0

آناتومی بدن سنجاب(ساختار تشریحی،دندان ها)

سنجاب­ها حیواناتی هستند از راسته جوندگان با رنگ­ها و شکل های مختلف که تاکنون 267 گونه از آنها شناسایی شده است. ویژه ترین نشانه ظاهری سنجاب ها، دم پرپشت و پشمالویی است که سنجاب ها دارند. هنگامی که سنجاب ها از روی شاخه های درخت می پرند این دو مانند پدال عمل نموده و در کنترل و ایجاد توازن ایفا نقش می نماید. در شب های سرد دم را بر روی خود می پیچند تا از سرما خود را حفظ نمایند. سنجاب ها در طبیعت زندگی آزاد دارند. اعضا این خانواده جثه­ای نسبتاً بزرگ، دمی کلفت و پرمو، چشم­های درشت و پوزه­ای کوتاه و بدون مو، لب بالا شکافته و کام استخوانی دارای شیارهای زیادی است. در این مقاله با آناتومی بدن سنجاب(ساختار تشریحی،دندان ها) آشنامیشویم.

آناتومی

از نظر ساختار تشریحی بدن سنجاب به سایر حیوانات آزمایشگاهی شباهت دارد. مشخصه اصلی جوندگان داشتن دو جفت دندان پیشین بلند و اسکنه­ای شکل، یک جفت در آرواره بالا و یک جفت در آرواره پایین است. این دندان ها زرد تا نارنجی رنگ هستند و بدون ریشه می باشند و پیوسته رشد می نمایند و حیوان برای سائیدن آنها مواد مختلفی را می جود. چنانچه یکی از این دندان ها به عللی بیفتد، دندان مقابل رشد زیادی می نماید و اغلب مرگ حیوان را به دنبال دارد. از طرف دیگر، عدم سایش دندان ها باعث رشد بیش از حد دندانها و عدم بسته شدن دهان می شود. سطح بیرونی دندان های پیشین سخت تر از سطح داخلی است و این باعث تیز شدن لبه دندان ها می شود. تمام جوندگان فاقد دندان های نیش هستند، دندان های پیش آسیا نیز در بیشتر گونه ها وجود ندارد، فضای خالی که به علت نبود این دندان ها در دهان ایجاد می شود دیاستما نامیده می­شود. در مواقع ضروری حیوان قادر است با برگردانیدن دو طرف لب بالا، این فضای خالی را پر نماید، با این عمل از ورود مواد جویده شده غیرضروری به قسمت عقب دهان جلوگیری نماید. چشم ها کاملاً رشد یافته و برجسته اند و تصویری شفاف از محیط پیرامون در اختیار این حیوان قرار میدهند. حس بویایی قوی در این حیوان سبب شده است تا از فواصل دور بوی غذا را حس نماید. اغلب جوندگان دارای چهار انگشت در اندام های حرکتی قدامی و پنج انگشت در اندام های حرکتی خلفی هستند. در سنجاب­ها استخوان ساق پا و ران به هم چسبیده نیستند. در سنجاب های پرنده اندام های حرکتی خلفی و قدامی توسط چین پوستی ظریفی به همدیگر متصل شده، انگشت شست معمولاً رشد چندانی نکرده و دارای پنجه های بزرگ و ناخن­های صاف هستند و موی زبر لامسه ای در دستشان دارند. با کمک انگشتان به اجسام چسبیده و آویزان و وارونه می­شوند ولی معمولاً از پنجه های جلویی جهت حفاظت از صورت استفاده می نمایند.

سنجاب­ها دارای فک پائین بلند و استخوان گونه بزرگ هستند، در فک بالا یک تا دو و در فک پائین یک دندان پیش آسيا دارند. تعداد دندان ها در این جونده ۲۰-۲۲ عدد است، فرمول دندانی سنجاب به صورت زیر می باشد:

جدول ۱: فرمول دندانی سنجاب

آسیاب پیش آسیاب نیش پیش
ردیف بالا 3 1 0 1
ردیف پائین 3 2-1 0 1

یک دندان مولار بالا ممکن است وجود نداشته باشد. وجود دو جفت دندان ثنایای تیز و قلمی شکل سنجاب را قادر می سازد که میوه های سخت و مغزدار را بجوند. آنها با جویدن مواد غذایی سخت (بادام، گردو، پسته و …) از رشد دندان های خود جلوگیری می نمایند چون در غیر این صورت سبب مرگ خواهد شد. در روی زبان سه پاپیل بزرگ مشهود است. ریه چپ فاقد لوب است و قولون به آپاندیس متصل نیست. سنجاب ها دارای سکوم یا روده کور بزرگی در محل اتصال روده کوچک به روده بزرگ هستند.

منافذ تنفسی توسط شیاری تقسیم شده اند و پیشانی عقب و پهن می باشد. وزن این جونده بین ۷۰-۹۰۰ گرم متغیر می باشد. تعداد تنفس در موقع استراحت حدود 75 زمان بیداری، دمای بدن در حدود ۳۸ درجه سانتی گراد می باشد و در موقع خواب زمستانی فقط چند درجه بالاتر از حرارت محیط می رسد. تعداد ضربان قلب بین ۳۹۰-۲۶۴ ضربه در دقیقه است. چهار جفت غدد پستانی دارند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج