0

بیماری قارچی در پرورش مرغ گوشتی

آسپرژیلوزیس بیماری قارچی مرغ گوشتی.jpg

یکی از بیماری های مهم طیور ، آسپرژیلوزیس بیماری قارچی مرغ گوشتی است که در مقالات قبل در بوقلمون و غاز به این بیماری پرداختیم . در ادامه به نشانه های بارز این  بیماری  و راه درمان می پردازیم.

آسپرژیلوزیس؛ عامل این بیماری، نوعی قارچ به نام آسپرژیلوس است که مهمترین سویة آن آسپرژیلوس فومیگاتوس می باشد و بیماری حاصل از آن، پنومونی جوجه های یکروزه یا پنومونی مادر مصنوعی نامیده
می­شود. رطوبت بالای بیست درصد و آلودگی پوسته تخم مرغ، زمینه را برای رشد قارچ فراهم نموده و در طی انکوباسیون تخم مرغ، آلودگی قارچی با ظاهر نمدی شکل سبزرنگ در اتاقک هوایی تخم مرغ ایجاد شده و به داخل تخم مرغ راه می یابد. در این صورت تلفات جنینی دیده میشود یا در صورتی که جوجه متولد شود، مبتلا به پنومونی خواهد بود. البته انتقال از راه تنفسی و گوارشی نیز اتفاق می افتد.

 نشانه های بیماری

نشانه های آسپرژیلوزیس بیماری قارچی مرغ گوشتی شامل تنفس با دهان باز و بلع هوا میباشد و در کالبدگشایی، ندولهای سبز مایل به زرد همراه با توده های خز مانند در ریه ها و نای و احشا مشاهده می گردد. ممکن است کیسه های هوایی، با ترشحات زردرنگ و غلیظی به نام اکسودا پر شده باشند. برای تشخیص قطعی، باید کشت قارچی انجام داد. آسپرژیلوس می­تواند علایم عصبی و پوستی نیز ایجاد کند. آسپرژیلوزیس به علت تجمع اكسودای پنیری زردرنگ، ضایعات چشمی نیز به وجود می آورد که در بوقلمون، چشم عینکی نامیده میشود.

برای مقابله با این بیماری، باید بستر کپک زده و آلوده را سوزاند و همه تجهیزات مرغداری، من جمله آبخوری ها و دانخوریها را ضدعفونی نمود. همچنین در مزرعة مرغ مادر و کارخانه جوجه کشی نیز باید ضدعفونی تجهیزات و دستگاهها را به دقت انجام داد. افزودن داروی ضدقارچ به آب آشامیدنی و ضدعفونی فضا و تجهیزات مرغداری با گاز فرمالین توصیه می شود.

 

آسپرژیلوزیس


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج