4

جیره و دان مرغ تخم گذار بومی(محلی)

وقتی میزان میانگین تولید تخم مرغ در گله به ۵ درصد رسید باید از جیره تخمگذاری استفاده نمود. تفاوت اصلی جیره تخمگذاری با جیره های مورد استفاده در پرورش، در ارتباط با میزان کلسیم جیره است. حدود ۹۷ درصد پوسته تخم مرغ از کربنات کلسیم تشکیل شده که برای تشکیل هر تخم مرغ ۲ تا ۳ گرم کلسیم مورد نیاز است و این کلسیم باید از طریق جیره تأمین گردد. در ادامه به مواد مغذی در جیره مرغ تخم گذار محلی یا دان مرغ تخم گذار بومی  می پردازیم.

جیره تخم گذاری

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی مرغ های بومی کشور، سطح ۳ درصد کلسیم در مراحل ابتدایی دوره ی تولید (۳۳-۲۶ هفتگی) و میزان 5/3 درصد کلسیم در اواسط و اواخر سيكل تخم گذاری (بعد از ۳۳ هفتگی) توصیه شده است. که این میزان نسبت به میزان کلسیم مورد نیاز برای مرغ های تخمگذار صنعتی کمتر است. علی رغم اهمیت کلسیم برای تشکیل تخم مرغ، باید توجه داشت که مرغ های بومی به افزایش سطح کلسیم و فسفر جیره حساس می باشند و استفاده از سطوح بالای کلسیم با افت تولید تخم مرغ در مرغ های بومی همراه خواهد بود.

همان طور که اشاره شد یکی از ویژگی های دان مرغ تخم گذار بومی(محلی) ، تراکم بالا منابع کلسیمی در جیره است به طوری که حدود ۹٪ جیره مرغ تخمگذار اختصاص به منابع کلسیمی نظیر کربنات کلسیم و یا صدف دارد. منابع کلسیمی به همراه سایر اجزای کم مصرف جیره مثل نمک، متیونین، دی کلسیم فسفات ( D.C.P)، مکمل ویتامین و مواد معدنی و با آنزیم نزدیک به ۱۲٪ کل جیره را شامل می شوند. به طوری که انرژی و پروتئین لازم از ۸۸ درصد مابقی جیره از ترکیباتی مثل ذرت، سورگوم، گندم، جو، کنجاله سویا، کنجاله کلزا، کنجاله آفتابگردان و یا روغن­های گیاهی تأمین می گردد.

بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته بر مرغ های بومی سطح ۱۶ درصد پروتئین دان مرغ تخم گذار بومی(محلی)  برای دوره تخمگذاری توصیه می شود و با کاهش تولید تخم مرغ و افزایش مصرف خوراک، می توان میزان پروتئین جیره را به ۱۵ و در نهایت به ۱۴ درصد کاهش داد. از لحاظ میزان انرژی قابل متابولیسم مورد نیاز، عمدتاً سطح ۲۷۰۰ تا ۲۷۵۰ کیلو کالری توصیه شده است. نمونه ای از یک جیره در شروع تخمگذاری در جدول زیر بعنوان راهنما نشان داده شده است.

جدول جیره تخمگذاری (26 هفتگی تا 50 هفتگی)
اجزای جیره درصد ارزش غذایی جیره مقدار
ذرت 7/41 پروتئین (%) 16
جو 46/2 انرژی قابل متابولیسم (Kcal/kg) 2730
کنجاله سویا 1/23 فسفر کل (%) 60/0
گندم 20 فسفر در دسترس (%) 43/0
کربنات کلسیم 6/8 کلسیم (%) 6/3
دی کلسیم فسفات 45/1 سدیم (%) 18/0
روغن گیاهی 5/1 متیونین (%) 44/0
نمک 35/0 متیونین + سیستئین (%) 72/0
مکمل ویتامینی و معدنی 7/0 لیزین (%) 85/0
جوش شیرین 0 چربی (%) 66/3
متیونین 19/0 اسید لینولئیک (%) 88/1
کوکسیدیواستات 0 فیبر (%) 15/3
زئولیت 0 نسبت کلسیم به فسفر قابل استفاده 3/8
تعادل الکترولیتی (DCAB) جیره = 292

برای اقتصادی بودن پرورش مرغ بومی در سطح روستاها لازم است که بخشی از نیازهای غذایی مرغ ها (حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد) از ضایعات کشاورزی، اضافه و دور ریز غذای روستاییان و رستوران ها، پسچر غلات، علوفه و سبزیجات و همچنین کرم ها و حشرات موجود در محیط تأمین گردد و برای تولید بهینه بقیه نیاز غذایی با غذای دستی (روزانه ۵۰ تا ۶۰ گرم) تأمین شود. خوراک دستی را می توان شبيه جيره ارایه شده در جدول زیر و با فرمول ارایه شده در زیر تهیه نمود.

جیره تخمگذاری مرغ بومی
اجزای جیره درصد
ذرت 55
گندم 10
کنجاله سویا 18
سبوس گندم 5
صدف 8
دی کلسیم فسفات 55/1
روغن مایع 5/1
نمک 30/0
مکمل ویتامینی و معدنی 5/0
متیونین 15/0

با ترکیب غلات(ذرت، گندم و جو)، کنجاله های پروتئینی(سويا، كلزا و یا آفتابگردان)، نمک و مکمل ها(ویتامینی و کلسیمی) تهیه نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 32 امتیاز از مجموع: 3.9]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فریدون گفت:

    عالی

  2. محمدرضا گفت:

    من میخوام پرورش مرغ بومی تخم گذار بومی بزارم چطوره از لحاظ سود آوری

    1. وحید گفت:

      مرغ تخمگذار بومی اصلاح نژاد شده

  3. مصیب گفت:

    چه نژادی برای تخم گذاری بهتره

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج