0

آشنایی با نحوه ضد عفونی بند ناف گوساله

ضد عفونی بند ناف گوساله

کلید پیشگیری از بیماری گوساله، انتقال ایمنی به گوساله است، جلوگیری از بیماری گوساله با پیشگیری از ورود باکتری ها به بدن گوساله، و یا کمتر در معرض عوامل بیماری زا قرار گرفتن نیز امکان پذیر است.در بیماری­های گوساله معمولاً عوامل بیماری زا (ویروس ها، سالمونلا، اشرشیاکلی، کریپتوسپوردیوم و…) از محیط به بدن گوساله منتقل می شود، بستر و مدفوع گوساله که حاوی میکروارگانیسم ها هستند و یا تخم انگل در آنها وجود دارد یک منبع بالقوه برای آلوده کردن گوساله است دراین پست به بررسی کامل  با نحوه ضد عفونی بند ناف گوساله خواهیم پرداخت.

ضد عفونی بند ناف

مادر نیز می تواند برخی عوامل بیماری­زا را به گوساله منتقل کند که از طریق آغوز یا شیر (مثلاً بیماری “یون”) و یا مدفوعی که به بدن مادر چسبیده، این اتفاق رخ خواهد داد. اگر گوساله دچار مشکل شود رشد کاهش چشمگیری پیدا می کند. نه تنها استرس بالایی به گوساله وارد می شود، بلکه سیستم ایمنی هنوز در حداقل قدرت است و با مصرف آغوز قدری قدرت پیدا خواهد کرد. علاوه بر این گوساله ها در سیستم گردش خون خود یک حفره دارند، که بند ناف است.

آلودگی بند ناف باعث تسریع در ابتلا به بیماری می شود (مسمومیت خونی) و مرگ رخ می دهد. این نکته بسیار مهم است که حداقل آلودگی در این بخش اتفاق بیافتد و این کار با ضد عفونی بند ناف امکان پذیر خواهد بود. متأسفانه در تحقیق جدیدی که در آمریکا انجام شده نشان داده شده که تنها در مورد ۴۷ درصد گوساله ها ضد عفونی کردن بند ناف انجام می­شود. در مطالعات بسیاری ثابت شده که ضد عفونی بند ناف باعث کاهش چشمگیر مرگ و میر گوساله ها می شود. بنابراین، انجام آن در کلیه واحدهای پرورش گاو شیری ضروری است.

ضد عفونی بند ناف گوساله

اطمینان حاصل کنید که تنتور ید به حد کافی قدرت ضد عفونی دارد (حداقل %۷ ید داد باشد) و مثل زمانی که برای ضد عفونی پستان از آن استفاده می کنیم، محلول را رقیق نکنیم. این کار باعث جلوگیری از ورود باکتری ها به بدن گوساله ها خواهد شد. در تنتور ید مقداری الکل نیز وجود دارد که باعث خشک و بسته شدن بند ناف می شود. از اسپری کردن محلول روی موضع ناف خودداری نموده و کاملاً ناف را داخل محلول غوطه ور نمایید.

با اسپری کردن عمل ضد عفونی به طور کامل انجام نخواهد شد. امروزه محصولاتی نیز به بازار معرفی شده اند که تنها برای ضد عفونی بند ناف کاربرد دارد.

طبق نظر دکتر دونوون در دانشگاه فلوریدا باید بلافاصله بعد از تولد گوساله بند ناف را ضد عفونی کرده و سپس ۱۲ تا ۱۸ ساعت بعد نیز این کار را تکرار نمود. لازم به یادآوری است که این کار تنها یکی از کارهایی است که برای جلوگیری از بیماری در گوساله ها انجام می شود و باید سایر اقدامات ضروری نیز مد نظر قرار گیرد. این کار ساده، کم هزینه و بسیار مؤثر بر کاهش بیماری، مرگ و میر و هزینه های درمان است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج