0

راهنمای کامل کوتاه کردن ناخن در سگها

دراین مقاله به نحوه  کوتاه کردن ناخن در سگ ها می پردازیم.نظافت ناخن سگ ها بسیار مهم و ضروری است در ادامه به ذکر نکاتی در مورد این عمل در انواعی از سگ ها می پردازیم.

کوتاه کردن ناخن ها

اگر شما سگتان را به طور مرتب به پیاده روی ببرید، نیاز کمتری به کوتاه کردن ناخن هایش پیش می آید. اصولاً در مورد سگ­های نگهبان و سگ­هایی که در بیرون از منزل نگهداری می شوند، نیازی به این کار نبوده و در اثر اصطحکاک ناشی از راه رفتن روی آسفالت یا جاهای زبر، ناخن های حیوان به اندازه کافی سائیده خواهد شد. ولی در مورد سگ­های کوچکی که در داخل منزل نگهداری می شوند و زیاد به پیاده روی برده نمی شوند، ناخن آنها باید هر چند وقت یکبار کوتاه شود. این زمان بسته به نژاد سگ، دامنه فعالیت حيوان، تغذیه، محل زندگی و رفت و آمدش متفاوت بوده و می تواند بین ۳ هفته تا چند ماه باشد. اگر ناخن­های حیوان را به موقع کوتاه نکنید، حالت پیچ خورده و چنگال مانند پیدا کرده و باعث سر خوردن حیوان روی سطوح صاف مثل سرامیک می شود. این امر می تواند باعث آسیب دیدن مفاصل و وتر های حیوان شده و حتی دررفتگی مفاصل را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر گیر کردن ناخن­ها در الیاف پارچه، فرش، لباس و پرده می تواند علاوه بر پاره کردن این وسایل، باعث شکستن ناخن حیوان و خونریزی از آن نیز بشود. خراش دادن دست و بدن شما در حین بغل کردن حیوان، از جمله دیگر درد سرهای ناشی از بلند شدن ناخنهاست. برای اینکه بدانید ناخن سگ شما بلند است یا نه، توجه داشته باشید که ناخن های بلند در هنگام راه رفتن حیوان روی سطوح صیقلی، با زمین تماس پیدا کرده و شما صدای این تماس را می شنوید. راه دیگر این است که دست یا پای سگ خود را به آرامی روی دست خود بکشید. اگر ناخنهای حیوان روی دست شما کشیده شود، باید آنها را کوتاه کنید. در بعضی از سگ ها، انگشت پنجم بصورت زائده ای در ناحیه مچ دست و پا در آمده و گاهی دارای ناخن است. از آنجا که ناخن این انگشت با زمین تماس ندارد، رشد کرده و می تواند باعث آزار حیوان شود. اگر این ناخن کوتاه نشود پیچ خورده، وارد پوست و گوشت همان ناحیه شده و ممکن است عفونت کند. طریقه کوتاه کردن ناخن به این صورت است که ابتدا سگ را در جایی که کمی ارتفاع داشته باشد و بتوانید به او مسلط شوید قرار داده، سپس به ترتیب ابتدا ناخن دست­ها و سپس پاها را کوتاه کنید. اگر در مقید کردن حیوان مشکل دارید حتماً از کسی کمک بگیرید. این کار بسیار حساس و ظریف است و کوچکترین اشتباهی باعث خونریزی از ناحیه انتهای ناخن خواهد شد.

اگر ناخن سگ شما بدون رنگدانه و شفاف است، کار راحت تر خواهد بود.

ناخن را در نور نگاه کنید و پس از مشاهده مرز بین بافت زنده و عروق خونی با بافت شاخی مرده که به صورت یک مثلت صورتی رنگ نمایان است، از فاصله ای در حدود ۳ تا 4 میلی متر جلوتر از این مرز، ناخن را بگیرید. توجه داشته باشید که این کار حتماً باید با ناخن گیر مخصوص سگ انجام شود و به هیچ عنوان از ناخن گیر مخصوص انسان استفاده نکنید. زیرا این ناخن گیرها باعث ایجاد ترک های طولی و با خورد شدن ناخن می­شود.

کوتاه کردن ناخن ها در مورد سگ­هایی که ناخن آنها دارای رنگدانه بوده و مرز بین بافت زنده و غیر زندة آن به درستی مشخص نیست، نیاز به تجربه و مهارت زیادی دارد و انجام این کار را به شما توصیه نمی کنیم. اگر در گرفتن ناخن سگ تجربه زیادی ندارید و یا نمی توانید حیوان خود را برای انجام آن آرام کنید، پیشنهاد می کنیم کوتاه کردن ناخن ها را به پرسنل کلینیک دامپزشکی بسپارید. زیرا اشتباه در تشخیص مرز بافت زنده، بخصوص در مورد سگ­هایی که ناخن رنگی دارند، درد زیادی به سگ شما وارد کرده و تا مدتی خونریزی خواهد کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج