20

بیماری پرریزی در مرغ عشق(علایم،پیشگیری،درمان)

بیماری پرریزی در مرغ عشق1

درحالی که پرکنی یک عارضه است، پرریزی یک پدیده طبیعی است و عارضه یا بیماری محسوب نمی شود. تمام پرندگان به طور طبیعی پرریزی دارند و ضمن این عمل، پرهای قدیمی ریخته می شود و پرهای جدید جایگزین آنها می گردد. در خلال پرریزی، به دلیل تغییرات هورمونی، پرهای بدن پرنده به تدریج یکی پس از دیگری، از ریشه شل می شوند و در عمل پر آرایی روزمره، کنده شده و پس از چند روز تا چند هفته پرهای جدید به جای آنها می روید. کاملا طبیعی است که به علت از دست دادن پرها و ضرورت رشد مجدد پرهای جدید، پرنده باید مشکلات ریزش پرها و ایجاد اختلال در قابلیت پرواز را تحمل کند و برای رشد مجدد پرها، خوراک مصرف کمیت و کیفیت بیشتری داشته باشد. در این دوره، نیاز پرنده به مصرف خوراک هایی با پروتئین بالا و مرغوب و مواد معدنی مختلف تشکیل دهنده ساختمان پرها بیشتر می شود. در ادامه به بیماری پرریزی در مرغ عشق و پرریزی فرانسوی اشاره و علائم، پیشگیری و درمان آن ها شرح می دهیم.

پرریزی (The Molt)

چنانچه پرریزی و جایگزینی پرهای جدید به طور ناگهانی متوقف شود، پرنده به طور موقت قدرت پرواز را از دست می دهد و در این حالت، بیش از پیش به کمک شما نیاز خواهد داشت. یک طوطی که به علت پرریزی پرهای خودش را از دست داده است، قدرت پروازش را حتی در حد فرود آمدن از بالای قفس به کف زمین از دست می دهد و اگر در این حالت اقدام به فرود از طریق پرواز کند، ممکن است با سینه به زمین بخورد. بنابراین صاحب طوطی باید شرایط مناسب فرود طوطی از بالای قفس به زمین را با مستقر کردن یک نردبان یا توری سیمی در مجاورت قفس فراهم کند.

در هنگام پرریزی، به دلیل بالارفتن نیازهای غذایی پرنده برای رشد پرهای جدید، کیفیت غذای مصرفی باید بالا برود. لذا چنانچه مرغ عشق خودتان را به مصرف تخم مرغ آب پز سفت با پوسته از قبل عادت داده باشید؛ یعنی پیش از بوجود آمدن این عارضه مرغ عشق شما عادت داشته باشد که هفته ای دو نوبت به مقدار نصف قاشق چایخوری مخلوط زرده تخم مرغ و کمی پنیر بخورد، در دوره پرریزی، باید این مقدار را دو برابر کنید. همچنین نیز از غذاهای مناسب، میوه ها و سبزیجات متنوع استفاده کنید تا جایگزین شدن پرهای ریخته شده با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

همیشه و در تمام اوقات سال، حداقل پوسته یک تخم مرغ آب پز را به عنوان مکمل کلسیم و فسفر در کف و جلوی قفس بگذارید تا پرنده در مواقع نیاز با خوردن مقداری از آن، نیازهایش را به دو عنصر کلسیم و فسفر که به خصوص در مواقع پرریزی، جفتگیری و تخمگذاری بالا می رود، تأمین کند.

بیماری پرریزی در مرغ عشق

پرریزی فرانسوی (French Molt)

یکی از گونه های بیماری پرریزی در مرغ عشق، پرریزی فرانسوی است. این یک عارضه یا اختلال ارثی ست که مرغ عشق ها، به خصوص جوجه های آنها را مبتلا می ­کند. جوجه های مرغ عشق با ابتلا به این عارضه، قدرت پرواز پیدا نمی کنند، ولی اهلی می شوند. بنابراین چنین جوجه ها را نباید هرگز با جوجه های معمولی و سالم در کنار هم نگه داری نمایید. زیرا عامل پرریزی فرانسوی از جوجه های مبتلا به جوجه های سالم سرایت می کند و وقتی آنها جفتگیری کنند و جوجه دار شوند، جوجه هایشان نیز به این بیماری دچار خواهند شد.

پرریزی یا تولک رفتن پرندگان، یک امر طبیعی است که ضمن آن هر پرنده، سالیانه يكبار پرهای قدیمیش را با پرهای نو عوض می ­کند. اما همانطور که می دانید در کنار پرریزی طبیعی، عارضه ای به نام «پرکنی» هم وجود دارد، که به موجب آن و تحت شرایط خاص، پرنده مشغول کندن یا جویدن پرهای خود می شود. در کتب خارجی، پرکنی را به شماری از عوامل نسبت داده اند که همه آنها صحیح است. یعنی اینکه تحت برخی از شرایط؛ از جمله تغذیه نادرست و بروز کمبودهای غذایی، جفت نداشتن و وارد شدن فشار جنسی به آنها به خصوص در مواقعی که وقت جفتگیری آنها فرا می رسد و جفت در اختیار آنها نیست و نیز موضوعات بسیار متعدد و متنوع تأثیرگذار دیگر روی روان پرنده و غیره؛ به عنوان علل متمایل شدن پرندگان و به خصوص طوطی و مرغ عشق به پرکنی عنوان شده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 26 امتیاز از مجموع: 3.9]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید مرغ عشق من یه جفت دارم ماده ی خط افتادم رو سینش و پر اونجاش یکم ریخته می‌تونه خطر ناک باشع؟

    1. سلام بهتره با دامپزشک مشورت کنید

      1. مانیا گفت:

        سلام من یه مرغ عشق دارم 1 سالشه و چند روزه شروع کرده به پر ریزی و مدام خودشو میخارونه الان این علتش چیه و چکار کنم براش

    2. محمد آرام قانعی گفت:

      سلام مرغ عشق من ماده هستش یک قسمت از موی سرش ریخته و کمی حالت زخم مانند پیدا کرده نگرانم مشکلی براش پیش نیاید

      1. Yura گفت:

        سلام برای من هم همینطوره آیا دلیلش را متوجه شدید؟

  2. محمد لطفی گفت:

    سلام
    من یه جفت مرغ عشق دارم نره پرهاش در حال ریختنه،
    الان چند مدتی است هنوزم پرهاش در نیومده
    چی‌کار کنم؟
    لطفا راهنمایی کنید🙏🏻🙏🏻

  3. محمدعلی گفت:

    سلام
    جوجه های مرغ عشق من دم و بال شان میریزن. تخم مرغ اب پز دادم . فایده نداشته لطف کنید راهتمای کنید

  4. مجید گفت:

    سلام من مرغ عشقهام به صورت خیلی کم وقطی قفس شون رو تمیز میکنم پرهای ریز سفید که هنوز شکل پر نشدن ازشون میریزه کف قفس شون ایا بیمار شدن یا طبیعی هستش

  5. مانیا گفت:

    سلام من یه مرغ عشق ماده یک ساله دارم چند روزه شروع کرده به پر ریزی علتش چیه و چکار میتونم براش انجام بدم ممنون

    1. ghaneiaram41@gmail.com گفت:

      سلام من یه مرغ عشق دارم پرهای زیر شکمش ریخته امروز عصر هم مثل کسی که زیاد خوری کرده باشه هی سعی می کرد غذاش رو پس بده هی پرهاش رو تکان می داد هی منقارش رو باز وبسته می کنه یکم دفع کرد و پس داد کمی بهتر هست ولی باز مشکل داره به نظر شما چکار کنیم

  6. یسنا گفت:

    سلام.مرغ عشق من خیلی از پراش ریخته به طوری که فقط پراش روی سر و دو بالش و کمی هم روی سینه و کمرس هست،بیمار شده؟اگه بیمار شده چطوری درمانش کنم؟

  7. ناصرپیرایی گفت:

    Naserpiray@ gmail.com

  8. ناصرپیرایی گفت:

    سلام مرغعشق من پرهای سینه وزیرشکمش کاملاریخته چه بایدبکنم راهنماییم کنیدممنون

  9. احمد جهانگرد گفت:

    سلام من دو جفت مرغ عشق دارم یک جفت ماده بالغ هستش و پرهای خودش رو می‌کنه و نر رو نمی‌دونم هنوز بالغ شده یا نه یک جفت دیگه هم دارم کناره هم هست داخل فقط های جدا ولی این جفت ماده از قسمت بال پراش چندتا ریخته و جاشون معلومه و هر ما دو سه بار تو خونه ول میکنم که برای خودشون پرواز کنند آیا مشکل از جایی دیگه هست

  10. ابولفضل گفت:

    در مرغ عشق در صورتی که خودش پرهایش را می کند و دیر پر در می آورد ، کافیست چند دانه میخک را در آب خیس کنید تا رنگ آب تیره شود . سپس با آب پاش معمولی آب بدست آمده را مستقیم به کل بدن مرغ عشق اسپری کنید .
    یک روز در میان این کار بکنید.
    و البته در جای گرم این کار انجام بدید تا مرغ عشق سرما نخورد .
    و مرغ عشق مبتلا را گاهی در جلوی نور آفتاب قرار دهید .
    امیدوارم به دردتان بخورد.

  11. مبین گفت:

    داش کمکم کن سالن من الان به ۵۰ جفت رسیده
    بعد از. امسال حوجه مرغه عشقای توی لونه یا اونایی که تازه از لونه اومدن بیرون میانگین از هر ۵ تا جوجه یکی از جوه هارو بزرگتر ها پر های اونارو موجوند و ساخشو میخورن خواهشا راه نماییم کن
    اگرم شماره ایتا یا هرچایی دیگه داری برا من بزار تا راحت تر صحبت کنیم

    1. مهندس گفت:

      باید واسشون سنگ کلسیم یا تیکه گچ بزاری ولی بهتره سنگ کلسیم از پرنده فروشی بگیری و‌بزاری

  12. سهیل گفت:

    سلام خسته نباشید مرغ عشقم داخل مهر پرریزی کرد یعنی کامل دمش و پرهاش ریخت و دوباره درآمد اما جفتش نه
    اما الان جفتش کم کم داره پریزی میکنه و اینی که قبلا هم پریزی کرده وقتی خودشو تمیز میکنه یا پرواز میکنه پرهای کوچیک ازش میوفتن(گاهی اوقات) مشکلی که نداره
    واینکه فصل مناسب پرریزی مرغ عشق چه زمانیه؟

  13. امیر گفت:

    سلام وقت بخیر مرغ عشق ماده من دوروزی هس پرهای دور معقدش ریخته آیا خطرناکه

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج