6

رفتار شناسی بلدرچین(خلق و خوی،تولید مثل….)

رفتار شناسی بلدرچین

علم رفتارشناسی به عنوان علمی نوپا و جدید مدت زمان کوتاهی است که در عرصه علم دامپروری عرض اندام کرده است و باید به راستی اعتراف کرد که این علم از مزایای بسیار والا و ویژه ای برخوردار است زیرا به کمک این علم می توان تولید مثل – تغذیه – میزان تهاجم و فلایت زون یا منطقه گریز حیوان را تحت کنترل خود در آورد.  در این مقاله در مورد رفتار شناسی بلدرچین در تغذیه ، و اثرگذاری آن در تولید مثل بلدرچین و دیگر خصوصیات مانند خواب و حس تهاجمی بررسی می گردد.

رفتار شناسی

همانطور که گفته شاد علم مذکور مدت زیادی نیست که در مجامع علمی دنیا مطرح می باشد. و همین قدر از بررسی های انجام شده بر روی این علم هم بیشتر. پیرامون دامهای پرورشی معمول و نرم جهان مثل گاو، مرغ و گوسفند و … انجام شده است و به راستی باید قبول کرد که برای بدست آوردن نتایج کافی و درست در مورد رفتارهای هر حیوان باید زمان بسیار زیاد ، حوصله و تحمل نسبتاً بالایی را هزینه کرد.

با توجه به گفته های فوق می توان به این نتیجه رسید که این علم در مورد دام های غیر معمولی چون بلدرچین بسیار کمتر کار کرده است به هر حال تمامی مطالب زیر نتيجة تحقیقاتی است که اینجانب شخصاً در فارم آزمایش خودم در طی ۲ سال به آن ها رسیده ام که به شرح ذیل می باشند.

عوامل ایجاد کننده رفتار

در مورد عوامل ایجاد کننده رفتار های بلدرچین یا هر موجود زنده دیگر باید این چنین گفت که این عوامل به دو بخش عوامل اولیه و عوامل ثانویه تقسیم می شوند که عوامل ثانویه نتیجه ی عوامل اولیه هستند و در صورتی که عوامل اولیه وجود نداشته باشند عوامل ثانویه هم هرگز وجود نخواهند داشت. یا اگر بخواهیم که بهتر این مسئله را بررسی کنیم باید بگوئیم تا عوامل اولیه ایجاد نشود هرگز حیوان هیچ گونه رفتاری را از خود بروز نمی دهد به هرحال عوامل اولیه همان تحریکاتی است که از سمت محیط حیوان را مجبور به پاسخ و رفلکس می نماید و پاسخ ها همان رفتارهای حیوان است که از او بروز می کند و عوامل دیگری در این دسته جای نمی گیرد ، این عوامل اولیه هر چیزی می تواند باشد مثلا رنگ خاصی که حیوان را تحریک می کند یا غذایی که در زمان خاصی برای حیوان مهیا می شود یا هر چیز دیگر..

عوامل ثانویه خود به دو دسته عوامل فیزیکی و عوامل شیمیایی تقسیم می شوند:

که عوامل فیزیکی پیش نیاز عوامل شیمیایی هستند عوامل فیزیکی شامل دیدن ، شنیدن ، بوییدن، لمس کردن، چشیدن و کلاً حواس پنجگانه حیوان هستند که پس از دریافت توسط اندام ها در ابتدا بصورت مستقیم عمل کرده و پس از پردازش در مغز به سراغ پاسخ و رفلکس مناسب همان عوامل می رود. مثلاً پس از آنکه یک بلدرچین موجودی مزاحم را در قلمرو خود می بیند تصویر موجود مزاحم از طریق چشم به اعصاب و از اعصاب به مغز می رود و پس از پردازش دستور صادر می شود که این دستور می تواند به دو نقطه فرستاده شود یعنی هم به غدد فوق کلیوی جهت ترشح هورمون­های استرس و اضطراب که در اینجا عامل شیمیایی را سبب می شود و هم به برخی اعصاب و نتیجه پاسخی را جهت مبارزه با فرار را به پاهای بلدرچین ابلاغ می کند پس از اینجا به بعد عوامل شیمیایی نیز مشخص می شوند که غالباً همان هورمون ها هستند.

پس از شناخت عوامل رفتاری و تقسیم بندی آن ها هم اکنون به سراغ شناخت و تقسیم خودرفتارهای حیوان می­پردازیم .

تقسیم بندی رفتار موجودات زنده نسبتاً سلیقه ای است مثلاً در برخی کتب رفتارهای حیوان را به رفتارهای آلفا (α)، بتا (β) و امگا (ω) تقسیم می کند و بعضی از مجامع علمی معتبر دنیا رفتارهای حیوان را به صورت رفتارهای تغذیه ای، جنی، مادرانه بازتابی، تهاجمی، خواب، مراقبت از بدن، بازی، کشف، اجتماعی و انواع بادگیری ها دسته­ بندی می کنند و بعضی دیگر مثل همین بحث رفتارها را با توجه به عامل ایجاد کنند و وابستگی به عامل ایجاد کننده تقسیم بندی می کنند که اکنون مشروح آنها را بیان می کنیم.

رفتارهای وابسته به دما و تغییرات جوی

هنگامی که در یک مزرعه با سالن پرورش بلدرچین دمای سالن کاهش می یابد می توانیم  حرکت بلدرچین ها را در صورتی که بر روی بستر باشند به سمت شعاع های نوری خورشید و با تجمع آنها به دور یکدیگر که معمولاً در گوشه ای از سالن یا منبع حرارتی است را مشاهده کرد. از جمله سایر رفتارهای بارز کاهش میزان مصرف آب و افزایش در میزان مصرف خوراک را می توان نام برد. معمولاً بلدرچین ها زمانی که دمای محیط اطرافشان کاهش می یابد مثلاً در طبیعت در فصول سرد و برفی سعی بر تحرک کم و سکنی در محلی مشخص را دارند بلدرچین­ها یک رفتار عمومی در مورد افزایش و یا کاهش دما نیز از خود نشان می دهند که آن هم کاهش تولید و در موارد حاد قطع تولید است که پرورش دهنده با توجه به حسی که خود او دارد می تواند متوجه نوع دمای بحرانی شود یعنی دمای بحرانی کم یا زیاد.

در مواردی هم که دما افزایش می یابد و از درجه آسایش بلدرچین که قبلا در فصل دما ذکر کردیم خارج می­شود بلدرچین ها به فضای بیشتری نیاز پیدا می کنند زیرا از یکدیگر بسته به میزان افزایش دما فاصله می گیرند و این رابطه ای مستقیم است بین افزایش دما و فاصله بين بلدرچین ها و در صورتیکه منبع حرارتی روشن باشد اطراف منبع به صورت کاملاً متراکم دیده می شوند و در عوض خود را در مسیر جریان باد در اطراف (مه پاش ها)، میکروجت ها و یا سایر تجهیزات برودتی قرار می دهند و با بررسی میزان مصرف آب و غذا، افزایش چشمگیری را در مصرف آب و کاهش قابل ملاحضه ای را در مصرف خوراک به ویژه خوراک هایی با درصد چربی بالاتر می توان مشاهده کرد.

معمولاً چیزی را که ما مشاهده کردیم در صورت بروز افزایش دما و خروج از درجه آسایش بلدرچین، آن ها به اطراف سالن پناه می برند و با منقارهای باز و با سرعت نسبتا بالاتری به صورت له له زدن تنفس می­کنند که قابل ملاحضه است و گاهی اوقات چه در صورت افزایش یا کاهش بیش از حد درجه آسایش حیوان، پرهای پوش شده بلدرچین ها را می توان دید یا اینکه گاهی اوقات بلدرچین هایی که بر روی بستر هستند مواد بستر را به روی خود می ریزند به صورتی که دراز می کشند و با حرکاتی تند و سریع مواد بستر ساز را روی بدن خود می­ریزند که این عمل نیز به گرما و سرمای تنها اختصاص ندارد. باید توجه کرد که تمام موجودات زنده یکسری رفتارهای فیزیولوژیکی هم دارند که در خصوص رابطه بلدرچین با دما رفتارهایی مثل منبسط شدن رگ های گردنی و کاهش اشتها که قبلاً ذکر کردیم را می توان در مورد رفتارهای فیزیولوژیک آن متذکر شد.

رفتارهای وابسته به خلق و خوی و برخورد اجتماعی

عموماً بلدرچین ها به دلیل آنکه مستقیماً از طبیعت وارد صنعت شده اند و کلاً حیواناتی وحشی هستند قدری برخورد آن ها، آن هم زمانی که پس از دوره بلوغ با انسان برخورد داشته باشند تهاجمی و وحشیانه است و اغلب دارای فلایت زون یا محدوده گریز نسبتاً بزرگی نسبت به جثه خود هستند و حدود ۸۰-۵۰ سانتی متر است که البته کاملاً طبیعی است چون کمتر از سایر دام ها بر روی اصلاح نژاد بلدرچین کار شده است ولی حتی اگر هم از این مسئله چشم پوشی کنیم بلدرچین نسبت به آنکه پرنده ای گوشتخوار نیست و جثه ی بزرگی هم ندارد حیوانی تندخو و جنگ طلب است و معمولاً در اکثر نژادها می بینیم که این پرنده خوش نگار نمی تواند حضور هیچ موجود دیگری را در قلمرو خود تحمل کند.

برای آزمایش این امر می توان بلدرچین ها را به مدت حداقل ۲-۱ هفته درون یک عدد کارتن یا جعبه ای به ابعاد 20 × 50 × 80 نگه داریم و پس از این مدت انگشت سبابه خود را از سوراخی هایی که قبل از ورود بلدرچین ها به تعداد ۸ عدد یعنی در هر طرف کارتن دو عدد ایجاد شده وارد نمائیم شاهد حمله بلدرچین و نوک زدن های شدید و تهاجمی آن به انگشت مان خواهیم بود باید توجه داشت تا سعی شود بلدرچین ها را به صورت جفت نر و ماده درون کارتن نگهداری کرد و پس از ورود انگشت آن را به صورت حرکات موجی شکل با کرمی تکان دهیم و از دیده شدن آن توسط بلدرچین ان حاصل نمائیم جالب آنکه برای این حفاظت از قلمرو تنها جنس نر دست به کار نمی شود بلکه جنس ماده هم از قلمرو به شدت دفاع می کند زیرا قلمرو خود را لانه خود می داند و تنها به یک صورت می توان بلدرچین ها را رام و اهلی نمود و آن هم بصورتی که در روزهای ابتدایی زندگی به صورت مداوم با انسان تماس نزدیک داشته باشند یعنی در حدی که توسط انسان نوازش شوند ، اگر این مسئله رعایت شود می توان شاهد آن بود که بلدرچین به قدری با انسان انس می گیرد که فضای گریز این حیوان وحشی به صفر می رسد و جالب تر که جوجه های همین بلدرچین نیز همین رفتار را از خود پس از تولد بروز می دهند و چه والد و چه مولود بلدرچین به راحتی از کف دست انسان دان بر می چینند و می خورند ولی با تمامی این اوصاف بلدرچین حیوانی حساس است و با محبت به شدت جلب می­شود و تجربه غیر معمولی که مشخصاً بارها برایم پیش آمده بود این بود که بلدرچین آسیب دیده و زخمی را به خانه آوردم و پس از معاینه و پانسمان در خانه رها کردم . مدت زیادی به طول نیانجامید که شبی پس از خواب متوجه حضور و خواب راحت همان بلدرچین در کنار بازویم شدم. این امر را در مورد آن شب و آن بلدرچین تصادفی تلقی کردم تا این که موارد دیگری نظیر همان بلدرچین و همان شب پیش آمد و این نشان از ذکاوت بالا، احساسات رقیق و درک و شعور حیوان است که به عينه برای اینجانب پیش آمده بود.

خصوصیت رفتاری دیگری که بلدرچین ها در این زمینه دارند خوگیری و قابلیت تطبیق پذیری بسیار بالای آن­ها با محیط جدید شان است به گونه ای که اگر بلدرچین ها را از محیطی که قبلاً با آن از هر لحاظ اخت شده اند دور کنیم و به محیطی که ۱۸۰ درجه با محیط قبلی متفاوت است ببریم تغییر چندانی در آنها مشاهده نمی شود که این مسئله را از روی تولید گوشت و تخم آنها می توان دریافت. زیرا اگر انسانی هم به او استرس وارد شود ممکن است لاغر یا چاق شود آن هم به طور ناگهانی که این مسئله در بلدرچین زیاد مشهود و ملموس نیست.

رفتارهای وابسته به خواب

تا آنجایی که تحقیقات و تجربیات نشان داده بلدرچین ها نیز همانند سایر طیور پرورشی بر اساس طلوع و غروب خورشید با روشنایی و خاموشی به خواب می روند یا بیدار می شوند و لیکن اگر این روشنایی قدری به طول انجامد هیچ گونه تأثیری بر آنها ندارد و گاهاً دیده شده است که در تاریکی محیط نیز به فعالیت پرداخته اند. به هر حال در یک وضعیت طبیعی و فضایی روشن به ندرت بلدرچین در حال چرت دیده می شود و اگر هم دیده بشود طول مدت استراحت و خواب روزانه آن بسیار کوتاه است.

معمولا بلدرچین ها زمانی را که بخواهند استراحت کنند سعی می کنند خود را در معرض نور آفتاب قرار دهند ولی در مقابل آن همانند مرغ چمباتمه نمی زنند بلکه با ترکیبی شبیه گربه دراز می کشند و بعد از چند دقیقه دوباره راه افتاده و به فعالیت می پردازند و البته ممکن است با نشان دادن یک چنین رفتاری حتی نخوابند بلکه فقط به استراحتی کوتاه بسنده کنند. وضعیت دیگری که در بلدرچین­ها در یک حالت عادی دیده می شود آنست که اگر مواد بسترساز در پیرامون آن باشد بلدرچین مایل است آن ها را روی خود بپاشد.

برنامه دیگری را که سعی شد تا بلدرچین ها را مجبور به آن کنیم این بود که چوبه خواب را در اختیار بلدرچین­ها قرار دادیم ، روشنایی را قطع نمودیم و بلدرچین ها را روی چوبه قرار دادیم پس از فردای آن شب متوجه این موضوع شدیم که بلدرچین ها روی زمین و به صورت چمباتمه خوابیده اند و علاقه چندانی به چوبة خواب ندارند.

رفتارهای وابسته به بازی و فعالیت

بلدرچین ها با توجه به آنکه حیوانات بسیار پویا و دینامیکی هستند ولی معمولاً زیاد نمی توان رفتارهای متنوعی را برای آن ها ذکر کرد و به بیان چند رفتار معمولی بلدرچین ها بسنده می کنیم که یکی از آن ها بدین شرح است که اگر یک بلدرچین را منفرد و تنها درون اتاقکی محبوس کنیم به گونه ای که به هیچ وجه ما را نبیند یا آنقدر بی حرکت بمانیم تا حضور ما برای او عادی شود متوجه می شویم که ساعت های بسیار زیادی را در اتاق حرکت می کند و معمولاً بر روی یک محور یا خط تکراری به صورت رفت و برگشت این عمل را انجام می دهد و این عمل را بصورت بدون وقفه انجام می دهد فقط گاهی به طور ناگهانی در همان وضعیتی که هست می ایستد که حتی ممکن است که یک پای آن بالا باقی بماند و یک پای دیگر آن روی زمین و پس از مدت زمانی مجدداً شروع به حرکت می کند و می دود.

بازی دیگری که بلدرچین ها زیاد به آن مبادرت می ورزند تقریبا همان گرگم به هوای انسان هاست بصورتی که متوجه می شویم که اگر نسبت فضا به تعداد بیشتر باشد بلدرچین ها به دنبال یکدیگر می کنند و یا از دست هم فرار می کنند و پس از مدتی می ایستند.

نکته قابل توجه اینست که بلدرچین ها برای بازی کردن به حمام خاک و به اصطلاح محلی پاله دادن علاقه فراوانی دارند و مواد بستر ساز به ویژه خاک را روی خود می ریزند. برای درک و فهم اینکه این عمل را چه زمانی و مربوط به کدام رفتار انجام می دهند باید تجربه کافی عملی داشته باشیم.

رفتارهای وابسته به مسائل جنسی و تولید مثل

رفتارهای جنسی در بلدرچین در طول سال و دوره پرورشی و تولید مثل بلدرچین به کرات دیده می شود زمانی که یک بلدرچین بالغ سنش به حدود ۱4۰- ۷۰ روزگی می رسد شروع به خواندن آوازهای خاصی می کند که این عمل در بلدرچین نر برای تولید مثل بلدرچین  دیده می شود سپس کم کم به جنس ماده نزدیک شده و بر روی پنجه های خود بلند شده و با آویزان کردن بالها و کشیدن بدن به سمت بلدرچین ماده و بلند کردن پرهای پشت و سر از او تقاضای جفت گیری می کند که این دو حالت دارد حالت اول که با مخالفت جنس ماده و مقاومت آن مواجه می شود و حالت دوم که بلدرچین ماده نیز با بلند کردن کمتر پرهای پشت و سر، سینه خود را بر روی زمین و دم خود را بالا نگه می دارد و بلدرچین نر بر روی آن سوار می شود.

البته رفتارهای وحشیانه دیگری در طبیعت از قبیل نزاع و درگیری نرها با یکدیگر برای تولید مثل بلدرچین دیده می شود که در پرورش صنعتی به علت زیادتر بودن ماده ها این نزاع ها به ندرت دیده می شود بلدرچین ها زمانی که طول روشنایی بیشتر و تراکم بالاتری را داشته باشند (البته درحد استاندارد) و دمای مناسب تولید مثل یعنی حدود ۲۳ – ۲۱ درجه را داشته باشند رفتارهای تولید مثلی بسیار بیشتری را از خود نشان می دهند پس حتماً به جداول نور ، رطوبت و دما در تمامی زمان ها توجه خاص شود چراکه بویژه در رفتارهای تولید مثلی عوامل ذکر شده همان عوامل فیزیکی هستند که هم به طور مستقیم و هم بطور غیر مستقیم یعنی از طرق شیمیایی بر روی همین رفتار خاص تأثیر ویژه ای دارند.

به هر حال در تولید مثل بلدرچین پس از آنکه بلدرچین ها جفت گیری نمودند بازهم تحت تأثیر عامل نور که مهمترین عامل تأثیر گذارنده بر روی رفتارهای جنسی بلدرچین هاست تخم گذاری می کنند یعنی در طول روز حدود ۸۰ – ۷۵ درصد تخم خود را می گذارند آن هم بیشتر نزدیک به غروب خورشید البته زیاد نمی توان ساعت دقیقی را مشخص کرد ولی حدود ۳-۲ ساعت مانده به غروب یا همان حوالی ساعات ۳-۲ بعداز ظهر این میزان تخم گذاری انجام می شود و الباقی تخم ها پس از غروب خورشید یعنی هنگامی که هوا تاریک شده و از روی ساعت باید گفت حوالی و این اتفاق می افتد، اگر بلدرچین ها بر روی بستر پرورش می یابند هرگز نباید تخمی بر روی بستر باقی بماند که پرنده آن را بینند زیرا برای تخم گذاری در بستر تشویق می شود.

برای تولید مثل بلدرچین رفتارهای دیگری هم مشاهده شده است که برای طولانی نشدن مبحث از گفتن و توضیح آن ها خودداری می کنیم و اگر عملاً وارد آن شوید خودتان متوجه آن ها می شوید.

یکی دیگر از رفتارهای شایان توجه در تولید مثل بلدرچین رفتار تخم گذاری است این رفتار به صورتی است که بلدرچین ماده در هنگام دفع تخم در محلی ثابت و کاملاً بدون حرکت باقی می ماند و معمولاً با بستن چشم های خود بر خلاف مرغ کاملاً بی سروصدا شروع به منقبض کردن عضلات ناحیه شکم خود می کند در این حالت فضای گریز حیوان نزدیک به صفر است یعنی اگر دست خود را در این هنگام تا یک سانتی متری حیوان هم ببرید حیوان نهایتا چشمان خود را باز می کند و گاهی حتی به صدای شما هم توجهی ندارد.

در حالت صنعتی  تولید مثل بلدرچین اگر تخم بلدرچین بارورهم باشد کمتر دیده می شود که بلدرچین بر روی تخم خود بخوابد. پس اگر آن ها را در محلی مثل خانه یا باغ نگهداری می کنیم حتما برای بقای نسل آنها باید تخم­هایشان را زیر کبوتر یا مرغ بگذاریم تا باز شوند ولی اگر تولید مثل بلدرچین  صنعتی نباشد پیش از تخم گذاری حتماً لانه ای با خاک برای خود در محل های مخفی می سازد و سپس مبادرت به تخم گذاری می کند که البته تقریباً هفته ای ۵- 4 یا در ماه حدود ۳5- ۲5 بار می توان جفت گیری بلدرچین ها را به نظاره نشست.

تولید مثل بلدرچین

رفتارهای وابسته به حس تهاجمی

بعد از رفتارشناسی در تولید مثل بلدرچین رفتارهای آن ها در حس تهاجمی بررسی می شود در یک بلدرچین بدون ملاحظه رفتارهای تهاجمی کم و بیش دیده می شود که منازعه با و جوجه ها مرغ ها از همه بیشتر است این رفتار خود رفتارهای دیگری را در بر می گیرد که شامل رفتار محافظت از قلمرو که در قسمت رفتارهای اجتماعی به آن پرداختیم، رفتارهای جنسی و تولید مثل، رفتارهای مادرانه، رفتارهای ضد شکار که دو رفتار اخیر را توضیح ندادیم، می باشد.

رفتارهای وابسته به حس تهاجمی به شدت تحت تأثیر عوامل فیزیکی و شیمیایی هستند که علاوه بر آن ها می­توان تجربه دوران قبل را به آن افزود مثلاً انسانی که یک بلدرچین را آزرده و این کار را چند بار مکرراً انجام داده و باعث ترس حیوان تا مدت ها از انسان و هيبت انسانی شده است یا عوامل آزار دهنده طبیعی مثل گرسنگی، برخی دردهای موضعی، افزایش دما، تراکم های بیش از حد استاندارد و به طور کل هر چیزی که از شرایط عادی خود برای یک بلدرچین خارج شده باشد می تواند این حس را بیش از پیش برانگیزد.

پیرامون رفتارهای تهاجمی مادرانه باید بسیار خلاصه و واضح بیان کرد که یک بلدرچین مادر البته نه در شرایط صنعتی بلکه در شرایط طبیعی همانند تمامی مادران دیگر از حس مادری برخوردار است و از جوجه های خود به شدت حفاظت می نماید و در شرایط غیر عادی دما ، رطوبت با شکار با جان و دل از جوجه های خود تا حدی محافظت می کند.

رفتار ضد شکار نیز رفتاری بسیار شایع در میان تمام موجودات زنده اعم از دسته صید یا دسته صیاد وجود دارد حتی در انسان نیز وجود دارد مثلاً زمانی که یک حیوان وحشی به دنبال انسانی می کند اولین رفتار ضد شکار انسان قرار است و حتی یک حیوان درنده مثل خرس که با شنیدن صدای تیر فرار می کند یا اسب که با خوردن ضربه از طرف سوار کار بر روی پهلوهایش تصور بر حمله شکارچی برده و شروع به دویدن می کند که در واقع در حال فرار از دست شکارچی است در بلدرچین هم زمانی که آن را می گیریم بلدرچین مذکور شروع به بال زدن و سعی در رهایی می کند و همین امر می تواند مثال خوبی برای رفتار ضد شکار او محسوب شود.

رفتارهای وابسته به تغذیه

بعد از تولید مثل بلدرچین پس از آنکه بلدرچین ها سر از تخم بیرون می آورند تا 48 ساعت هیچ گونه رفتار تغذیه ای از خود بروز نمی دهند به جز نوشیدن آب . پس از 48 ساعت احساس گرسنگی کرده و نیاز به خوراک را درک می کند و به دنبال غذا و محل آن می گردند که پس از یافتن آن محل، خوراک را به خاطر خود می سپارند و طی مراحل سبد ، سالن و در سیستم قفس باتری ها می توانند دائما به طور مجزا هر بار محل جدید غذا را کشف کنند.

بلدرچین ها به رنگ قرمز حساس هستند و به آن جلب می شوند به همین جهت اگر رنگ آبخوری ها و دانخوری ها را قرمز انتخاب کنیم بهتر است و همین رنگ می تواند باعث تحریک اشتها در آن ها شود که به ویژه در گله های گوشتی دارای اهمیت فراوانی است رفتار بعدی که در تغذیه یک بلدرچین می توان مشاهده کرد همان رفتاری است که دقيقاً در سایر طیور وجود دارد یعنی نوک زدن چکشی به غذا جهت گرفتن و خوردن آن است در همین مرحله اگر غذا از خوشخوراکی فوق العاده ای برخوردار باشد و مخصوص که کم هم باشد نزاع و سرعت عمل های جالبی در پیشی گرفتن مصرف خوراک در بین بلدرچین ها مشاهده می شود.

بلدرچین می تواند میزان مواد مغذی یک خوراک را به خوبی تشخیص دهد به طوری که بر اساس انرژی جیره خوراک خود را تنظیم می نماید. مثلاً غذایی که چربی بالاتری داشته باشد یا انرژی آن زیاد باشد به میزان کمتری توسط بلدرچین ها مصرف می شود و برعکس. ولی در کل تا جائی غذا می خورد که حجم کوچک دستگاه گوارشش به او اجازه دهد.

یا اگر میزان کلسیم آن بالا باشد نسبت به آن خوراک تمایل بیشتری را نشان می دهد. رفتاری که خیلی زیاد در بلدرچین در حین غذا خوردن حتی از درون ظرف غذا خوری مشاهده می کنیم رفتار پنجه زنی با کندن زمین در حین خوردن خوراک است به گونه ای که گاهی سر خود را بالا آورده و زمین یا بستر را می کند و مجدداً با به هم زدن خوراک و زیر و رو کردن آن به خوردن ادامه می دهد. البته رفتار دوم همیشه توأم با کندن زمین نیست. نور یکی دیگر از عوامل بسیار مهم تعيين کننده میزان خوراک است یعنی پرنده با طلوع آفتاب و روشن شدن هوا و با غروب آن و تاریک شدن هوا میزان خوراک بیشتری را مورد مصرف قرار می دهد در مورد رفتارهای نوشیدن آب نیز باید گفت که بلدرچین تنها در زمان جوجگی پس از خوردن آب سر خود را بالا می­برند تا از جاذبه کمک گیرد ولی در هر صورت در هر سنی که باشد میزان مصرف آب خیلی بالایی نسبت به جثه خود دارد که البته این مسئله نیز همانند خوراک تحت تأثیر فاکتورهایی نظیر زمان جفت گیری، دما و رطوبت، سن و وزن بدن، و نوع جیره غذایی قرار دارد. به هر حال رفتارهای تغذیه ای از هر رفتار دیگر در بلدرچین بیشتر است که از ذكر الباقی آن ها خودداری می نمائیم.

سایر رفتارهای بلدرچین

یکی دیگر از رفتارهایی که معمولاً بلدرچین هایی غیر از بلدرچین ژاپنی را با آن هدف نگهداری می کنند آواز خواندن است این رفتار ویژه جنس نر این گونه جانوری است به صورتی که گردن را تا جایی که می تواند می­کشد، سینه را جلو می دهد و بسیار با صلابت با قدی کشیده منقار خود را تا جائی که باز می شود باز می کند و با حرکت زبان و گلوی خود به امواج صوتی شکل می دهد و آواز خواندن را آغاز می کند. معمولاً این رفتار بیشتر در فصول جفت گیری بلدرچین یا شبیه سازی شده آن و در نزدیکی جنس ماده انجا می شود. آواز بلدرچین های نر بیشتر در سالن های مادر دیده می شوند.

رفتارهای دیگر رفتار گر مینگ یا جوریدن است که به عنوان پرآرایی نیز اشتهار دارد که پرنده با نوک خود لابه لای پرهای خود را می کاود و آن ها را مرتب و تمیز می کند که در بلدرچین ها بسیار زیاد و خیلی بیشتر از مرغ­ها دیده می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 3.3]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بنیامین گفت:

    سلام من تقریبا چند ماهی میشه دو بلدرچین نر و ماده خریداری کردم چند شبی هست وقتی میخوابیم بلدرچین نر شروع می‌کنه سر خودشو به قفس میکوبه و می‌ره طوری که از سرش خون میاد من مجبور میشم بلدرچین نر رو از قفس بیرون بیارم و هی شروع میکنم به ناز کردن سرش که آروم بشه اونم توی دست های من می‌خوابمه دیگه کار هر شبم شده این علتش چی می‌تونه باشه چه کار کنم که اینطوری نکنه؟

    1. سلام،علت این نوع رفتار میتونه از استرس باشه،سعی کنید از یک لامپ قرمز رنگ کم نور در شب استفاده کنید

      1. عرفان گفت:

        سلام من یه بلدرچین نر دارم هر شب موقع خواب چراغ ها که خاموش میشه به شدت جهش میکنه سرش مدام خونیه خیلی ناارام میشه چکارش کنم، گاهی براش چراغ را روشن میزارم ولی باز خودزنی میکنه چه کار کنم؟

        1. سلام
          تا زمانی که عادت میکنه به خاموشی از لامپ کم نور قرمز استفاده کن

          1. عرفان گفت:

            براش جفت بگیرم ارامتر میشه؟ ممنون از پاسخ‌گویی شما

          2. بله ولی تاثیر نور بیشتر هست

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج