قبیل عضلات چشم، ابرو، پلک، دستگاه اشکی کره چشم از قطعات دو کره ساخته شده است که دارای اندازه­های متفاوتی می­باشد.

1-قطعه جلویی یا قدامی، قسمتی از یک کره کوچک است که شفاف بوده و قرنیه نامیده می­شود و   محیط کره چشم را تشکیل می­دهد و نسبت به قطعه عقبی برجسته می­باشد.

2-قطعه عقبی یا خلفی، بزرگ­تر و شفاف است و  تمام محیط کره چشم را شامل می­شود.

کره چشم از سه پرده تشکیل شده که محتویات آن را احاطه می­کند، این پرده­ها از خارج به داخل عبارتند از:

1-پرده لیفی که خود شامل:

الف- صلبیه در عقب

ب-قرنیه در جلو

2-پرده عروقی و رنگدانه­ای که از عقب به جلو شامل مشیمیه، جسم مژگانی و عنبیه است.

3-پرده عصبی شبکیه که از سلول­های حساس عصبی تشکیل شده شامل سلول­های استوانه­ای و محروطی است.

بیرون­زدگی کره چشم

عارضه­ای است که در آن بافت­های پرده عقبی چشم (مشیمیه، جسم مژگانی و عنبیه) به علت التهاب و تورم در اثر ضربه و یا افزایش فشار داخلی کره چشم باعث می­شوند. کره چشم را به بیرون بزنند واین حالت در اثر بیماری گلوکوم یا آب سیاه در گربه به وجود می­آید و بیشتر گربه­های مسن به آن مبتلا می­شوند.

علایم آن عبارتند از:

1-افزایش فشار داخلی کره چشم به میزان بالاتر از 24 میلی­متر جیوه در این بیماری فشار کره چشم­گاهی به 30 میلی­متر جیوه خواهد رسید.

در حالت طبیعی میزان فشار داخلی کره چشم به وسیله تونوتر شیوتز 24 میلی­متر جیوه می­باشد.

2-فرورفتگی و اتروفی سر عصب بینایی.

3-اختلال در میدان دید.

فشار داخلی کره چشم به سه عامل بستگی دارد:

1-سرعت ترشح مایع زلالیه توسط جسم مژگانی.

2-مقاومت شبکه ترابکولر و کانال شِلُم در برابر خروج مایع زلالیه و میزان فشار وریدی اپی اسکلرا.

در بیشتر موارد افزایشفشار داخل کره چشم در نشجه مقاومت در راه خروجی زلالیه است و در موارد اندک افزایش فشار داخل کره چشم در نتیجه افزایش فشار وریدی اپی اسکلرا است.

تغییرات عصب بینایی و میدان دید بینایی در گلوکرم  به فشار داخل کره چشم و مقاومت اکسون­های عصب بینایی بستگی دارد، در اغلب موارد تغییرات پیش­رونده میدان بینایی و عصب بینایی به افزایش فشار داخلی کره چشم منجر می­شود.

علایم بیرون­زدگی کره چشم شامل:

1-عدم بسته شدن پلک­ها

2-اتساع مردمک چشم

3-خیره شدن به یک نقطه

4-افزایش فشار داخل کره چشم

دلایل احتمالی

1-عوارض ناشی از ضربه

2-انتشار عفونت از سینوس گونه­ای یا پیشانی به چشم

3-تومورهای عقب کره چشم

4-آب سیاه یا گلوکرم

درمان بیماری­های چشم در گربه

جهت درمان لازم است گربه را به دکتر دامپزشک متخصص بیماری­های چشم در دام­های کوچک ارجاع دهند.

سرازیر شدن اشک در چشم

ممکن است در بعضی از نژادهای موبلند گربه رنگ این ترشح چشم با توجه به شفاف بودن آن کمی تیره باشد و در گربه­هایی که پوشش رنگ بدن آن­ها سفید رنگ است، سرازیر شدن اشک اثر رنگی بر روی موها می­گذارد، در این صورت لازم است هر دو هفته یکبار با قیچی­های که انحناء خاصی روی آن داده که بتوان  کاملاً در زاویه چشم قرار گیرد موهای زاویه چشم را کوتاه کرد، تا اثر رنگی ایجاد شده اثر اشک چشم آن تیرگی رنگ را برطرف کند.

تمام موارد ذکر شده در مورد سرازیر شدن اشک از زاویه چشم در گربه­ها بر اثر مسدود شدن مجرای اشکی در گربه بوده که یا به صورت مادرزادی و یا به­صورت اکتسابی در طی دوره زندگی در گربه­ها ایجاد شده و در صورت لزوم با میل زدن از زاویه چشم به سوراخ­های بینی درمان خواهد شد ولی در طی تمام دوران زندگی مشکلی را برای گربه­ها ایجاد نخواهد کرد.

ترشحات چشم درصورتی­که رنگ آن­ها تیره  گردد و تا حدودی چسبنده و حالت موکوسی داشته و در زاویه چشم ایجاد گرانول­های ریز چسبنده­ای ایجاد کنند، ممکن است در اثر عفونت چشم در گربه به وجود آمده. در این­گونه موارد با چای ولرم و پنبه قابل برطرف شدن می­باشد، فقط کافی است به دکتر دامپزشک مراجعه کنید تا با استفاده از قطره­های چشمی آنتی بیوتیکی که به صورت پماد و یا قطره در اختیار شما قرار خواهد داده این ناراحتی چشم  را در گربه برطرف کنید.

مواردی که لازم مورد بررسی قرار گیرد تا علت بیماری روشن شود، بیماری­های عفونی دستگاه تنفسی است که گاهی عوارض آن در چشم با ترشحات چرکی در زاویه چشم خود را نشان می­دهد، ورم ملتحمه چشم که با التهاب و تورم پلک چشم همراه است ودر بعضی مواقع پرده سوم پلک چشم را هم دربرگرفته و باعث برآمدگی و برجستگی پلک سوم و بیرون­زدگی آن از زاویه چشم می­شود.

وجود گلوکرم احتمالاً ممکن است در این اختلال چشم جزء عوامل ایجادکننده باشد، علت میکروبی و منشأ عفونی آن در اثر پنجول زدن به چشم در اثر آلرژی و ناراحتی­های چشم بوده، در صورتی­که پنجول گربه آلودگی داشته باشد، باعث ایجاد عفونت در چشم خواهد شد. با مراجعه به دکتر دامپزشک و مصرف آنتی­بیوتیک­های موضعی قابل درمان خواهد بود.

کاتاراکت در گربه

در صورتی­که گربه شما مبتلا به بیماری قند باشد که در گربه­ها امکان آن بسیار کم بوده و بیشتر این بیماری در سگ وجود دارد. در طی مدت زمان طولانی و عدم تشخیص، به خصوص در دوران پیری، تظاهرات خود را با مشکلات بینایی از خود نشان خواهد داد. این حالت را با نگاه کردن به چشم گربه می­توان تشخیص داد، شما با مشاهده رفتار و حرکت گربه که گاه خود را به مانع می­زند، می­توان پی به این بیماری برد و معمولاً گربه تظاهرات خود را نظیر انسان با عطش فراوان، ادرار زیاد، لاغری و افزایش اشتها از خود نشان می­دهد و با آزمایش خون، دقیقاً می­توان به بیماری پی برد، از نظر معاینه و نگاه کردن به گربه از روبه­رو امکان کدر بودن چشم که در حقیقت همان عدسی است، شاید قابل رؤیت باشد. معمولاً ممکن است گربه در راه رفتن به اسباب و اثاثیه خانه برخورد کند و تعجب شما را برانگیزد. در صورتی­که زمان زیادی از این بیماری گذشته باشد، داروهای درمانی، خیلی موثر نخواهد بود و چاره­ای جز خارج کردن عدسی چشم نخواهید داشت ولی با مراقبت و نگهداری گربه در سبد و یا در محدوده خاص که نتواند زیاد راه رود با آن به­طوری می­توان کنار آمد.

اجسام خارجی در چشم

وجود اجسام خارجی در چشم به علت جراحت ناشی از اجسام نوک تیز و یا ضربه ممکن است چشم گربه را متأثر کرده که با درد در ناحیه چشم همراه است. و با بستن پلکهای چشم و ترشح از چشم در زاویه چشم تظاهرات خود را نشان می­دهد. امکان چنگ زدن گربه در اثر پنجول در نزاع بین گربه­ها و یا آزردگی و خراش بر روی قرنیه یکی از موارد ایجاد شده می­باشد. باید یک معاینه دقیق از چشم گربه به عمل آید  تا علت آن مشخص گردد. مواردی که لازم به آن مظنون و مورد ارزیابی قرار گیرد.

1-وجود اجسام خارجی در چشم

2-ورم ملتحمه چشم.

3-جراحات ناشی از ضربه

4-وجود اجسام خارجی نوک تیز.

5-پنجول زدن گربه و ایجاد خراش در چشم.

6-آب آوردگی چشم و افزایش فشار در چشم.

7-بیماری­های مادرزادی چشم.

در تمام موارد ذکر شده می­توان به وسیله شستن چشم گربه با محلول ضدعفونی­کننده مخصوص چشم و تمیز کردن چشم به وسیله تکه­ای کتان یا پنبه که در چای ولرم قرار داده­اید و در موارد لزوم استفاده از اسید بوریک رقیق شده چشم را تمیز کرده، و به دکتر دامپزشک جهت درمان مراجعه کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سونیا گفت:

    گربه من چشماش یک پرده نازک آورده اینجا دامپزشکی نداریم و نمیدونم چیکار کنم تا بتونه دوباره درست بشه میشه راه حلی بگین.

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج