2

آشیانه بوقلمون ، انواع لانه و نحوه ساخت آنها

آشیانه بوقلمون ، محل امنی برای ماده ها است که بطور طبیعی تمایل به رفتن در آنجا به منظور گذاشتن تخم را دارند. عدم وجود لانه بوقلمون کافی در سالن تخمگذاری بوقلمونها موجب افزایش تعداد تخم هایی می شود که روی بستر گذاشته می شود در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آشیانه بوقلمون

نبود لانه بوقلمون به مقدار جزئی تولید تخم را کاهش میدهند.
لازم است طراحی آشیانه ها به گونه ای باشد که هم برای بوقلمون ها و هم برای کارگر سالن در زمان جمع آوری تخم ها و رسیدگی به آنها مناسب باشد.
هر چه اندازه بوقلمونها بزرگتر باشد، ابعاد آشیانه تخمگذاری آنها تغییر می کند.
برای مثال میتوان در برخی از سویه های تجاری بوقلمون، یک آشیانه را برای ۴ تا ۵. بوقلمون استفاده کرد.
آشیانه های بوقلمون به صورت یک طبقه یا دوطبقه ساخته می شود.
اغلب در سالن باز از آشیانه های یک طبقه و در سالن کنترل شده و بسته از آشیانه های دوطبقه استفاده می شود بهتر است برای سویه های متوسط و سنگین از آشیانه های یک طبقه استفاده شود.
اغلب آشیانه­ ها از چوب الواری ساخته می شوند ولی می توان از انواع فلزی، پلاستیکی و حتی آجری آن استفاده کرد.
اغلب بسته به مواد در دسترس همچون تخته یا ورقه های پلاستیکی مناسب، تعدادی (۴، ۵ و یا ۶) از آشیانه ها را به هم متصل می کنند.

اندازه آشیانه

اندازه آشیانه باید به قدری بزرگ باشد که بوقلمون بتواند در آن دور بزند و به راحتی بایستد.
ابعاد معمولی آن ۴۵ در ۵۰ سانتی متر عرض با ۶۰ سانتیمتر عمق و ۶۰ سانتیمتر ارتفاع است .
حداقل ارتفاع روزنه جلویی آنها ۳۵ سانتیمتر باشد و نبایستی توسط تله آشیانه اندازه آن محدود و کوچکتر شود.
مکانیسم تله در زمان ورود و خروج بوقلمونها، خسارتی به آنها وارد نیاورد و در صورتی که آشیانه دارای ابعاد مناسبی باشد، میتوان در صورت نیاز به راحتی بوقلمونها را از آشیانه دور کرده و تخمهای آنها را جمع آوری نمود. سویه های بزرگتر احتیاج به آشیانه هایی با ورودی بلندتر دارند.

بطور کلی طراحی و ساخت آشیانه ها و محل قرار گرفتن آنها باید به گونه ای باشد که حتی المقدور باز و روشن باشند و نور و هوای کافی به آنها وارد شود.
همچنین بتوان کرچی بوقلمون ها را از قسمت پشتی آن (محل راه رفتن انسان بدون ایجاد تماس و آزار بوقلمون ها) کنترل کرد و در صورت نیاز آنها را به راهرو آشیانه هدایت نمود بدون اینکه امکان فرار به آنها بدهد، در قسمت جلویی آشیانه تخته نسبتا بلندی باشد تا از ورود پوشال های کف سالن به درون آشیانه ها جلوگیری کند.
ارتفاع این تخته ها بین ۱۲ تا ۱۸ سانتی متر است. نژادهای سنگین ارتفاع کمتر را ترجیح میدهند

آشیانه ها ممکن است ته دار یا بدون ته باشد.
آشیانه های بدون ته را مستقیم روی سیمان کف سالن گذاشته و مواد آشیانه را درون آن میریزند.
امتیاز عمده این روش آن است که وقتی آشیانه ها در انتهای روز برای تمیز کاری برداشته می شوند، مواد آشیانه ها روی زمین باقی میماند و میتوان آنها را به راحتی جمع کرد.
تمیز کردن این آشیانه ها راحتتر است.
لانه بوقلمون چوبی منبع رشد باکتریها و دیگر پاتوژن ها هستند و تمیز کاری مؤثر آنها از جمله اولویتهای اولیه و کلیدی طراحی و ساخت آشیانه ها می باشد.
به خصوص اگر کنترل سالمونلاها جزو وظایف روزمره پرورش دهنده باشد.

در آشیانه های جدید از «نیم تله» استفاده می شود.
نقش نیم تله آن است که بوقلمون به راحتی به درون یا بیرون آشیانه دسترسی پیدا می کند ولی همزمان از ورود دو بوقلمون به درون آن جلوگیری به عمل می آید.
بدون استفاده از نیم تله گاه پیش می آید که در یک آشیانه تا ۴ بوقلمون وارد شوند و میزان شکستگی تخمها، کرچی و دیگر خسارات به بوقلمون ها و آشیانه ها افزایش یابد.
نیم تله ها را از جنس لوله های فلزی، تخته های چوبی و یا قطعات پلاستیکی می سازند .

طراحی آشیانه

در کنار همه اینها باید لانه بوقلمون دارای طراحی مناسبی برای جمع آوری کننده تخمها باشد.
طراحی مناسب آشیانه نه تنها برای جمع آوری کننده مناسب است بلکه کمک می کند تا خروج تمامی بوقلمونها را بدانیم و فشار کمتری به کارگر برای بیرون فرستادن آنها وارد شود.
آشیانه های بدون ته از نظر جمع آوری تخم و کنترل کرچی مشکل هستند.
برای برطرف کردن این مشکل می توان راهروهای بین آشیانه ها را گود کرد و یا آنها را بر روی بلندی سیمانی قرار داد تا دسترسی به درون آنها برای کارگر سالن راحت باشد.
در صورت استفاده از آشیانه های دوطبقه لازم است عرض مناسب و راهرو ورودی با شیب مناسب باشد تا به ویژه استفاده از طبقه دوم را برای بوقلمونها ممکن سازد.
طبقه بالا برای ۳ و طبقه پایین برای ۴ یا ۵ بوقلمون در نظر گرفته می شود.

آشیانه اتوماتیک

 آشیانه اتوماتیک

جديدا آشیانه های گرانی طراحی شده است که علاوه بر اینکه محل مناسبی برای تخمگذاری بوقلمونها هستند، قادر به بیرون کردن بوقلمون از آشیانه و جمع آوری اتوماتیک تخم ها نیز هست.
از جمله مزیت های لانه بوقلمون تعداد دفعات جمع آوری تخمها و جلوگیری از کثیف شدن آنها است .
استفاده از این آشیانه ها مستلزم عادت دادن بوقلمون ها است.
در روز اول ورود بوقلمونها به سالن مجهز به این آشیانه ها، در اختیار آنها قرار گیرد.
در غروب ها درب آنها بسته و صبح زود باز شود تا بوقلمونها در آن نخوابند. در روز دهم یک بسته کاه روی آن گذاشته می شود تا منطقه زیر آشیانه تاریک شود و توجه بوقلمون ها را به خود جلب کند.
به تدریج کاه و پوشال توسط بوقلمون به داخل برده می شود.
بعدها کاهها را در راهرو میانی دو ردیف آشیانه می ریزند. هر روز ۴ یا ۵ بار از بوقلمون ها بازدید شود تا به تماس با انسان عادت کنند ولی به راهرو نروید تا در مرحله یادگیری دچار اضطراب نشوند. هر روز تسمه انتقال تخمها یک بار به حرکت در آید تا به صدای آن عادت کنند.
در ادامه برنامه آموزش، باید بوقلمونها را به بیرون رفتن از آشیانه عادت داد. به این منظور در ساعت های مشخص و چندین بار در روز بیرون رانده می شوند و در شبها درب آنها بسته می گردد.


 

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 39 امتیاز از مجموع: 4.6]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بیژن محمدی گفت:

    من برای سالن تخم‌گذارم (برنز) تله هایی طراحی و ساخت ام که با تحقیق و بررسی های مختلف وآزمون و خطا نهایی شده والان مورد استفاده قرار گرفته انشالله در فرصتی مناسب عکس فیلم و نقشه آنرا برای استفاده سایر همکاران میفرستم

    1. علیرضا نیازی گفت:

      سلام،بسیار عالی لطفا با من تماس بگیرید.09183391247

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج