0

بررسی و نقش ویتامین آ در تغذیه گوساله

و نقش ویتامین آ در تغذیه گوساله

ویتامین A ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامتی بافت های پوششی، رشد، پاسخ ایمنی و بسیاری عملکردهای دیگر می باشد. مقدار ویتامین A که در دسترس گوساله نوزاد قرار دارد نسبتاً محدود می باشد. به علت انتقال محدود از طریق جفت، ذخیره کبدی ویتامین A در گوساله های نوزاد کم است. میزان ویتامین A موجود در خون آنها نیز پایین است. در این پست ویتامین در تغذیه گوساله به طور اجمالی پرداخته می شود.

ویتامین A در جایگزین شیر

نقش های ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین برای بینایی ضروری و برای ساختار سلول­های پوششی، عملکرد سیستم ایمنی، استحکام و رشد استخوان ها و کارایی سیستم تولید مثلی حیاتی می باشد. گوساله ها با ذخیره بسیار کمی از این ویتامین متولد می شوند. همانند سایر ویتامین های محلول در چربی، انتقال چربی از طریق جفت به جنین بسیار کم است. بنابراین، منبع اصلی ویتامین A برای گوساله های نوزاد مصرف آغوز می باشد. وقتی که جیره یک گاو خشک به صورت مناسب حاوی مکمل های ضروری باشد آغوز منبع بسیار خوبی از ویتامین A می باشد.

بعد از تغذیه با آغوز، این ویتامین از طریق مصرف شیر، شیر حذفی یا جایگزین شیر تأمین می گردد.

استفاده از شیر یا شیر حذفی در تغذیه گوساله ها به طور نسبی ویتامین A کمتری نسبت به مصرف جایگزین شیر تأمین می کند. شیر در حدود 2/1 واحد بین المللی ویتامین A در هر میلی گرم دارد. اگر چه این مقدار متغیر است که بستگی به مقدار ویتامین A موجود در جیره مادر دارد. جایگزین شیرهای تجاری حاوی ویتامین A بیشتری نسبت به توصیه های NRC هستند. NRC ۱۹۸۹ توصیه می کند که جایگزین های شیر باید حاوی ۳۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین A در هر کیلوگرم باشند. جایگزین شیرهای معمول حاوی 22،000 تا 88،000 واحد بین المللی ویتامین A در هر کیلوگرم هستند. این میزان ۵ تا ۲۳ برابر میزان توصیه شده NRC می باشد. این افزایش به تدریج رخ داده است و در پاسخ به بهبودهای مشاهده شده در سلامت و عملکرد گوساله ها بوده است. ذکر این نکته ضروری است که مقدار زیادی از یک ویتامین محلول در چربی ممکن است در جذب و متابولیسم سایر ویتامین ها تداخل داشته باشد.

Eicher و همکاران (۱۹۹۴) برای تحقیق در این مورد از گوساله های تغذیه شده با جایگزین شیر حاوی ویتامین A به مقدار 87،000 واحد بین المللی در هر کیلوگرم یا 7،000 واحد بین المللی در هر کیلوگرم و 2/11 یا ۵۷ واحد بین المللی ویتامین E در هر کیلوگرم جایگزین شیر استفاده کردند. این جایگزین های شیر با آب مخلوط شدند و پس از مخلوط شدن با آب ۱۳ درصد ماده خشک داشتند به مدت ۶ هفته و به مقدار ۱۰ درصد وزن بدن به گوساله ها داده شدند. میانگین وزن بدن گوساله ها در آغاز آزمایش 3/41 کیلوگرم بود. پژوهشگران دریافتند که غلظت های بالای ویتامین A با سطوح ویتامین در خون گوساله تداخل نداشت. همینطور تأثیر بر روی پارامترهای ایمنی نداشتند. به علاوه، گوساله هایی که سطوح بالای ویتامین A دریافت کرده بودند در مقایسه با آنهایی که سطوح پایین ویتامین A دریافت کرده بودند، دارای قوام بیشتری در مدفوع بودند.

و نقش ویتامین آ در تغذیه گوساله

 

Franklin و همکاران (۱۹۹۴) در دانشگاه ایالت داکوتای جنوبی گوساله ها را با شیر حاوی صفر، 15،000 یا 30،000 IU/dویتامین A اضافی (رتینل استات) تغذیه کردند. در این آزمایش شیر حدوداً 5،000 IU/d ویتامین A تأمین می کرد. تغذیه با ویتامین A اضافه شده به خوراک به طور مؤثری غلظت ویتامین E در پلاسمای گوساله ها را کاهش داد که ممکن است به دلیل کاهش جذب ویتامین E از روده به دلیل رقابت با ویتامین A باشد. از این گذشته، ویتامین A تأثیری بر روی غلظت رتینول در گوساله هایی که با ویتامین A اضافه شده تغذیه شدند، نداشت. اگر چه مدرکی وجود دارد که بیان می کند که غلظت­های رتینول در پلاسما ممکن است شاخص صحیحی از سطح ویتامین A در گوساله ها نباشد. وقتی که گوساله ها دچار اسهال شدند به جیره آنها صفر تا 30،000 واحد بین المللی ویتامین A در روز اضافه شد.

اضافه کردن 30،000 واحد بین المللی ویتامین A به طور مؤثری تعداد روزهای تحت درمان مورد نیاز را در مقایسه با گوساله هایی که ویتامین A اضافی در طول دوران اسهال دریافت نکرده بودند، افزایش داد (5/7 روز در مقابل 3/5 روز). این پژوهشگران هم چنین پیشنهاد کردند که افزودن ویتامین A باعث کاهش غلظت آلفا توکوفرول (ویتامین E) در پلاسما شد. آنها فرض کردند که افزودن ویتامین A اضافی در زمان بروز اسهال ممکن است مانع از جذب ویتامین E در روده شود که این موضوع ممکن است با آسیب های روده ای تشدید شده باشد و باعث کاهش بیشتر جذب ویتامین E شده باشد. تاثیر تغذيه با ویتامین A اضافه شده بر روی وزن بدن آلفا توکوفرول پلاسما و تعداد روزهای وقوع اسهال در گوساله های تغذیه شده با شیر حاوی 5،000 IU/d ویتامین A از زمان تولد تا سن ۶ هفتگی در جدول (2- 19) نشان داده شده است.

نتایج این تحقیق نشان می­دهد که غلظت ویتامین A که اغلب در جایگزین های شیر وجود دارد ممکن است برای ارتقای سلامت بهینه گوساله های شیری جوان بسیار زیاد باشد. فراهم کردن بیش از حد ویتامین A ممکن است تا جایی با ویتامین E تداخل داشته باشد که سلامت حیوان به خطر بیافتد. البته هدف یک شرکت تولید خوراک تجاری تولید محصولاتی برای سلامت بهینه حیوان است که باعث صدمه زدن به پاسخ­های ایمنی آنها نیز نگردد. تحقیقات بیشتر در این زمینه اهمیت ارتباط بین همه ویتامین های محلول در چربی را مشخص خواهد کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج