0

گردش هوای سالن پرورش بوقلمون

بعد از موضوع تهویه که در مقالات دیگری به آن پرداخته شد مبحث گردش گردش هوای سالن بوقلمون  نیز از اهمیت بالایی برخوردار میباشد که در ادامه به بررسی این موضوع و اهمیت فن سالن بوقلمون خواهیم پرداخت.

چگونه باید گردش هوای سالن پرورش را کنترل کنیم ؟

کنترل هوای ورودی:
برای کنترل گردش هوای سالن بوقلمون باید وقتی درجه حرارت خارج سالن کاهش یابد سرعت گردش هوا افزایش خواهد یافت بنابراین وقتی دمای هوا از سالن پایین تر است، فشار هوا باید افزایش یابد و برعکس.
حداکثر سرعت هوای ورودی باید حدود 5/3 – 3متر در ثانیه باشد. بر اساس موارد ذکر شده وقتی فشار هوا بیش از حد شود ظرفیت تهویه کم می­شود.
به عبارتی دیگر زمانی که موارد به درستی اعمال گردد درب های سالن با مکش منفی بسته خواهد شد.

چگونه سرعت گردش گردش هوا در داخل سالن را کنترل کنیم ؟

متناسب با نوع سیستم تهویه و فشار هوای محیط، گردش هوای سالن بوقلمون متفاوت خواهد بود.
برای دانستن سرعت هوا در داخل سالن باید از روبانهای نشان دهنده گردش هوا استفاده شود. از طرفی رفتار جوجه­ ها خود نشان دهنده جهت گردش هوای سرد در سالن است.

پرنده قادر است آرایش پرهای محافظ بدن خود را بر اساس دمای بدن تغییر دهد.
در هوای سرد پرها به صورت عمود بدن قرار می گیرند و هوای ساکن محبوس در بین آنها به صورت لایه ای عایق کننده عمل می نماید و برعکس با افزایش درجه حرارت، پرها روی سطح به صورت خوابیده آرایش می یابد و اجازه می دهد حرارت تولید شده در بدن به آسانی به خارج دفع شود. سپس پرنده به صورت طبیعی تلاش میکند باعمل Panting تبخیر آب داخل دهان، خود را خنک کند.

هر قدر تنفس دهانی (Panting)افزایش یابد تبخیر و برودت افزایش می یابد. تبادل حرارت بدن بوقلمون بستگی به رطوبت هوا داشته و با افزایش میزان رطوبت محیط، امکان دفع حرارت بدن کاهش می یابد. در نقاطی که کاهش رطوبت محیط ممکن نیست بهترین راه حل عبور هوای زیاد با سرعت حدود ۲ متر در ثانیه در اطراف پرنده می باشد. بدون انجام آن پرنده قادر به کنترل اعمال حیاتی خود نبوده و تعادل بدنش به هم می خورد و با شوک حرارتی تلف خواهد شد.

افزایش هر یک درجه سانتیگراد به دمای سالن موجب کاهش ۱٪ از مصرف دان خواهد شد. از طرفی افزایش روشنایی کافی در سالن های سرد و تاریک در مصرف بیشتر دان نیز مؤثر خواهد بود.

در بعضی از ماه های سال که تغییرات دما در شب و روز اندک است استفاده از کولر آبی یا سیستم پد ضروری است.

جهت محاسبه فضای ورودی هوا در سالن بسته بوقلمون برای هر 113/0متر مکعب در دقیقه ظرفیت تخلیه هواکشها، ۸ سانتی مربع با احتساب پوشال نصب شده بر روی پدهای خنک کننده در نظر گرفته می شود.

سیستم تهویه

فن سالن بوقلمون


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج