0

تأثیر تغذیه اولیه بر تأمین گلوکز در جوجه های تازه هچ شده

در مقاله پیشین در مورد اهمیت تغذیه اولیه بر رشد عضلات طیور به طور کامل بیان شد. درادامه در مورد تأثیر تغذیه اولیه بر تأمین گلوکز در جوجه های تازه هچ شده و اهمیت استفاده از هیدرات­های کربن در روزهای ابتدایی پس از هچ نکاتی را بیان می کنیم .

تأثیر تغذیه اولیه بر تأمین گلوکز در جوجه های تازه هچ شده

کیسه زرده مهمترین منبع انرژی طی مراحل رشد و تکامل جنین می باشد، در حالی که سفیده به عنوان منبع عمده پروتئین عمل می کند. سفیده باقیمانده در انتهای هفته دوم، یعنی زمانی که ارتباط خون و آمنيون قطع می شود، به داخل حفره آمنیوتیک جاری می شود. این مخلوط سپس به تدریج توسط جنين بلع می­شود سفیده، هنگام عبور از روده به همراه مقداری از زرده که وارد روده شده است، جذب خواهد شد. احتمالاً بخشی از سفیده که وارد کیسه زرده می شود، برای عمل نوسازی گلوگز و جذب از طریق كیسه زرده آماده می شود. از آنجا که مقدار هیدرات­های کربن در تخم مرغ خیلی کم است، احتمال می رود که فرآیند نوسازی گلوکز حاصل از سوخت و ساز پروتئین، تنها منبع تأمین گلوکز برای تجمع گلیکوژن که در حقیقت مواد انرژی در عمل جوجه درآوری است، باشد.

اهمیت استفاده از هیدرات­های کربن در روزهای ابتدایی پس از هچ

جوجه ها در زمانی از تخم خارج می شوند. مقدار هیدرات کربن ذخیره شده در بدن آنها بسیار کم می باشد و لذا دسترسی سریع به منبع غنی از هیدرات کربن در این زمان بسیار حایز اهمیت خواهد بود. همچنین عدم فراهمی هیدرات کربن در دوره ابتدایی رشد جوجه ها ممکن است منجر به بروز کتوز در آنها گردد.

در آزمایشی تأثیر مثبت اضافه کردن مکمل پروپیونات (پروپیونات کلسیم) به جیره آغازین پایه بر روند نوسازی گلوکز در ۲ روز اول جوجه ریزی بررسی شد. در نتایج حاصله، جیره هایی که مکمل به آنها افزوده شده بود، موجب کاهش تلفات اولیه گردید. در کل دوره رشد نیز استفاده از مکمل پروپیونات روند وزن گیری را بهبود بخشید. اسید پروپیونیک در طیور به عنوان واسطه نوسازی گلوکز بوده، از ترکیبات تولید کننده مجدد گلوکز است و پس از تجویز خوراکی به سرعت در دستگاه گوارش جذب می شود.

نشان داده شده است که اگر مقدار زیادی از این ماده به جیره اولیه جوجه ها افزوده گردد، باعث کاهش مرگ و میر اولیه آنها خواهد شد. اسید پروپیونیک همچنین خاصیت باکتری کشی به ویژه در مورد سالمونلا و سایر عوامل بیماری زایی که توسط جوجه ها بلع شده اند نیز دارد.

تأثیر تغذیه اولیه بر تأمین گلوکز در جوجه های تازه هچ شده


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج