0

بیماری نیوکاسل و برونشیت مرغ گوشتی

نیوکاسل مرغ گوشتی

در این مقاله در مورد عامل و نشانه هاو درمان بیماری های نیوکاسل مرغ گوشتی ، گامبورو ، مارک و برونشیت مرغ گوشتی می پردازیم .

نیوکاسل:

عامل بیماری پاراميکسوویروس می باشد. اولین نشانه های نیوکاسل، بی میلی غیرمعمول به آب و دان در سطح گله است که با افتادن یک یا هر دو بال، عدم تعادل در راه رفتن و ایستادن، افتادن به پهلو و حرکت پارویی پاها، گذاشتن منقار بر روی زمین و پیچش گردن، همراه می گردد. در فرم تنفسی، عطسه، سرفه، آبریزش وخروج ترشحات از بینی و دهان، تنفس با دهان باز و تنگی نفس مشاهده میشود. برای کنترل بیماری، انجام به موقع واکسیناسیون و ضدعفونی سالن و تجهیزات مرغداری انجام می شود. تجویز آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت های ثانویه باکتریایی و تجویز ویتامین به منظور تقویت سیستم دفاعی طیور صورت می پذیرد ولی درمان قطعی وجود ندارد.

 گامبورو :

یک بیماری ویروسی است که از راههای مختلف از قبیل گوارش، وسایل و تجهیزات و بازدید کنندگان، منتقل می گردد. نقش انواع جرب، پشه، سوسک، کرم و موش هم در انتقال بیماری ثابت شده است. انتقال عمودی یعنی از راه تخم مرغ و انتقال تنفسی ویروس عامل گامبورو به اثبات نرسیده است. جوجه های مبتلا به این بیماری، اسهال سفید و آبکی دارند و معمولاً به ناحیه مخرج، نوک می زنند و این کار سبب خونریزی از ناحيه مخرج می¬گردد. علت نوک زدن پرنده به ناحیه کلواک خود، خارش شدیدی است که به دلیل تحریک بورس فابرسيوس ایجاد می گردد. در کالبدگشایی نیز، بورس فابر دسیوس، متورم و پرخون است و اصطلاحاً «بورس گیلاسی» گفته می شود؛ به این جهت، نام دیگر گامبورو، بیماری عفونی بورس می باشد. هر چند ممکن است تلفات بیماری کم و در حد پنج درصد گله مبتلا باشد ولی به علت اینکه بورس فابرسیوس درگیر شده و سیستم ایمنی تضعیف می گردد، جوجه مبتلا به گامبورو، به راحتی بیمار می شود و ممکن است در صورت شدت بیماری، تلف شود. واکسن این بیماری در برنامه واکسیناسیون گله جوجه های گوشتی کشور ما گنجانده شده است و در پیشگیری از این بیماری، نقش عمده ای دارد.

بیماری نیوکاسل بوقلمون

مارک:

نوعی بیماری ویروسی است که با ایجاد تومور در اندام های لنفاوی مثل تیموس و بورس فابرسیوس همراه است. مارک انواع چشمی، پوستی و عصبی دارد. ویروس از طریق مخاطات تنفسی و چشم وارد بدن می¬شود. عامل بیماری از سوسک، جرب و اووسیست آیمریا که عامل کوکسیدیوز یا اسهال خونی پرندگان است، جدا شده است. انتقال عمودی یعنی از راه جنین و تخم مرغ در مورد بیماری مارک گزارش نشده است. در کالبدگشایی مشاهده می شود که رنک اعصاب محیطی، از جمله سیاتیک، از سفید صدفی به خاکستری تغییر یافته و به علت توموری شدن، قطر آنها چند برابر شده و خطوط زیگزاگ روی رشته های عصبی، از بین می رود. واکسیناسیون در جوجه و از بین می رود. واکسیناسیون در جوجه یکروزه با تزریق 2/0سی سی واکسن مارک در زیر جلد ناحیه گردن یا در عضله ران، سبب ایمنی در برابر این بیماری می گردد.

برونشیت عفونی:

عامل بیماری برونشیت مرغ گوشتی ، کرونا ویروس است. راه اصلی انتقال ویروس،هواست ولی انتقال از طریق کفش، لباس، چرخ ماشین و دان هم صورت می پذیرد. انتقال عمودی این ویروس گزارش نشده است. همانگونه که از نام بیماری پیداست، عفونت ویروسی التهاب برنش های ریه می گردد و نشانه هایی از قبیل عطسه، سرفه، تنفس با دهان باز، آبریزش چشم و بینی و ایجاد صدای سوت به هنگام تنفس را به وجود می آورد. درکالبدگشایی، وجود چرک زرد پنیری در نای و بخصوص محل دو شاخه شدن نای یا Syrinx قابل مشاهده است. در صورت پیشرفت بیماری و ایجاد نفروز، کلیه به شکل شطرنجی در می آید.
برای پیشگیری از بیماری، واکسیناسیون انجام میشود. درمان حمایتی با استفاده از آنتی بیوتیک انجام می گیرد تا از عفونت های ثانویه باکتریایی مانند CRD و کلی باسیلوز پیشگیری شود. اقدامات دیگری نظیر بالا بردن 3^℃- 1 دمای سالن به مدت سه تا پنج روز، دادن الکترولیت محلول در آب و کاهش پروتئین جیره برای کاستن از فشار بر روی کلیه ها، توصیه شده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 3.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج