0

عوامل تاثیر گذار جوجه در آوری تخم مرغ

باروری و جوجه درآوری دو صفت ژنتیکی بسیار مهم در مرغ های مادر هستند. همچنین، این صفات تا حد زیادی تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرند.از عوامل تاثیر گذار بر باروری و جوجه در آوری تخم مرغ درجه حرارت محیط، تغذیه جوجه به خصوص از نظر ویتامین ها، سن مرغ مادر، نسبت جفت گیری در گله (تعداد مرغ به ازای هر خروس) میباشد.

باروری و جوجه در آوری

در جوجه کشی تخم مرغ های بارور ، تخم مرغ هایی هستند که در آنها اسپرم و تخمک با یکدیگر لقاح یافته است. باروری در گله بر حسب درصد بیان می شود و عبارت است از نسبت تعداد تخم مرغ های بارور به کل تخم مرغ های تولید شده در گله. جوجه درآوری در جوجه کشی عبارت است از نسبت جوجه های تولید شده به کل تخم مرغ های تولیدی در گله. همان طور که از تعریف جوجه درآوری پیداست، جوجه درآوری در برگیرنده باروری نیز می باشد. منتهای مراتب، کارخانه های جوجه کشی هیچ نقشی در باروری تخم مرغ ها ندارند و باروری تخم مرغ مربوط به مدیریت مزارع مرغ مادر می باشد.

بنابراین، کارخانه های جوجه کشی برای ارزیابی عملکرد خود از معیاری بنام جوجه درآوری تخم مرغ های بارور استفاده می کنند که عبارت است از نسبت جوجه های تولید شده به کل تخم مرغ های بارور که برای جوجه کشی مورد استفاده قرار گرفته است. در زیر مثالی ارائه شده است که این مطلب را نشان می دهد. دو کارخانه جوجه کشی 1 و ۲ را با شرایط زیر در نظر بگیرید.

کارخانه جوجه کشی درصد باروری درصد جوجه آوری درصد جوجه آوری بارور
1 97 86 66/88
2 91 82 11/90

عوامل تاثیر گذار بر باروری و جوجه در آوری تخم مرغ

کارخانه جوجه کشی ۲ در مقایسه با کارخانه جوجه کشی ۱ درصد جوجه درآوری پایین تری دارد ولی درصد جوجه کشی تخم مرغ های بارور آن بالاتر می باشد. مزیت نشان دادن جوجه درآوری به صورت جوجه درآوری تخم مرغ های بارور این است که مشکلات گله های مادر (باروری) را از مشکلات کارخانه های جوجه کشی (جوجه درآوری) تفکیک می نماید. در مثال فوق، اگر کیفیت تخم مرغ هایی که به دو کارخانه جوجه کشی مذکور تحویل داده می­شوند، یکسان باشد، کارخانه ۲ با بازدهی بالاتری کار خود را انجام می دهد.

عوامل تاثیر گذار بر باروری و جوجه در آوری تخم مرغ

عوامل تاثیر گذار جوجه در آوری تخم مرغ را میتوان به دو گروه تقسیم نمود. عوامل مربوط به مدیریت گله های مرغ مادر و عوامل مربوط به کارخانه های جوجه کشی از عوامل مربوط به مدیریت گله های مرغ مادر به تغذیه مرغ های مادر به ویژه از نظر ویتامین ها که میتوان منجر به جوجه در آوری و نیز تکامل و رشد جنین در تخم مرغ میشود همچنین بیماری ها، نسبت جفت گیری در گله، صدمات فیزیکی به تخم مرغ ها، وزن بدن مناسب مرغ و خروس در گله، انبارداری تخم مرغ ها و شرایط بهداشتی قبل از انتقال به جوجه کشی اشاره نمود. عوامل مربوط به کارخانه های جوجه کشی نیز شامل بهداشت جوجه کشی، صدمات فیزیکی، شرایط محیطی انکوباتور به ویژه از نظر رطوبت و دما می باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج