0

شستن گربه و نحوه حمام کردن گربه

حمام کردن گربه

قبل از شستن گربه لازم است حیوان را به نحوی که قبلاً ذکر شد برس زده تا هم گره ­های مو از هم باز شوند و هم موهای زاید، کرک شده در سطح پوشش بدن توسط برس زدن جمع گردند، چون هنگامی که موهای گربه مرطوب گردد، این کار مشکل خواهد بود. جهت جلوگیری از چنگ زدن، خیس شدن، گاز گرفتگی گربه­های عصبانی، در هنگام شستشو، از لباس بلند یا پیش­بندهای پلاستیکی، دستکش و چکمه استفاده کنید. در ادامه به شستن گربه و نحوه حمام کردن گربه می پردازیم.

روش حمام کردن

برای حمام دادن گربه از چندین روش استفاده می­شود، بستگی به شرایط زندگی و محل حمام دادن دارد که در چه محلی این کار را انجام دهید.

قبل از حمام دادن لازم است پنجره ­ها و درب ورودی محل را بسته، اتاق یا محلی که برای استحمام، در نظر گرفته ­اید گرم کنید، در صورتی که ظرفشویی آشپزخانه را برای این کار انتخاب کرده­ اید، یک تکه روکش پلاستیکی در داخل آن قرار دهید تا از سُر خوردن گربه جلوگیری شود. اگر فکر می­کنید گربه شما زیاد تکان می­خورد، برای سهولت در حمام کردن و شستشوی گربه، از گردن­بند مخصوص استفاده کرده و آن را به دیوار یا یک محل ثابت کنید تا از انجام حرکات اضافی در گربه جلوگیری شود، روش­های استفاده از حمام دادن گربه متعدد بوده، بسته به شرایط نگهداری، یکی از راه-های زیر را قابل انتخاب کردن است.

  • الف:استفاده از تشت بزرگ پلاستیکی
  • ب:استفاده از وان منزل
  • ج:استفاده از ظرفشویی آشپزخانه
  • د:روش داخل کردن گربه در کیسه کتانی

1-استفاده از تشت بزرگ پلاستیکی

لازم است تشت بزرگ پلاستیکی را به اندازه 10-8 سانتی­متر از آب پر کرده و درجه حرارت آب را با درجه حرارت گربه که حدود 5/38 درجه سانتی­گراد است تنظیم کرده، سپس مقداری شامپو جانسون (مخصوص بچه­ها) روی موهای گربه ریخته تا کاملاً کف کند. زمانی­که تمام بدن گربه را کف شامپو فرا گرفت، با استفاده از یک اسفنج تمام بدن گربه به استثنای سر حیوان را شستشو داده و بعد از این­که کاملاً تمیز شد، چندین مرتبه به­طور کامل بدن گربه را با آب گرم شستشو داده، تا اثری از کف شامپو در آب مشاهده نگردد.

سپس گربه را از تشت بزرگ پلاستیکی خارج کرده و در یک حوله بزرگ و گرم پیچیده. اکنون سر گربه را می­توانید با استفاده از یک حوله کتابی که در آب خیس خروده، خوب بشویید. تا زمانی­که گربه کاملاً خشک نشود، او را در محل نگهداری کنید. در صورت تمایل جهت خشک کردن گربه می­توانید از سشوار استفاده کنید، منتهی درجه سشوار را باید در درجه ملایمی تنظیم گردد و گربه را با آن خشک کنید، مواظب باید بود که درجه سشوار زیاد نباشد، چون باعث سوختگی موهای گربه می­شود. زمانی­که موهای گربه خشک شد، می­توان با استفاده از شانه، موهای او را شانه کرد. لازم است توجه شود، مصرف بیش از حد سشوار علاوه ­بر این­که باعث سوختگی پوست می­شود، در نواحی کم­ پوشش یا بدون پوشش مو نظیر نوک بینی و غیره آزردگی و جراحات پوستی را به همراه خواهد داشت. ضمناً استفاده بیش از حد از سشوار باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست خواهد شد.

2-استفاده از وان منزل

قبل از این­که بخواهیم گربه ­ای را در وان منزل قرار دهیم و گربه را تمیز کنیم، لازم است قبلاً وسایلی که برای شستشو و حمام کردن گربه موردنیاز است فراهم آوریم. برای جلوگیری از لیز خوردن یا سر خوردن گربه، لازم است از کفپوش­های پلاستیکی استفاده شود، تا قرار دادن و گذاردن گربه در کف وان یا حمام سطح مناسبی را برای شستشوی گربه فراهم آورد. اضافه کردن شامپو به آب گرم مناسب برای شستشوی گربه، از موارد دیگری است باید در نظر بگیریم. چون که زمانی که شامپو را به آب گرم اضافه می­کنیم، غلظت شامپو در آب کم گردیده، نفوذ شامپوها را در لابه ­لای مو بهتر می­کند، در صورتی که اگر مستقیماً شامپو را روی موها قرار دهیم، کف ایجاد شده خیلی در لابه­ لای موها نفوذ نخواهد کرد.

اکنون با استفاده از یک اسفنج تمام بدن گربه را شستشو داده و سپس با آب گرم بدن گربه را به­طور کامل طوری شستشو دهید که دیگر هیچ­گونه کفی در آب وان مشاهده نگردد، سپس بدن را در داخل یک حوله خشک پیچیده و با مالش و ماساژ در روی مو، سعی کنید. موهای گربه را کاملاً خشک کنید، در صورت امکان از سشوار با سرعت کم برای خشک کردن موها می­توان استفاده نمود، منتهی با سرعت کم و مواظب بود نقاط حساس و کم­ موی گربه به خصوص چشم­ ها و نوک­بینی از سوختگی محفوظ بماند.

حمام کردن گربه

3-استفاده از ظرفشویی در آشپزخانه

روش مناسبی است به شرط این­که اولاً درب­های ورودی و پنجره­ ها را بسته، هوای داخل محفظه آشپزخانه را به درجه حرارت مناسب رساند، با قرار دادن یک تکه کفپوش که مانع سُر خوردن گربه می­شود، داخل ظرفشویی را مفروش ساخت، درجه حرارت آب با درجه حرارت گربه مناسب تنظیم گردد، ظرفشویی را از آب طوری پُر کنید که 10 سانتی­متر عمق ظرفشویی را در برگیرد، سپس شامپو مخصوص تمیز کردن را به آب داخل ظرفشویی اضافه کرده تا غلظت آن در آب رقیق شود و شامپو بهتر بتواند در انبوه موهای متراکم گربه نفوذ کند.

اکنون با استفاده از یک اسفنج و یا برس گربه را تمیز کرده و چندین مرتبه او را با آب تمیز و گرم شستشو داده تا کاملاً شامپو از سطح بدن گربه خارج گردد، بعداً آن را در یک حوله خشک دربرگرفته و به ملایمت، ماساژ و مالش داده تا موها کاملآً خشک شود، از سشوار با سرعت کم جهت خشک کردن استفاده کنید، بعد از خشک کردن موها را شانه کنید.

4-روش داخل کردن گربه در کیسه­ های کتانی

روشی است که در گذشته بیشتر مرسوم بوده و در ضمن خیلی راحت و سریع بوده و مانع از پراکندگی آب به اطراف خواهد شد، بیشتر برای گربه­ هایی که خیلی شیطان و یا پرتحرک هستند و در حین شستشو تقلای زیادی می­کنند، مورد استفاده بوده. برای این­که منظور، کافی است گربه را داخل یک کیسه کتانی طوری قرار دهید که سر گربه در خارج از کیسه قرار گیرد. شامپو را در داخل کیسه ریخته و گربه را در حالی که داخل کیسه است زیر آب گرم قرار داده و از طریق سطح کیسه کتانی ماساژ و مالش داده تا گربه کاملاً تمیز گردد، سپس با ریختن آب گرم در داخل کیسه و ادامه آن، آن­قدر ادامه داده تا شامپو از روی موهای پاک شود، سپس خشک کرده و شانه کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج