0

آشنایی با نحوه صادرات و واردات عسل

صادرات و واردات عسل

واردات و صادرات عسل نقش عمده­ ای در تعیین قیمت عسل داشته و بدون شک وضعیت اقتصادی تولید کننده را تحت تأثیر قرار می­دهند. کشورهای مهم صادر کننده عسل عبارتند از آرژانتین، مکزیک، گواتمالا، کانادا، جمهوری دومینیکن، چین، استرالیا و زلاندنو. از طرف دیگر کشورهای وارد کننده مهم عبارتند از آلمان، بلژیک، هلند، انگلستان، فیلیپین، سوئیس، فرانسه، اتریش، ایتالیا و بعضی از کشورهای عربی خاورمیانه و حوزه خلیج فارس. در ادامه آشنایی با نحوه صادرات و واردات عسل بیشتر آشنا می شویم.

صادرات و واردات عسل

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 کشور ما نیز در گروه کشورهای وارد کننده عسل به شمار می­رفته است و عسل بسته­ بندی شده به صورت مختلف به بازارهای ایرانی راه یافت ولی پس از این تحول تاریخی این بازار از نقطه نظر صادرات و واردات برای مدتی راکد گردید و قیمت عسل نیز برای چندین سال تقریباً ثابت ماند.

اخیراً با توجه به سیاست اقتصادی دولت مبنی بر صادرات کالاهای غیر نفتی، عسل نیز در گروه کالاهای صادراتی قرار گرفت و لذا تولید کنندگان و صادر کنندگان اقدام به صادرات عسل به کشورهای مختلف خصوصاً کشورهای همسایه خلیج فارس نمودند.

در رابطه با صادرات عسل باید توجه داشت که چون هنوز سیستم­های پیشرفته و تصفیه و بسته ­بندی عسل در ایران مرسوم نشده است تولید کنندگان مجبور هستند محصول خود را به صورت عمده­ای و در ظروف مخصوص با حجم زیاد صادر نمایند. لذا لازم است کلیه نکات گفته شده در مورد فروش عسل به صورت عمده­ فروشی را در نظر داشت.

صادرات و واردات عسل

ضمناً باید توجه داشت که بازارهای خارجی در رقابت شدیدی از نظر عسل بسته ­بندی شده و قیمت­های مختلف می­باشند. بنابراین نهایت کوشش به عمل آید که عسل تولیدی ایران بتواند جای مناسبی برای خود در بازارهای فروش بین ­المللی باز نماید. از جمله فعالیت­های مناسبی که باید انجام شود، دقت در تفکیک انواع عسل از منابع شهد متفاوت، اعمال روش­های صحیح تصفیه و صاف کردن عسل و تنظیم رطوبت عسل در حدود 5/18 – 17 درصد و بالاخره رعایت استانداردهای وضع شده از طرف کشور خریدار است.

برای عمل آوری ساده و اولیه عسل بهتر است از حرارت استفاده نشده و اگر لازم باشد نباید حرارت بیش از 48 درجه سانتی­گراد برای مدت بیش از نیم ساعت به عسل داده شود. بالاخره به کارگیری ظروف مناسب حمل و نقل و در نظر گرفتن شرایط مناسب انبارداری می­تواند مجموعاً زمینه­ های مناسبی را برای بازاریابی عسل ایران در کشورهای خارج فراهم نمایند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج