0

بیماری های باکتریایی قابل انتقال از حیوان به انسان:باکتری کلستریدیوم پرفرينجنس

باکتری کلستریدیوم پرفرينجنس

کلستریدیوم پرفرينجنس یک باکتری گرم مثبت بی­ هوازی و هاگ ­زا است که کومنسال رایج در تمام گونه های حیوانی بوده و به وفور در محیط یافت می شود. کلستریدیوم پرفرينجنس عامل بیماری­های مهم انسانی و حیوانی است. رایج ترین آنها بیماری روده­ای می باشد که شامل دو پاتوفیزیولوژی اصلی است. یکی مسمومیت غذایی است که بیماری از راه بلع آنتروتوکسین پیش- فرم صورت می گیرد که به دلیل رشد سویه های آنتروتوکسیژنیک کلستریدیوم پرفرينجنس در غذاهای دستی می باشد. دیگری رشد کلستریدیوم پرفرينجنس در مجاری گوارشی و روده ها است که باعث تولید توکسین های مختلف باکتریایی در داخل مجاری می گردد. دراین مقاله به بررسی بیماری های که از باکتری کلستریدیوم پرفرينجنس ایجاد می شود می پردازیم.

کلستریدیوم پرفرينجنس

 این باکتری باعث بیماری با گستره ای از، اسهال خفيف تا انتروکولیت خونریزی دهنده یا نکروتیک در بسیاری گونه ها می گردد. نکروز عضلانی کلستریدیایی (گانگرن گازی) غیر رایج است، اما گاهی در اثر رشد کلستریدیوم پرفرينجنس در عضلات تخریب شده، ایجاد می شود. عفونت سایر سیستم­های بدن و حضور باکتری در خون نیز اتفاق می افتد، هرچند غیر رایج است.

کلستریدیوم پرفرينجنس کومنسال رایج سگ سانان و گربه سانان است که در دستگاه گوارش بسیاری از حیوانات سالم یا دارای اسهال یافت می­شود. بررسی­های کمی در مورد انتقال کلستریدیوم پرفرينجنس بین حیوانات و انسان­ها وجود دارد. حیوانات خانگی در ایجاد عفونت در انسان به ندرت نقش دارند. شیوع بیماری وابسته به كلستريديوم پرفرينجنس ناشی از مصرف غذای آلوده در جمعیت انسان به نظر پایین است و به دلیل شیوع پایین بیماری در انسان­ها و نیز شیوع بالای کلونیزاسیون کلستریدیوم پرفرينجنس در حیوانات سالم انتقال بیماری مشترک به نظر غيرمتحمل است. در صورت وقوع، انتقال باید از راه مدفوعی – دهانی باشد، بنابراین رعایت اصول بهداشتی می تواند هر خطری را کاهش دهد. از تماس با مدفوع باید دوری گردد. مدفوع باید از محوطه و مکان های عمومی جمع آوری شود و باید از آلوده شدن دست ها در زمان جمع آوری مدفوع تا حد ممکن پیشگیری کرد. باید بلافاصله پس از حذف مدفوع و یا هر تماس با محیط آلوده به مدفوع، دست­ها شسته شوند. با توجه با این که هاگ کلستریدیوم پرفرينجنس در برابر الكل مقاوم است، باید به جای ضدعفونی با الكل، دست ها شسته شوند. به دلیل این که میزان زیادی از کلستریدیوم پرفرينجنس از راه مدفوع حیوانات مبتلا به اسهال دفع می گردد و باعث انتقال آلودگی به محیط می شود باید در زمان برخورد با آنها مراقبت­های لازم انجام پذیرد. تمام حیوانات مبتلا به اسهال به عنوان منبع عفونت هستند که به دلیل توانایی آنها برای بیماری زاهای مشترک مختلف از جمله سالمونلا است.

باکتری کلستریدیوم پرفرينجنس

 

مسمویت غذایی ناشی از کلستریدیوم پرفرينجنس وابسته به رشد سویه های تولید کننده انتروتوکسین کلستریدیوم پرفرينجنس در غذاهای قابل نگهداری می باشد. منبع عفونت معمولاً انواعی از غذاها هستند. اگرچه کلستریدیوم پرفرينجنس می تواند از راه دستمالی های مواد غذایی، وارد غذا شوند. به نظر می­رسد که کلستریدیوم پرفرينجنس از راه دستمالی­ های غذایی یا محل های آماده سازی غذا، با منبع حیوانات خانگی، می تواند غذا را آلوده نماید. شستشوی دست­ها قبل از دست زدن به غذا و نیز دور نگهداشتن حیوانات خانگی از آشپزخانه و یا محل های آماده سازی غذا و یا سطوح مغازه ها، می تواند خطر آلودگی را کاهش دهد.

زخم های آلوده با کلستریدیوم پرفرينجنس باید به سرعت با آب و صابون شسته شوند.

 

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج