0

کنترل دما و رطوبت سالن پرورش بلدرچین

در مقاله قبلی در مورد خصوصیات زمین استاندارد پرورش بلدرچین پرداختیم. در این مطلب می خواهیم در مورد دماسنج و رطوبت سنج سالن بلدرچین که یک فاکتور مهم در پرورش طیور می باشد بپردازیم. ما دراین مقاله انواع دماسنج و رطوبت سنج سالن را بررسی و ویژگی های هر یک ذکرمیکنیم.

رطوبت سنج

دماسنج و رطوبت سنج سالن یکی از مهم ترین ابزارهایی است که حضورش در مزرعه پرورش بلدرچین ما می تواند کمک بسیار خوبی را به مدیریت بهینه ی ما بکند که برای داشتن اطلاعاتی پیرامون این دسته از کمک ها می توان به قسمت رطوبت مراجعه نمود در هر صورت رطوبت سنج هایی که امروزه در صنایع به کار می روند انواع متفاوتی دارند که می توان به انواع مکانیکی و دیجیتالی آن ها اشاره کرد که در اینجا هم نوع دیجیتالی دارای حساسیت بیشتر و ضریب خطای کمتری نسبت به انواع مکانیکی این ابزار است.

برای شناخت نسبی از این وسیله در ابتدا به انواع جزئی تر آن اشاره می کنیم که به شرح زیر است:

رطوبت سنج مویی که فقط رطوبت را به وسیله افزایش و یا کاهش طول تار موی بهکار رفته در آن تعیین می­کند وسیله ای بسیار ساده است شامل بدنه، تارهای موی سر چند تایی انسان، پیچ تنظیم، فنر و چند اهرم ظریف است و صفحه ای مدرج که به کمک عقربه ای مخطط می شود؛ و رطوبت را نگارش می کند تشکیل شده است.

رطوبت سنج بعدی از نوع خازنی است که بعلت کاربرد انحصاری آن در ایستگاه های اتوماتیک هواشناسی به آن کاری نداریم و به سراغ رطوبت سنج های دیجیتالی می رویم که طرز کارکرد آن ها به این صورت است که پس از مستقر شدن در قسمت های مورد نظر سالن با بروز تغییرات رطوبت به طور مستقیم در مقاومت حسگر و سنسور آنها نیز تغییراتی ایجاد می شود که پس ایجاد این تغییرات دستگاه میزان رطوبت را محاسبه نموده و به درصد نمایش می دهد و اما رطوبت سنجی ترکیبی، ارزان و ساده که می تواند در صورت عدم دسترسی به رطوبت سنج­های دیجیتالی که توانایی اتصال به سیستم های کامپیوتری و نرم افزاری را دارند به طرز شایسته ای به کمک ما بیایند در رطوبت سنج های دیجیتالی علاوه بر مزیت راحتی حمل و نقل آن می توان به داشتن میزان رطوبت نسبی هوا در هر لحظه از زمان نیز توسط آن ها اطمینان داشت ولی این امر در رطوبت سنج های ترکیبی که البته ما، نام آن ها را اینگونه می بریم به این صورت نیست در واقع این دسته از رطوبت سنج ها مرکبی از یک دما سنج خشک و یک دماسنج خیس هستند که برای تهیه ی آن باید دور یک مخزن دماسنج معمولی را پارچه ای فتیله ای بپیچیم و سر دیگر آن را در آب جوشیده یا مقطر به طور دائم الرطوبه و به اندازه ۳ سانتی متر قرار دهیم که پس از بدست آوردن اختلاف دمای میان دو دماسنج و فرمول هایی که در بخش خود ذکر کرده ایم به میزان رطوبت هوا برسیم که میزان آن بر اساس رطوبت نسبی محاسبه می شود ولی در کل بهتر آن است که از رطوبت سنج های سهیل و کامل دیجیتالی استفاده کنیم زیرا در رطوبت سنج های مویی با ایجاد فاکتورهایی چون آلوده شدن مو، تماس احتمالی دست با مو و خطی نبودن فواصل درجه بندی رطوبت نسبی روی کاغذ به علت تغییرات لگاریتمی مو دقت رطوبت سنج تحت تأثیر کاهش قرار می گیرد و پس از مدتی خود به خود فعالیت خود را از دست می دهد.

نصب رطوبت سنج ها باید در نزدیکی بلدرچین ها و در سه نقطه ابتدایی، وسطی و انتهایی سالن باشد که در سیستم بستر در ارتفاع ۳5 سانتی متری سطح زمین و در سیستم قفس به صورت زیگزالی به گونه ای که اولی در ارتفاع 40 سانتی متری سطح زمین و بعدی روبروی قفس طبقه وسط و آخری ۱۵ سانتی متر بالاتر از قفس طبقه آخر به صورت ضربدری بر روی قطر سالن باشند.

کنترل دما و رطوبت سالن پرورش بلدرچین 1

دماسنج:

دماسنج نیز با توجه به نامش دما را می سنجد و متشکل از بدنه، حسگر، خط کش مدرج، لوله ی مویین و مخزن است که می تواند به کمک تمام این اجزاء دمای محیط را در هر لحظه محاسبه کند. دماسنج ها انواع مختلفی دارند که تیتروار فقط نام آنها را می بریم زیرا اغلب آن ها برای پرورش بلدرچین بلا استفاده هستند که به شرح زیر می باشند:

1- دماسنج حداقل

۲- دماسنج حداکثر

٣- دماسنج خاک

4- دماسنج حداقل و حداکثر

٥- دماسنج آب دريا

٦- دماسنج معمولی که همه ما با این نوع دماسنج کار داریم و باید برای آن بگوییم که آن هم همانند رطوبت سنج انواع مختلفی دارد یعنی دیجیتالی و مکانیکی که کاربرد آنها هم به عینه همانند انواع رطوبت سنج هاست و همچنین نحوه نصب آنها نیز درست همانند رطوبت سنج هاست با این فرق که در برخی محل های دیگر نظیر ورودی های کانال هیتر نیز نصب می شوند. در ضمن ترموستات ها نیز می توانند تقریبا نوعی دماسنج به حساب آیند که در بخش ویژه خود در مورد آنها توضیح می دهیم.

ترموستات:

به طور خلاصه می توان این وسیله را که شامل سنسور، کلاهک تنظیم، شاخص و فنر است را به این گونه تعریف کرد که وسیله ای است جهت کنترل سیستم های سرمایشی و گرمایشی محیط به طور خودکار.

اصول کلی کارکرد این وسیله به گونه ای است که طبق اصل انبساط و انقباض در حجم ماده گازی، مایع و یا wax موجود در سنسور تغییر ایجاد نموده و در نهایت دما را کنترل می نماید.

این وسیله انواع مختلفی دارد که شامل دو نوع دیجیتالی و مکانیکی می باشد که نوع دیجیتالی آن بسیار دقیق­تر عمل کرده ولی حساس تر نیز هست. هر کدام از انواع آنها را می توان به یکی از تجهیزات خاص کنترل دما متصل نمود و می توان با دادن برنامه ای خاص و تنظیم آن بر روی یک دمای مشخص فعال و یا غیر فعال شدن وسیله را در دمای مورد نظر به صورت اتومات کنترل کرد. باید توجه داشت حدالمکان این وسیله را باید در نزدیکی بلدرچین ها نصب کرد حال پرنده ها چه بر روی کف باشند و چه در قفس ولی گاهی نیز در نزدیکی هیترها نیز نصب می شوند تا روشن شدن مشعل ها و فن ها را کنترل نمایند تا هیتر بتواند دمای خود را با دمای آسایش پرنده چک کند که خوب، دستورالعمل اولی بهتر و کاربردی تر است یعنی نصب در نزدیکی بلدرچین ها و دلیل دیگر آنکه ما بهتر است همان طور که گفته شد دیگر از سیستم گرمایشی هیتر یا امثالهم استفاده نکنیم.

کلاً ترموستات نقش بسیار مهمی را در یک واحد ایفا می کند زیرا عدم حضور، عدم دقت و یا معیوب بودن آن می­تواند هزینه های زیادی را از نظر سوخت و یا سلامت گله بر مدیر مزرعه تحمیل کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج