0

سهره قناری و نحوه ی تکثیر آن

برای خرید سهره قناری و نحوه ی تکثیر آن ابتدا باید یک سهره مناسب از لحاظ جثه، شادابی وهمچنین جرأت انتخاب کنید. بهتر است از سهره های جوان و سهره هایی که با سهره قبلاً جفت نشده باشند استفاده کنید. بهتر است، سهره نر از نوع سهره سبز یا سهره ی بروجردی و یا سهره ی کرمانی باشد. در مورد انتخاب قناری ماده بهتر است از رنگ­های تیره و یا ابلق استفاده شود. البته می توان از رنگ­های روشنی مانند زرد و پرتقالی هم استفاده نمود ولی اکثر سهره ها به رنگ­های تیره­ تر بیشتر علاقه نشان می­دهند. قناری­هایی که جوان هستند و پرهایی صاف وشاداب دارند و هیچگونه بیماری ندارند خریداری کنید. در ادامه به نحوه حرید سهره قناری و نحوه ی تکثیر آن پرداخته می گردد.

سهره قناری و نحوه ی تکثیر آن

سهره قناری

سهره قناری همانطور که از اسمش مشخص است پرنده ای است که از سهره و قناری به عمل می آید. نیمی از رویش شبیه قناری و نیمی دیگر شبیه سهره می­باشد. در خواندن هم همینطور می­باشد اما از سهره و قناری بسیار زیباتر و رساتر و دلنشین تر می خواند.

چگونگی جفت انداختن سهره با قناری

برای خرید سهره قناری و نحوه ی تکثیر آن اگر بتوانید قناری پیدا کنید که قبلاً با سهره جفت گیری کرده باشد بسیار خوب است و در جفت گیری و تسریع آن تأثیر بسزایی دارد.

در اواخر زمستان موقعی که هنوز سهره مست نشده و همچنین قناری آماده نیست است در جایی که قرار است آنها را جفت بیندازیم قفس سیره و قناری را طوری قرار می­دهیم که آواز خواندن سهره (به علت نزدیک بودن قفس قناری) دچار مشکل نشود. انقدر دور هم نباشند که به زور صدای هم را بشنوند.

بعد از مدتی که به صدای هم عادت کردند و سهره به مست شدن نزدیک شد قفس هر دو را در فاصله ی نیم تا یک متری از هم قرار دهید. در این موقع روزانه یک تخم مرغ را آب پز کنید و در اختیار قناری قرار دهید تا در آماده سازی قناری کمک کند. بعد از چند مدت به مرحله ای رسیدید که اگر قفس قناری را دور بکنید سهره برای قناری بی تابی کرده و هنگام نزدیک کردن برای قناری مست خواهد شد. در این هنگام سهره در بهترین حالت برای جفت گیری است.

زمان مستی سهره

یکی از راه­های تشخیص زمان مستی سهره این است که بدانیم زمانی که نوک سهره­ها کاملاً سفید می شود و پاهایشان نیز سفید می شود اوج مستی آنهاست.

همچنین اگر مقداری پنبه جلوی قناری بگذارید و مشاهده کنید که مشغول لانه سازی شده و وقتی سهره را از او دور می کنید برای سهره بی قراری کرد، بدانید که موقع جفت انداختن است بهترین روش برای جفت­گیری این است که لانه را در اختيار قناری قرار دهید تا قناری لانه را آماده کرده سپس سهره را در قفس ماده قناری رها کنید. در این حالت سهره و قناری کمتر با هم در گیر می شوند البته می توان به روش­های دیگر سهره و قناری را با هم جفت انداخت.

یکی از این روش­ها این است که بعد از چند روز که سهره در قفس قناری رها شد و از جفت شدن اطمینان حاصل کردیم، لانه را در اختیار هر دو قرار دهیم تا سهره هم در امر لانه سازی مشارکت کند (این در مورد سهره و قناری هایی است که با هم دعوا نمی کنند).

بعد از چهار یا پنج روز از جفت گرفتن، قناری اولین تخم خود را می گذارد. در این موقع باید مواظب بود که سهره تخم قناری را نخورد (بعضی از سهره­ ها عادت به خوردن تخم قناری را دارند ولی بعضی دیگر کاری به تخم ندارند).

در این حالت می توان اولین تخم را برداشته و در موقع گذاشتن تخم دوم تخم اولی را هم کنار تخم دوم گذاشته و سهره را از قناری جدا کنید.

مطمئن باشید تمام تخم­ها بعدی نطفه دار است (سهره های که به تخم کاری ندارند می توانند تا پایان تخم­گذاری کنار قناری باشد و بعداً جدا شوند.

چون سهره ها بعد از در آمدن جوجه از تخم کمتر یا اصلاً در غذا دادن به جوجه ها کمک نمی کنند). بعد از سیزده روز منتظر به دنیا آمدن جوجه های زیبا از تخم باشید.

آموزش جفت سازی سهره با قناری

١- خرید و تغذیه جوجه سهره

برای خرید سهره قناری و نحوه ی تکثیر آن جوجه سهره تهیه کنید که هنوز گل روی صورت نداشته باشد. در اواخر ماه خرداد در هنگام خرید چند جوجه که سر شان بزرگتر است انتخاب کنید چون احتمال نر بودن آنها بیشتر است آنها را در بین قناری های ماده پرورش دهید جوجه های سهره را با تغذيه، بذر و ارزن و شاه دانه ریز و مخلوط قناری و ماسه كف رودخانه و هفته ای یک بار تخم مرغ و سبزیجات از جمله برگ کاهو و اسفناج بدهید، جوجه های سهره را در جوجه پران که فضای بیشتری دارد باعث می شود که چاق نشود با گذشت یک سال سهره شما به قفس عادت و در بین قناری ها رام و نترس می شود و آن وقت هنگام جدا سازی سهره به صورت تنها به قفس دیگر منتقل کنید.

۲- گردش سهره (توسط سهره گردان)

با خرید یک قفس سهره گردان پرنده را در ماه­های بهمن و اسفند هفته ای یک بار با خود به گردش ببرید این کار باعث پرو و رام شدن و حتی مست شدن سهره شما می شود.

۳- آماده سازی برای جفت کردن

سهره جوجه شما با گذشت دو سال آماده برای جفت شدن با قناری است، سهره بیشترین علاقه را به قناری­های ماده سبز، دار چینی و سوخته داشته و تمایل جفت زدن بیشتری دارد برای او یک ماده قناری کوچک آماده کنید و جوجه همان سال باشد و با قناری نر جفت نرفته باشد قناری و سهره را یک روز در میان آبتنی بدهید و هرروز به آنها تخم مرغ به اندازه یک لوبیا بدهید بهترین زمان جفت اندازی سهره موقعی است که نوک و پا پرنده شما کاملاً سفید شده یعنی خط مشکی روی نوک محو شده باشد که نشان گر شور و مستی سهره شما می باشد.

۴- فصل جفت سازی

باید به فصل جفت گیری توجه کنید چرا که فصل جفت گیری سهره با قناری متفاوت است و سعی کنید که سهره را بعد از عید ترجیحاً در اردیبهشت ماه جفت کنید، یکی دیگر از نشانه های اینکه سهره و قناری شما آماده هستند اینست که قفس قناری را برای لحظات کوتاهی در فاصله حدود ۲۰ سانتی متر همدیگر قرار دهید اگر سهره نر با شور و مستی به قفس چسبید و برای قناری آواز خواند معلوم است که آماده جفت گیری می باشد و در همین موقع اگر ماده کاملاً آماده باشد تاتی می دهد یعنی سینه را روی چوب می گذارد و دمش را بالا می برد، آنها را در یک قفس در جایی که محیطی آرام و بی سر و صدا باشد بگذارید با گذشت پنج روز لانه را در اختیار ماده قرار دهید ماده شروع به لانه سازی می کند و بعد از گذشت ۷ روز تخم اول خود را می گذارد شما هر روز صبح تخم قناری را برداشته و به جای آن تخم مصنوعی قرار دهید، معمولاً تا سه الی چهار تخم می گذارد سپس بعد از آن که تمام تخم های خود را گذاشت تخم های اصلی را در جای خود قرار دهید و سهره را جدا کنید این کار به دلیل این است که سهره شما تخم قناری را می خورد و تمام زحمات شما بی ثمر می شود.

۵- تغذیه در هنگام در آمدن جوجه از تخم

هنگامیکه جوجه ها از تخم بیرون آمدند به آنها غذایی تخم مرغی و سبزیجات کاهو و اسفناج و استفاده از قطره مولتی ویتامین در آبخوري آنها الزامی است.

نکات مهم 

  • بهترین جوجه سهره در کرمان منطقه بافت می باشد
  •  درهنگام سهره گردانی به هیچ وجه سهره را با دست نگیرید دو در قفس ها را به همدیگر بچسبانید و سهره را هدایت کنید.
  •  در هنگام خرید قناری ماده، ماده ای را انتخاب کنید که به جثه سهره شما بخورد.
  •  با گذشت ۱۷ روز اگر قناری تخم نکرد آنها را جدا کنید امکان دارد ماده قناری شما آماده نبوده است.
  •  اگر که سهره شما با ماده قناری جفت نزد یک قناری نر مست تهیه کنید و آن را در بالایی سر قفس آنها بگذارید تا در هنگام خواندن ماده تاتی دهد و سهره فرصت جفت گیری را پیدا کند به طوری که قناری نر دیده نشود.
  • در هنگام جفت سازی سهره و قناری باید صبر و حوصله زیادی به خرج بدهید.

سهره قناری و نحوه ی تکثی1ر آن.jpg

از نظر یک حرفه ای چگونه قناری و سهره را باهم جفت بزنیم

ابتدا باید یک سهره مناسب از لحاظ جثه شادابی و همچنین جرات انتخاب کنید بهتر است از سهره­ای جوان وسهره های که با سهره قبلاً جفت نشده باشند استفاده کنید البته بعضی می گویند که از سهره های دو سال به بالا باید استفاده کرد و همچنین از سهره های تور اول سال نباید استفاده کرد ولی برخی از سهره های تور و همچنین از جوجه سهره های در سال اول با قناری جفت انداخته اند وجوجه سهره قناری های بسیار زیبای از آنها دارند.

در مقالات قبل درمورد رنگ های متنوع قناری پرداخته شد .در مورد انتخاب قناری ماده بهتر است از رنگ­های تیره ویا ابلغ استفاده شود البته می توان از رنگ­های روشنی مانند زرد و پرتقالی هم استفاده نمود ولی اکثر سهره­ها به رنگهای تیره تر بیشتر علاقه نشان می­دهند. قناری­های که جوان هستند و پرهایی صاف وشاداب دارند و هیچگونه بیماری ندارند خریداری کنید. در اواخر زمستان موقعی که هنوز سهره مست نشده و همچنین قناری آماده نیست در جای که قرار است آنها را جفت بیندازیم قفس سهره وقناری را طوری قرار می­دهیم که آواز خواندن سهره (به علت نزدیک بودن قفس قناری) دچار مشکل نشود.

آنقدر دورهم نباشند که به زور صدای هم را بشنوند. بعد از مدتی که به صدای هم عادت کردند و سهره به مست شدن نزدیک شد قفس هر دو را در فاصله ی نیم تا یک متری از هم قرار دهید در این موقع روزانه یک تخم مرغ را آب پز کنید و در اختیار قناری قرار دهید تا در آماده سازی قناری کمک کند. بعد از چند مدت به مرحله ای رسیدید که اگر قفس قناری را دور بکنید سهره برای قناری بی تابی کرد و هنگام نزدیک کردن برای قناری مستی رفت سهره در بهترین حالت برای جفت گیری است و همچنین برای قناری موقعی که مقداری پنبه جلویش بذارید مشغول لانه سازی شد و وقتی سهره را از او دور می کنید برای سهره بی قراری کرد بدانید که موقع جفت انداختن است.

بهترین روش برای جفت گیری به نظر من این است که لانه را در اختیار قناری قرار داده تا قناری لانه را آماده کرده سپس سهره را در قفس ماده قناری رها کرده، در این حالت سهره و قناری کمتر با هم درگیر می شوند البته می توان به روش­های دیگر سهره و قناری را هم با هم جفت انداخت یکی از این روش­ها این است که بعد از چند روز که سهره در قفس قناری رها شد و جفت شدن اطمینان حاصل کردیم لانه را در اختیار هر دو قرار دهیم تا سهره هم در امر لانه سازی مشارکت کند (این در مورد سهره و قناری­های است که با هم دعوا نمی کنند).

بعد از چهار یا پنج روز از جفت گرفتن قناری اولین تخم خود را می گذارد در این موقع باید مواظب بود که سهره تخم قناری را نخورد (بعضی از سهره­ها عادت به خوردن تخم قناری را دارند ولی بعضی دیگر کاری به تخم ندارند) در این حالت می توان اولین تخم را برداشته و در موقع گذاشتن تخم دوم تخم اولی را هم کنار تخم دوم گذاشته و سهره را از قناری جدا کنید مطمئن باشید تمام تخم­های بعدی نطفه دار است (سهره های که به تخم کاری ندارند می توان تا پایان تخم گذاری کنار قناری باشد و بعدا او را جدا کرد چون سهره­ها بعد از در آمدن جوجه ا از تخم کمتر یا اصلاً در غذا دادن به جوجه ها کمک نمی کنند) بعد از سیزده روز منتظر به دنیا آمدن جوجه های زیبا از تخم باشید.

نکات مهم

1- بهتر است که در مکان خلوت و به دور از شلوغی باشد.

۲- از تغییر مکان دادن قفس در موقع جفت گیری خودداری کنید.

سهره اگه از نوع کرمانی و درشت باشد خیلی خوبه که جوجه سهره و سهره های مرغوب در بازار موجود است. جوجه سهره را تو قفس قناری­های ماده نگه داری کنید تا به قناری عادت کند البته هریه مدت آن را تو قفس کوچک تنها نگه دارید دوباره پیش قناری­ها یکجا بگزارید چند بار این کار رو تکرار کنید تا کاملاً خوی قناری بخودش بگیرد.

اما یادتان باشد دو ماه جلوی فصل جفتگیری قناری­ها آن را تو یه قفس جدا قرار بدهید اما ماده قناری سفید که باید ریز باشد. ماده که از جوجگی تو یک قفس جدا و قناری دیگه چه نر و چه ماده را نبينه و دونش تخم کتان با ارزن باشد. تخم مرغ بهش ندهید که مست بشه زیاد. صدا قناری هم نشنود تا فصل زمستان و یا بهار فرا رسد.

سهره را یک جای سرد بالکن بگزارید که مست بشود وقتی سهره موقع خواندن می رقصید و نوک و پاهاش سفید شد همین طور موقع خواندن با نوک بین پاهایش را نوک می زد موقع جفت شدن نزدیک است. قناری ماده که الان دیگه مست مست شده را تقویت می کنید وقتی ماده داره از مستی دیوانه میشه، موقع رنگ کردن اونه چون سهره از رنگ سفید یا همان روشن می ترسد قناری را با آبرنگ یا رنگ­های دیگه سیاه سیاه می کنید تا می توانید بد رنگش کنید در باره یک دو سه روز صبر کنید تا ماده قناری به رنگ خودش و استرسی که براش بوجود اومده کنار بیاید.

جای مناسب برای جفت کردن هم باید جایی باشد که هیچ کس رفت و آمد نکند (اگر یک اتاق مخصوص نگه داری قناری دارید به گوشه آن پرده بزنید یا به کمد یکی دو متری از دیوار قرار بدهید تا قفس اصلاً پیدا نباشد) قفس سهره را بچسبانیدبه قفس ماده. سه چهار روزی که گذشت اگه دیدید بهم دون می­دهند یا برای هم بی تابی می کنند ده دقیقه جلوی خامه چراغ سهره را تو قفس ماده بگزارید جا دونی رو پر کنید با دوظرف آب به حال خود قرار دهید هی سرک نکشید.

اگر می­خواهید از جفت گیری شان مطلع شوید از وب کم استفاده کنید. بعداز ۴ روز یک چال با پنبه بگزارید روزنامه كف قفس را عوض کنید دو ظرف آب و جادونی را در باره پر کنید حالا دیگه باید صبر کنید بروید طوری که بگویید اصلاً سهره با قناری جفت نکردید و بعد یک هفته دیگه برای آب و دونه و نظافت رفتید با صحنه بسیار خوشحال کننده ای رو به رو می شوید ماده تو چاله و چنتا تخم زیر پایش است می توانید سهره را جدا کنید و تو یک قفس چسبیده به قفس ماده قرار بدهید جوجه ها که بدنیا آمدن را تو قفس ماده بگزارید تا با هم جوجه ها را تغذیه کنند.

نکته: جوجه سهره را که آوردید شاهدونه بهش بدهید سری بعد مقداری کتان به شاهدونه اضافه کنید و همین طور درصد کتان زیاد و شاهدونه کم شود تا همه کتان بهش بدهید انوقت می توانید تو قفس قناری ها قرار بدهید.

– اگر یکدفعه کتان بدهید بعد اسهال می گیرد و ممکن است بمیرد.

– اگر از قناری ریز استفاده کنید امکان بی نطفه شدن بر اثر خوب جفت نشدن کمتر است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 2.7]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج