0

آشنایی با تربیت گربه از نظر رفتاری

همه گربه ­ها باید یاد بگیرند، وقتی آن­ها را صدا می­زنند جواب دهند، اگر شما به طور مکرر نام گربه را به کار ببرید، گربه نامش را یاد خواهد گرفت و وقتی او را صدا می­کنید به خصوص در وقت غذا به شما جواب می­دهد. به علاوه شما گربه را باید طوری تربیت کنید که وقتی عمل ناشایستی از او سر زند، تنها با اکتفا به گفتن «نه» مانع از کارش شود، باید توجه داشت گربه­ ها اصولاً کاری را که دوست می­دارند انجام می­دهند و میزان تربیت نمی­تواند آن­ها را وادار به انجام کاری کند که مایل به انجام آن نیستند. در ادامه به بررسی تربیت گربه از نظر رفتاری می پردازیم.

تربیت گربه از نظر رفتاری

نکات زیر از نظر رفتاری در گربه قابل توجه است:

1-گربه ها را نمی­توان برخلاف سگ، بر اثر تنبیه و تشویق کاملاً مطیع خود ساخت، زیرا گربه­ ها تنها کارهایی را انجام می­دهند که مایل به انجام باشند.

2-در صورت مشاهدۀ جویدن سیم برق، جویدن فرش و سایر وسایل منزل، با استفاده از اسپری ای با بوی نافذ که بوی زننده و تند دارند و باعث انزجار و تنفر در گربه می­شود، باید مانع از انجام این نوع خراب­کاری در گربه شد.

3-گربه­ ها از رایحه و بوهای تند و قوی متنفرند، لذا می­توان از این موارد جهت مهار و تربیت گربه ­ها استفاده کرد.

4-هرگز از روش­های فیزیکی جهت تنبه گربه استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد خاطرات ناخوشایند و عواقب نامطلوبی در گربه خواهد شد.

5-برخی مشکلات رفتاری گربه، به خاطر مسائل جنسی، بحران­های جنسی فصل تولید مثل و تغییرات هورمونی در گربه بوده، برای جلوگیری و یا کاهش و از بین بردن مشکلات، گربه نر یا ماده را باید با انجام جراحی عقیم نمود، یا با استفاده از داروهای آرام بخش که اختصاص به گربه دارد، آن­ها را مهار و آرام ساخت تا مراحل بحران جنسی گربه، طی گردد و به وضع عادی و طبیعی برگردد.

6-روش برخورد مثبت و منفی، یکی از راه­های تشویق و ترغیب در گربه بوده تا رفتارهای اجتماعی مطلوب و مناسب را در خود بیاموزد.

7-چنگ زدن به وسایل منزل، بروز حالت تهاجمی و حمله به انسان­ها را می­توان با استفاده از اسباب­ بازی­هایی که ایجاد ترس و وحشت در گربه نکرده و تنها فکر او را منحرف کند، به تغییر در رفتار گربه وادار کرد.

8-استفاده از صداهای ناگهانی که سبب ترس خفیف در گربه کرده و منجر به حذف رفتارهای ناخوشایند در او شود، مقید خواهد بود به شرط این که با این گونه صداها، گربه قبلاً آشنا نبوده و بهتر است صدا برای او غیر منتظره باشد و در هنگام ایجاد صدا بهتر است، به گربه نگاه نکرده تا تصور کند، عامل صدا از طرف شما نبوده و اثر مثبت خود را اعمال کند.

9-در صورتی که بروز مشکلات رفتاری در گربه، که ریشه ­های روانی داشته با مشورت دکتر دامپزشک می­توان از روش­های درمان – دارویی استفاده کرد. در این گونه موارد داروهای ضد اضطراب باعث تعدیل رفتار در گربه گردیده و او را به هدف کاهش ترس و اضطراب که هدف نهایی است، نزدیک خواهد کرد.

تربیت گربه از نظر رفتاری

توانایی و حاکمیت در گربه­ ها

گربه­ ها به سه طریق می­توانند توانایی و حاکمیت خود را به دیگر گربه­ ها القاء کنند.

  1. از طریق پاشیدن ادرار در اطراف محل زندگی خود، تا بتوانند قلمرو فرمانروایی خود را به وسیله ادرار کردن و نشان دار کردن آن نشان دهند.
  2. خراش دادن درختان به وسیله چنگال­ های خود، بوی ناشی از خراش ایجاد شده به وسیله چنگال­ های گربه روی درختان، به همرا بویی که توسط غدد مولد عرق که در پنجه­ های گربه ایجاد می­شود، در تعیین قدرت حاکمیت و قلمرو او مؤثر است.
  3. مالش غدد چربی موجود در ناحیه سر و گردن دارای بوئی می­باشند که در اثر تماس با سایر اشیاء بر روی آن مانده و در تعیین حاکمیت گربه مؤثر است.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج