0

شرایط انتخاب جایگاه مناسب پرورش شترمرغ

از مسائلی که در تأسیس مرکز پرورش شترمرغ قبل از هرگونه سرمایه گذاری حائز اهمیت است، بررسی و مطالعه شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی منطقه است. زیرا از مهمترین عوامل مقرون به صرفه بودن واحدهای پرورش شترمرغ می باشد و این مسأله با توجه به تنوع بالای آب و هوایی کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است. انتخاب جایگاه مناسب پرورش شترمرغ دارای شرایطی  از جمله شرایط اقلیمی ، ارتفاع از سطح دریا ، جهت وزش باد ، رطوبت ، بارندگی می باشد. در این مقاله به تمامی این مواد پرداخته می شود.

شرایط انتخاب جایگاه مناسب پرورش شترمرغ

شرایط اقلیمی

یکی از مهمترین محاسن و پتانسیل های طبیعی ایران شرایط اقلیمی گرم و خشک آن است که مطابق با زیستگاه­های طبیعی شترمرغ یعنی آفریقای جنوبی است. لذا عملاً شرایط پرورش شتر مرغ در بسیاری از مناطق اِران فراهم است.

ارتفاع از سطح دریا

در ایران ارتفاع از سطح دریا از منهای ۲۸ تا بیش از ۲۰۰۰ متر تغییر می کند. لازم به یادآوری است که هر چه ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود، شرایط اقلیمی منطقه تغییر کرده و از شرایط نرمال پرورش شترمرغ دور می شود. جوجه درآوری ممکن است در ارتفاع بیش از هزار متر از سطح دریا تقلیل پیدا کند و در ارتفاعات بیش از ۴۰۰۰ متر به صفر برسد. کاهش فشار جو در ارتفاعات سبب کاهش غلظت اکسیژن می شود و از طرفی نفوذپذیری پوسته افزایش یافته و تخم مقدار زیادی آب و دی اکسید کربن از دست می دهد.

جهت ورش باد غالب در منطقه

جهت وزش بادها و جریان های هوایی در احداث واحدهای پرورش شترمرغ مؤثر است. با توجه به حساسیت های خاص پرندگان و با عنایت به این که عامل ایجاد بسیاری از بیماری های مهلک طیور، توسط باد می گردد، لذا توصیه می شود پس از تعیین جهت وزش بادهای محلی، واحدهای پرورش در جهت خلاف وزش باد غالب احداث گردد.

شرایط انتخاب جایگاه مناسب پرورش شترمرغ

 

رطوبت

شترمرغ مناطق کم رطوبت مانند نواحی استپی و نیمه بیابانی (فلات مرکزی ایران) را ترجیح می دهد. لذا انتظار می رود به منظور احداث مزارع پرورش شترمرغ به رطوبت منطقه انتخابی توجه خاص مبذول شود، زیرا رطوبت از عوامل منفی جهت پرورش شتر مرغ، اعم از گله های پرورشی و گله های مادر است.

رطوبت بالای منطقه، بستری برای بروز بسیاری از بیماری ها، افزایش تلفات و کاهش درصد تولید جوجه می باشد. همچنین تأثیر سوئی بر کیفیت محصولات تولیدی داشته که نتیجه آن کاهش درآمد های اقتصادی است.

بارندگی

از آنجایی که شتر مرغ عموماً مناطق کم باران را از نظر زیستگاهی ترجیح می دهد، بنابراین عمده ترین مناطق جهت پرورش، نواحی مرکزی، شرقی و جنوب شرقی کشور می باشد.

لازم به یادآوری است که اگر منطقه مورد نظر از حد متوسط شرایط اقلیمی زیستگاه طبیعی شترمرغ خارج باشد، به آن معنا نیست که قابلیت نگهداری و پرورش شتر مرغ در آن نقاط وجود ندارد، بلکه هزینه های نگهداری افزایش می یابد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج