0

معرفی کلی ویتامین ها در طیور

ویتامین ها نقش اساسی در پرورش طیور دارند. در ادامه این مطلب به معرفی کلی ویتامین ها در طیور را بررسی می کنیم. ویتامین های مهم در پرورش طیور شامل ویتامین B1 ویتامین C و ویتامین D3 و غیره می باشد.

ویتامین B1 (تیامین)                                                                 VITAMIN B1 (THIAMINE)

نام تجاری

T- دِکس، T سول، اولترا B1 و 1-B

گروه دارویی

ویتامین

موارد مصرف

تیامین، به صورت خوراکی به عنوان مکمل تغذیه ای در پرندگان ماهیخوار که ممکن است به علت وجود تیامیناز در جیره غذایی دچار کمبود تیامین شوند، مصرف می گردد. پودر یا کپسول تیامین را می توان به غذا افزود. تيامين ممكن است در درمان مسمومیت با فلزات سنگین در برخی گونه های پرندگان مفید باشد.

تداخل های دارویی

تیامین تزریقی همراه با ویتامین B کمپلکس نیز موجود است.

ویتامین C VITAMIN                                                                                                  C

نام تجاری

سکور ۵۰۰، سی، ۵۰۰ مگا- C/A پلاس، سنتراویت – C و سدیم آسكوربات

گروه دارویی

ویتامین

موارد مصرف

ویتامین C، یک ویتامین محلول در آب است. اگرچه تمام پرندگان به طور واقعی می توانند ویتامین C را تولید کنند، ولی تحقیقات در طیور نشان داده شده است که مکمل جیره غذا دارای اثر حمایتی علیه بیماری های باکتریایی و ویروسی می باشد. این موضوع می تواند پاسخ ایمنی به محرک­های خاصی را اصلاح نماید. همچنین نشان داده شده است که ویتامین C تماس عوامل استرس زا مانند درجه حرارت زیاد در جوجه ها را کاهش می­دهد. بعضی از محققین پیشنهاد می کنند که مکمل ویتامین C می تواند به عنوان قسمتی از مراقبت حمایتی برای پرندگان ناتوان یا بیمار باشد.

تداخل های دارویی

اسیدی شدن ادرار ناشی از مصرف ویتامین C در حیوانات ممکن است موجب کاهش دفع سایر داروها مانند سولفوناميدها شود. قدرت اثر ویتامین C هم در غذا و هم در آب در اثر گذشت زمان کاهش می یابد. اضافه نمودن ویتامین C در آب آشامیدنی بایستی روزانه به صورت تازه تهیه شود. تماس ویتامین C با فلزات سیستم های آب رسانی، خرابی آنها را تسریع می نماید، بنابراین مخزن های آبی پلاستیکی یا شیشه ای پیشنهاد می گردد.

ویتامین VITAMIN D3                                                                                                D3

نام تجاری

کلسی جکس، دی۔ وی – سول، پوتن – D، دانر – D ویتا۔ D و هیدرو – ویت D3

گروه دارویی

ویتامین

موارد مصرف

ویتامین D3 یا کُله کلسیفرول، به عنوان یک مکمل برای پرندگانی که مبتلا به کمبود کلسیم هستند و همچنین در ترکیب با ویتامین های A و یا به عنوان مکمل تغذیه ای عمومی مصرف می شود.

تداخل های دارویی

ویتامین D3 معمولاً بیشتر به صورت ترکیب با ویتامین های A و E یا برای مصرف خوراکی همراه با کلسیم و فسفر تهیه می شود.

ویتامینE+ سلنیوم                                                                     VITAMIN E+ SELENIUM

نام تجاری

بو- سه، E- سه، E- سل، مایوسل، دایستوسل DS دایستوسل و سلتوک

گروه دارویی

ویتامین + عناصر کمیاب

موارد مصرف

ویتامین E در درمان تجمع غیر طبیعی چربی مصرف شده است. ویتامین E همراه با سلنيوم در شکل ترکیب برای درمان میوپاتی ها و ضعف عضلانی بکار می رود. سندرم فلجی در طوطی کاکل دار به ویتامین E به همراه سلنیوم پاسخ می دهد. ایت ترکیب به عنوان مکمل ممکن است در درمان اختلال عملکردی اندام های حرکتی در جوجه ها کمک نماید. ویتامین E به همراه سلنيوم غالباً در پرندگان بزرگ بعد از فعالیت شدید عضلانی تجویز می شود تا مانع وقوع یا کاهش شدت گرفتن میوپاتی شود.

تداخل های دارویی

ویتامین E ممکن است با داروهای ضدانعقادی تداخل نماید. ویتامین E ممکن است اثر ضد انعقادی وارفارین را تشدید کند. جذب، مصرف و ذخیره ویتامین A ممکن است به وسیله ویتامین E تشدید گردد. مقادیر زیاد ویتامین E ممکن است پاسخ هماتولوژیک نسبت به درمان با آهن در بیمارانی که کم خونی ناشی از فقر آهن دارند، به تأخیر اندازد. روغن معدنی ممکن است جذب تحويز خوراکی ویتامین E را کاهش دهد.

ویتامینK1 VITAMIN K1                                                                                              

نام تجاری

آکوآ- مفيتون، مفيتون، وِتا- K1، ودا- K1، فیلوکینون و فيتومناديون

گروه دارویی

ویتامین موارد مصرف ویتامین K، در پرندگان در درمان خونریزی ناشی از اختلالات انعقادی خون و همچنین در مقایر پیشگیرانه در خلال درمان طولانی مدت با آمپرولیوم یا داروهای سولفونامیدی مصرف می شود. کاهش قدرت انعقادی خون و خونریزی ها در پرندگان خانواده طوطی سانان که فرآورده تزریقی داکسی سایکلین را دریافت کردند، دیده شده است. درمان همزمان ویتامین K نسبتاً حمایتی بود. همچنین ویتامین K در ترکیب با کلسیم در سندرم های خونریزی با علت نامشخص، مانند آنچه در طوطی های کوچک آمریکایی اتفاق می افتد، استفاده می شود.

تداخل های دارویی

بعضی از داروها مانند سفالوسپورین ها ممکن است فاکتورهای انعقادی وابسته به ویتامین K را کاهش دهند. آنتی بیوتیک های وسیع الطیف خوراکی که برای مدت طولانی تجویز شوند، هایپو پروترومبینمی (کاهش پروترومبین خون) را با تضعیف نمودن باکتری های روده ای تولید کننده ویتامین K تقویت می نمایند. ویتامین K اثرات داروهای ضدانعقادی را خنثی می نماید. روغن معدنی جذب خوراکی ویتامین K را کاهش می­دهد. فنیل بوتازون، آسپیرین، کلرامفنیکل، سولفوناميدها، دیازوکساید، آلوپورینول، سایمتیدین، مترونيدازول، استروئیدهای آنابولیک، اریترومایسین، کتوکونازول، پروپرانولل و سایر داروهای تیروئیدی ممکن است اثرات درمانی فیتونادیون (K1) را خنثی نماید. معرفی کلی ویتامین ها در طیور


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج