0

عارضه پرخوری در گربه و بررسی رژیم گربه چاق

پرخوری در گربه

در صورتی­که گربه شما از داروهای انگلی هر شش ماه­ یک­بار به­طور منظم برای مبارزه و کنترل کرم­های انگلی استفاده کرده، مسئله پرخوری در گربه معمول غذا از نظیر آلودگی­های انگلی  منتفی است و باید علت را به بیماری­های خاص نسبت داد، باید به این نکته توجه داشت. در گربه­ هایی که جهت برداشت تخمدان­ها و رحم تحت عمل جراحی برای عقیم شدن قرار می­گیرند، بعد از عمل جراحی دچار چنین افزایشی از نظر وزن در اثر خوردن غذای بیش از حد معمول قرار می­گیرند. همین­طور در مورد گربه ­ها که اخته می­شوند، این مسئله کاملاً نظیر گربه­ های ماده بوده و آن­ها هم دچار یک حالت پرخوری می­شوند، بنابراین وظیفه صاحبان گربه بوده که در کنترل غذا دادن و جلوگیری از چاقی آن­ها جلوگیری کنند. در این پست عارضه پرخوری در گربه و بررسی رژیم گربه چاق را بررسی میکنیم.

پرخوری در گربه

در صورتی که میزان غذای مصرفی گربه شما به­طور ناگهانی و یا به­صورت تدریجی افزایش یابد به­طوری که در طی زمان کوتاهی، گربه غذای خود را سریع خورده و دیگر آثاری از غذا، در ظرف غذاخوری مخصوص خود باقی نگذارد و باز در انتظار دادن غذای بیشتر به او هست، لازم است این تغییر رویه در روش خوردن غذا را در گربه مورد بررسی و دقت قرار داده و در مورد آن به ارزیابی بپردازید، آیا علت چیست که گربه اشتهایش تغییر کرده و میل خوردن به غذا در او در چندان شده.

احتیاجات غذایی گربه به مواد پروتئینی

نوع نحوه تهیه ارزش غذایی ملاحظات
ماهی تازه، خام، پخته شده، کبابی، آب­پز، بدون تیغ و استخوان به صورت تکه­تکه شده سرشار از مواد پروتئینی و روغن ماهی به عنوان مواد چربی به آسانی قابل استفاده
کنسرو ماهی همراه با روغن زیتون به­صورت آماده دارای ارزش پروتئین بالا از مازاد آن استفاده نگردد
کنسرو ماهی بدون روغن (آب­پز) به­صورت آماده دارای ارزش پروتئین بالا از مازاد آن استفاده نگردد
گوشت مرغ پخته شده- کباب شده سرشار از مواد پروتئین بالا به­صورت تازه، منجمد
گوشت گوساله و گوسفند پخته شده، کباب شده دارای منبع سرشار از مواد پروتئین تازه ذبح و استفاده شود
گوشت خرگوش پخته شده، تکه­تکه شده حاوی مقادیر زیاد مواد پروتئینی تازه مصرف شود. منع به­صورت منجمد
پنیر رنده شده، همراه با سایر موادغذایی مصرف شود. منبع سرشار از مواد پروتئینی
تخم­مرغ پخته شده- ریز شده حاوی مقادیر سرشار از مواد پروتئینی از سفیده تخم­مرغ به­صورت خام استفاده نشود.
شیر و فرآورده­های آن در ظرف مخصوص گربه مصرف شود منبع سرشار از مواد پروتئینی+ کلسیم در بعضی از گربه­ها باعث حساسیت و سبب اسهال می­شود.

احتیاجات غذایی گربه به مواد چربی و کربوهیدرات­ها

نوع نحوه تهیه ارزش غذایی ملاحظات
روغن­های مایع خوراکی(آفتابگردان، سویا، ذرت) به­عنوان مکمل به جیره غذایی منبع سرشار از کالری باعث دفع گلوله­ های موبی از معده می­گردد.
روغن­های حیوانی (روغن ماهی) به­عنوان مکمل به جیره غذایی منبع سرشار از کالری باعث دفع گلوله­ های مویی از معده می­گردد.
مواد نشاسته­ ای (نان، سیب ­زمینی، برنج، چیپس، سیب­ زمینی) نان برشته، سیب ­زمینی پخته به­صورت پوره سیب ­زمینی همراه گوشت ماهی، مرغ باعث افزایش حجم غذا    حجم غذا را در برمی­گیرد
غلات (سبوس) همراه با شیر سرشار از ویتامین­های گروه B کمپلکس پیشگیری از یبوست، افزایش حجم غذا حاوی مقدار جزیی فیبر
سبزیجات (هویج، کدوتنبل، ذرت، کاهو، کلم، گل­ کلم) پخته شده همراه با گوشت ماهی، مرغ سرشار از فیبر باعث ازدیاد حجم غذا همراه با ویتامین­ها و املاح افزایش حجم غذا
میوه ­جات (سیب رنده شده) تازه، کمپوت منبعی از ویتامین­ها و املاح باعث لذیذ شدن غذا

اصولاً گربه-ها دوست دارند، برخلاف سگ که غذای خود را خیلی سریع بلعیده و در یک چشم به هم زدن، آثاری از غذا در بشقابش باقی نمی­ماند و آن را غورت می­دهد، گربه علاقه دارد، غذا را خیلی آهسته و آرام و به­صورت تفننی میل کند. گاه ساعت­ها غذا در بشقابش باقی خواهد ماند، تا آن را به­ تدریج و در طی دفعات و زمان­های کوتاه میل کند. حتی بعضی از آن­ها دوست دارند غذا را از دست صاحبشان دریافت کنند. البته این نوع عادات غذایی بیشتر برای گربه ­­هایی اتفاق می­افتد که به­صورت تنها در خانه یا آپارتمان زندگی می­کنند و مونس و مصاحب و همدم آن­ها فقط یک نفر بوده و بیشتر اوقات شبانه­روز را با صاحبش به سر می­برد.

مهم­ترین بیماری­هایی که در ارتباط با پرخوری باید مورد توجه قرار داد عبارتند از:

  1. 1-اختلالات و آشفتگی­ های غدد درون­ ریز به­خصوص بیماری­های هیپوتیروئیدیسم می­باشد.
  2. 2-بیماری­های متابولیک و اختلال در وضعیت متابولیسم بدن.
  3. 3-بیماری­های کبدی- قلبی- کلیوی که به نام (سندرک کبدی، قلبی، کلیوی) معروف است.

روش­های جلوگیری از چاقی درگربه­ ها

حدود  جمعیت گربه­ ها،به­ طور معمول دارای وزنی مناسب با توجه به وزن آن­ها از نظر استانداردهای نژادی است. بقیه گربه­ ها دارای کاهش وزن بوده که قسمت اعظم جمعیت گربه­ ها را تشکیل می­دهند و کمتر از 20% به گربه های چاق اختصاص یافته که دارای وزنی بیش از حد استاندارد نژادی بوده و کاملاً چاق و فربه به نظر می­رسند.

اصولاً چاقی بیش از حد در گربه خطرناک بوده و با مشکلات و بروز بیماری­های قلبی و نارسایی­ های کبدی همراه است، لازم است برای درمان چاقی و جلوگیری از اضافه شدن وزن گربه اقدامات سریع انجام داد.

نکات ذیل در مورد گربه های چاق باید مورد توجه قرار گیرد:

  1. گربه­ های خود را مرتباً وزن کرده تا از اضافه یا کاهش وزن گربه خود مطلع شوید، استاندارد وزن در گربه­ها متفاوت بوده، بسته به نژادهای مختلف معمولاً بین 5/7- 5/2 کیلوگرم خواهد بود.
  2. برای کنترل و کاهش وزن گربه­ های چاق، از غذاهای کم کالری که انرژی و سوخت­ و ساز کمتری از سایر مواد غذایی =چرب و پرکالری دارند استفاده کنید. در این­گونه موارد، مصرف سبزیجات پخته شده توصیه شده است، این نوع مواد، علاوه­ بر این­که دارای فیبر فراوان و ویتامین­های مختلف را دارند، به تسهیل عبور مواد دفعی از طریق مدفوع کمک کرده.
    در ضمن باعث افزایش حجم غذا در معده شده و گربه­ های چاق کمتر احساس گرسنگی می­کنند. سبزیجات توصیه شده عبارتند از کدو تنبل به­ صورت پخته و پوره شده به انضمام هویج، ذرت، کلم، گل­ کلم، کاهو مخصوصاً کدو تنبل با طبع گربه بسیار سازگار بوده و اغلب گربه­ها ان را دوست دارند. مخصوصاًاگر به­ صورت پروه  شده با سایر مواد غذایی مخلوط گردد، بسیار برای او مطبوع و لذید خواهد بود. سبزیجات پخته شده فوق را بهتر است همراه با سایر مواد پروتئینی مورد استفاده قرار دهید، در این موردباز ماهی به­ صورت آب­پز و یا پخته شده بهترین منبع این نوع پروتئین خواهد بود.
  3. استفاه از غذاهای آماده شده رژیمی برای جلوگیری و کنترل چاقی در گربه­ها معمول بوده و در فروشگاه­های تهیه وسایل مورد نیاز سگ و گربه می­توان تهیه کرد. در این فروشگاه-ها همچنین موادغذایی آماده برای نیاز گربه­هایی که به بیماری­های خاص مبتلا هستند نظیر بیماری قند، بیماری­های کلیوی و نارسایی­ های کبدی و بیماری­های قلبی و عروقی موجود است.
  4. با افزایش تعداد دفعات غذا در رژیم گربه چاق ، می­توان سیستم متابولیسمی گربه را فعال کرده تا اعمال متابولیسمی در سوخت­ وساز موادغذایی را بیشتر انجام دهد و سبب تحریک در سوختن کالری بیشتر در گربه گردد. با افزایش تعداد دفعات غذا حتی به 4تا6 نوبت در روز باعث تحریک در سوختن کالری بیشتر خواهد شد.
  5. از مصرف مواد زاید و اضافی به­صورت تنقلات، نظیر شکلات و چیپس سیب­ زمینی و غیره خودداری کنید. سعی کنید معده حیوان را با استفاده از سبزیجات پخته و یا میوه­ جات پر کنید که کمتر احساس گرسنگی کند و باعث کاهش وزن گربه گردد.
  6. زمان بازی، تمرین و فعالیت بدنی در گربه­ های چاق باید محدود باشد و اجازه فعالیت بدنی در آن­ها نباید بیش از 10 دقیقه بیشتر باشد و زمان استراحت برای تمرین و بازی مجدد معمولاً 30-20 دقیقه فاصله باید در نظر گرفت.
  7. یکی از مسائل رژیم گربه چاق این است کنترل وزن در گربه است که همچنان باید ادامه یابد، زمانی­که در ظرف مدت 4هفته وزن گربه به   کاهش یافت، به تدریج می­توان وزن کردن روزانه گربه را کاهش داد و آن را به هفته­ ای یک­بار رسانید.
  8. به تدریج که وزن گربه با استفاده از رژیم­ های غذایی کاهش یافت و به وزن استاندارد نژادی خود رسید، غذاهای عادی را می­توان جایگزین غذاهای رژیمی کرد.
  9. یکی از مسائل رژیم گربه چاق این است کاهش وزن در گربه است که، به تدریج و طی اصول منطبق با کم شدن وزن طبیعی استاندارد شده در گربه انجام گیرد و در ظرف مدت 4 تا6 هفته نباید وزن به 15/0 تقلیل یابد. در غیر این­صورت با عوارض ناخواسته دیگر در ارگانیسم بدن و خصوصیات رفتاری در گربه روبه­رو خواهید شد.
  10. انجام وزن کردن در گربه را بهتر است به همراه خود، در روی وزنه­ های حمام انجام داده، با توجه به این­که روش­های مختلف برای وزن کردن گربه در نظر گرفته شده، ولی بهترین روش همان در آغوش گرفتن و رفتن روی وزنه با توجه به کسر وزن شخص، امکان­پذیر است.
  11. یکی از مسائل رژیم گربه چاق این است بهترین رژیم غذایی برای گربه­ ها که خیلی سهل­ الوصول و قابل دسترسی است، استفاده از ماهی پخته شده همراه با سبوس گندم، کدو حلوایی، هویج و سیب رنده شده می­باشد. از سبوس گندم به همراه شیر هم به عنوان یک منبع غذایی پروتئین­دار در طی روز در دو نوبت قابل استفاده می­باشد.
  12. یکی از مسائل رژیم گربه چاق این است که بعضی از گربه ­ها تمایلی به مصرف غذاهای رژیمی ندارد، در این صورت لازم است با اضافه کردن مقدار جزیی شکر یا شکرهای مصنوعی که در مصرف جای در افراد دیابتی مصرف دارد، به مواد غذایی اضافه کرده و یا از سایر مواد طعم­دهنده که بهتر است با تغییر در طعم، رنگ و بوی غذا، طوری آن را تهیه و در دسترس گربه قرار داد که ذائقه او تحریک و حس اشتها و میل به غذا در او تشدید شود.

داروهای رژیمی جهت جلوگیری از چاقی در گربه

داروهایی که بتوانند به نحوی باعث کاهش متابولیسم و  یا به عبارتی مانع از جذب موادغذایی هضم شده در روده گردند، جهت مبارزه با چاقی و کاهش کنترل وزن در گربه­ها کاربرد دارد. این داروها ممکن است جنبه گیاهی داشته و از عصاره گیاهان تهیه شود. اخیراً از جلبک­های دریایی هم برای کنترل وزن گربه استفاده می­کند.

اخیراً اداره بهداشت غذا و دارو یا سازمان FDA  نوعی دارو، برای درمان چاقی را در روی گربه­ های چاق مجاز دانسته و امکان دسترسی به این دارو، در داروخانه­های دامپزشکی ممکن بوده و لازم است بعد از مشورت با دکتر دامپزشک از این دارو جهت کاهش وزن و کنترل وزن در گربه­ های چاق استفاده نمود. مکانیسم اثر دارو بیشتر براساس تأثیر برروی سیستم آنزیم­های هضم­ کننده مواد چربی­ها در مواد غذایی بوده که مانع فعال شدن کامل این آنزیم­ها شده، به­طوری که با کند کردن فعالیت آن­ها حداکثر، جذب چربی­ها ممکن است تا  تقلیل یابد و بقیه مواد چربی از طریق روده­ ها بدون این­که تحت تأثیر آنزیم­های هضم­ کننده چربی قرار گیرند. به­طور دست­ نخورده از طریق روده بزرگ راه دفعی را در پیش گرفته و از طریق مدفوع خارج می­شوند.

این دارو ظاهراً بدون عوارض جانبی بود و دارویی سالم و بی­ ضرر قلمداد شده، منتهی چون قسمت اعظم مواد چربی از طریق مدفوع دفع می­شوند. ممکن است گربه را دچار کمبود ویتامین­های محلول در مواد چربی کرده و لازم است در خلال مدت استفاده از ویتامین A,D,E,K  استفاده کرد، در ضمن به تداخلات دارویی باید توجه نمود و در صورتی که با داروهای دیگر مصرف می­شود. با دکتر دامپزشک مشورت گردد، لازم است به وضعیت احتمال اسهال و یا تعداد دفعات دفع درگربه  توجه کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج