0

نحوه تلقیح مصنوعی و جفتگیری غاز

تلقیح مصنوعی غاز روش مدیریتی بسیار خوبی است برای بهبود بازده پرورش که می توان در مواردی که مشکل جفتگیری غاز در غاز می باشد استفاده کرد.دراین مقاله جزئیات و نکات مربوطه را مورد بررسی قرار می دهیم .

تلقیح مصنوعی

با استفاده از تلقیح مصنوعی می توان تخم های بارور تولید کرد.
اگر این کار به طور صحیح انجام گیرد، سطح باروری حتی می تواند بالاتر و بیشتر از باروری به روش جفت گیری طبیعی نیز باشد. با این حال معمولاً از این تکنیک در تولید تجاری غاز بنا به دلایل زیر استفاده نمی شود :

  1.  نیاز به نیروی کاری زیاد: برای اسپرم گیری و تلقیح مصنوعی دو نفر نیاز است.
  2. میزان تولید اسپرم غازها متغیر است: به طور میانگین یک غاز نر نژاد تولوز 3/0میلی لیتر منی و ۱۵۰ میلیون اسپرماتوزوا در یک بار انزال تولید می کند، اما مقدار آن در انزال های مختلف یک غاز خیلی متفاوت است.

برای داشتن سطح باروری مناسب غازها باید دوبار در هفته تلقیح شوند. به هر حال، تلقيح مصنوعی در مواردی از قبیل جفت گیری بر اساس شجره و در مواقع کمبود غاز در طول فصل جفتگیری میتواندمفیدباشد.

برای انجام تکنیک تلقیح مصنوعی ابتدا باید منی غازها جمع آوری گیرد.
برای به حداکثر رساندن تعداد غاز تولید کننده منی و حجم منی آنها، غازها باید به صورت انفرادی نگهداری شوند برای این کارقفس های انفرادی با مساحت تقریبی ۲ مترمربع مناسب و رضایت بخش است.
برای تهیه اسپرم های تمیز باید ۱۲ ساعت قبل از اسپرم­گیری غذاخوریها برداشته شوند.
غازهای نر همچنین باید چند روز قبل از شروع جمع آوری اسپرم یک یا دو بار نسبت به این عمل عادت داده شوند.
شخص جمع کننده ی اسپرم بر روی صندلی می نشیند و غاز را بر روی ران،  نگه می دارد و پشت حیوان را از ناحیه ی میانی به طرف دم و همزمان با دست دیگر از ناحیه ی شکمی به ناحیه ی مخرج مالش می دهد.
بعد از چند بار انجام دادن این کار با انگشت شست و اشاره دست راست استخوان شرمگاهی را بطور جزئی ماساژ میدهد و با این کار اندام تولیدمثلی غاز، فالوس، خارج شده و انزال صورت می گیرد. (جفتگیری غاز)
با عمل انزال، منی به بدنه فالوس آزاد می شود و ممکن است به داخل کانال موجود در طول فالوس جریان یافته و ذخیره شود شخص دوم که برای جمع آوری اسپرم به یک ظرف مناسب نیاز دارد، به وسیله عمل دم یا تیوب سانتریفوژ یا ظرف مناسب دیگر منی را از کانال جمع آوری خواهد کرد.

جفتگیری غاز

جفتگیری غاز

بایستی توجه شود که غازها از دومین فصل جفت گیری به بعد در مقایسه با اولین دوره جفت گیری شأن اسپرم بیشتری تولید می کنند. به هنگام آماده کردن غازهای ماده برای عمل تلقيح، باید توجه کرد که او يدركت آنها همانند اویدوکت مرغ و بوقلمون نمایان نمیشود.

برای انجام تلقیح مصنوعی یک نفر پاهای غاز را طوری زیر بازوها می گیرد که حیوان به صورت افقی و سر آن به طرف شخص قرار می گیرد. شخص دوم انگشت سبابه دست چپ را داخل مخرج می کند و با لمس کردن در دهانه اویدو کت قرار میدهد و سرنگ حاوی اسپرم به کمک انگشت ابتدا داخل مخرج و سپس در داخل اویدوکت قرار داده می شود و اسپرم تزریق می شود.

غاز باید دو بار در هفته با ۲۰ میلیون اسپرماتوزوا در هر بار تلقيح شود. یک غاز در هر بار انزال حجم های متفاوت منی و تعداد متفاوتی اسپرماتوزوئید تولید می کند و به طور متوسط ممکن است مقدار آن به حجم 3/0 میلی لیتر منی و به تعداد ۱۵۰ میلیون اسپرماتوزوا می باشد. بنابراین در عمل می توان با ۰5 / ۰ میلی لیتر اسپرم جمع آوری شده و رقیق نشده به ازای هر عمل تلقیح، تعداد ۱۰-۵ غاز ماده را با یک بار انزال غاز نر تلقيح کرد. با این حال توصیه می شود در صورت در دسترس بودن تجهیزات و امکانات اسپرم جمع آوری شده قبل از تلقيح تعیین غلظت شود. از غازها می توان ۳-۲ بار در هفته اسپرم گیری کرد.

رقیق کننده های خاصی برای اسپرم غاز وجود ندارد ولی می توان به راحتی و بدون هیچ گونه اثر مضر بر باروری اسپرمها از تعدادی رقیق کننده های اسپرم که در طیور کاربرد دارد استفاده کرد؛ یکی از این رقیق کننده ها BPSE است که توسط سنتون در سال ۱۹۹۷ ارائه شده است. علاوه بر این درصورت نیاز می توان با استفاده از رقیق کننده استاندارد اسپرم طیور، اسپرم غاز را رقیق و به مدت ۶ ساعت در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. بعضی تحقیقات بر روی فریز کردن اسپرم غازها انجام شده است اما نتایج به دست آمده برای استفاده از آن تکنیک (فریز کردن) کافی نیست.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 4.6]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج