0

بیماری های باکتریایی قابل انتقال از حیوان به انسان:باکتری های کولی

باکتری اشرشیا کولی، گرم منفی از اعضا خانواده انتروباکتریاسه است که در انسان، حیوانات و محیط (به شکل تقریباً جهانی) جدا می گردند.در ادامه به مطالبی درمورد باکتری کولی اشاره کرده ایم.

اشرشیا کولی

 این تنوع گونه ای بسیار بالا شامل سویه های کومنسال مضر، بسیار بیماری زا می باشد.

وروتوکسوژنیک ای کولی

اصلی ترین بیماری مشترک مربوط به وروتوکسوژنیک ای کولی (VTEC)، به ویژه ای کولی  می­باشد. این سویه ها مولد وروتوکسین­ها (توکسین های شیگا) می باشد و می تواند عامل بیماری هایی با گستره­ی اسهال ضعیف خود محدود شونده تا اسهال خونی، کولیت خونریزی دهنده و سندرم اورمی همولیتیک باشند. ارگانیسم بیشتر در مجاری روده­ای گاو، گوسفند، بز سالم يافت شده و منبع اصلی آلودگی انسانی غذای آلوده می باشد. نسبت زیادتری از VTEC، از سگ­هایی با موارد اسهال حاد و مزمن (در مقایسه با سگ­های سالم) دفع می گردد؛ اگرچه مشخص نیست که آیا این نکته معمول است یا خیر. عفونت تجربی با و سویه های VTEC غير از  ، در بیماری­های سگ­ها گزارش شده است. VTEC گاستروانتریت در گربه­ها نیز گزارش شده است، اما بر اساس مطالعه کيس کنترل، رابطه ای بین دفع VTEC با اسهال گربه ها وجود ندارد.

کلونیزاسیون باکتری در سگ­ها و گربه های سالم نادر بوده و حدود % 9/5- 0 از حیوانات خانگی سالم را شامل می شود و حیوانات خانگی به ندرت منبع عفونت انسانی هستند. بر اساس مطالعه کيس کنترل، نگهداری و یا تماس با حیوانات خانگی به عنوان یک خطر برای ای کولی  نبودند و حتی در یک مطالعه، تماس با سگ­ها به عنوان یک عامل محافظتی بود، اما انتقال بیماری مشترک آن از سگ­ها توصیف شده است. یکی از نکات، جداسازی انوع جدایه های ای کولی از یک کودک، کره اسب و سگ است. در یک گزارش پیشنهادی دیگر، گسترشی دیگر در یک خانواده در اثر تماس یک بچه با دو سگ مزرعه که دارای باکتری ای کولی  بودند، وجود دارد. گاوهای مزرعه هم این سویه را داشتند، اما هیچ تماسی بین بچه و گاو دیده نشده بود. در حالی که عفونت محیطی و یا انتقال غیر مستقیم از گاو توضیح داده نشده است، به نظر انتقال از سگ­ها ممكن تر بوده؛ زیرا آنها دفع همان سویه و تماس را داشتند. سگ­ها به احتمال زیاد می توانند از راه مدفوع گاوها آلوده شده و دفع ای کولی  از گربه ها و سگ­ها و انتقال عامل به حیوانات مزرعه و یا محیط مزرعه خیلی کم است.

کاهش خطر شامل کاهش کلونیزه شدن باکتری در حیوانات خانگی (و توانایی آلوده نمودن پوشش مویی آنها) و کاهش برخورد با مدفوع است. تماس بین گاوها و حیوانات خانگی باید محدود شود. نباید حیوانات خانگی به مدفوع گاوان دسترسی داشته باشند. نحوه صحیح حمل مدفوع حیوانات خانگی مهم است، مشابه بهداشت دست­ها. دفع VTEC در سگ­هایی با اسهال حاد یا مزمن نسبت به سگ­های سالم بیشتر است، پس باید مراقبت­های ویژه ای در مورد حیوانات خانگی انجام پذیرد. افزایش خطر ای کولی از حیوانات خانگی کم است.

انواع دیگر

سایر سویه های دیگر ای کولی که در حیوانات خانگی باعث عفونت می شوند، عفونت­های فرصت طلب هستند مانند زخم های عفونی در حیوانات که با ای کولی آلوده می گردند. با وجود اینکه این مطلب به شکل اختصاصی مورد بررسی قرار نگرفته است، اما به نظر می رسد شکستن سدهای طبیعی مانند زخم، فرصت ورود ای کولی و گسترش آن را می دهد. انجام روش های رایج بهداشتی مانند نحوه تماس با حیوانات، حمل مدفوع و مراقبت از پوست آنها می تواند خطر را کاهش دهد.

شواهدی وجود دارد که انتقال ای کولی بین انسان و جانور خانگی در مراکز نگهداری اتفاق می افتد. یک مطالعه در مورد ارزیابی ای کولی بین انسان و سگ­ها در مراکز نگهداری شیوع ٪8/9 را بیان نمود. گزارش شده که اشتراک ای کولی در خانه ها وجود ندارد. به شکل مشابه گفته شده که سگ­ها می توانند مخازن ای کولی­های اوروپاتوژنیک باشند. در یک مطالعه عفونت ای کولی اورووایرولنس در سگ­ها را ۲۶٪ گزارش نمود که یک و یا تعداد بیشتر ژن در ۲٪ موارد بین سگ­ها و صاحبان آنها مشترک بود. همچنین رابطه ای بین تاریخچه عفونت مجاری ادراری در خانم ها و نیز وجود عامل اورووایرولنس در سگ آنها به اثبات رسیده است. هنوز باید توانایی سگ­ها در ایجاد عفونت های مجاری ادراری انسانی بررسی شود. برای تأیید نقش ای کولی خانگی و ای کولی اوروپاتوژنیک سگ­ها، نیاز به تعیین مسیر انتقال می باشد. پژوهش های اخیر نشان داده که ای کولی مشابهی در انسان­ها و سگ وجود داشته و نمی توان گفت که حیوانات خانگی منبع عفونت بوده یا سگ­ها صاحبان خود را آلوده کرده اند و یا سگ و انسان­ها هر دو از یک منبع آلوده شده اند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج