0

آماده کردن کلنی ­ها قبل از جریان شهد طبیعی

آماده کردن کلنی ­ها قبل از جریان شهد طبیعی

برای تولید هر چه بیشتر عسل لازم است اصول صحیح مدیریت کلنی­ های زنبور عسل رعایت شده و به گونه­ای عمل شود که در هنگام شروع شهد طبیعی جمعیت کلنی­ها به حداکثر ممکن برسد. به عبارت دیگر هر چه جمعیت زنبورهای چرا کننده کلنی ­ها بیشتر باشد شهد بیشتری به کندو آورده شده و در نتیجه عسل بیشتری تولید می­گردد. در این پست به آماده کردن کلنی ­ها قبل از جریان شهد طبیعی پرداخته می شود.

آماده کردن کلنی ­ها قبل از جریان شهد طبیعی

برای نیل به این منظور لازم است از ابتدای فصل کلیه اقداماتی که منجر به افزایش جمعیت می­گردد صورت پذیرد از جمله: داشتن ملکه جوان و بارور از نژاد خوب و سازگار با منطقه، پیشگیری و کنترل بیماری­ها، آفات و پارازیت­ها، تأمین فضای کافی برای رشد جمعیت و توسعه منطقه پرورش نوزادان، تأمین غذای کافی اعم از شهد یا شربت، گرده گل یا غذای جایگزینی و غیره.

چنین کلنی­ هایی قادر خواهند بود که نه تنها از شهد طبیعی حداکثر بهره ­برداری را بنمایند بلکه از نوزادان خود به نحو شایسته­ای مراقبت و پرستاری کرده، موم کافی ترشح نمایند و شهد آورده شده را در اسرع وقت به عسل تبدیل کنند. این گونه کلنی­ ها حداقل دارای دو طبقه و بیش از ده شان نوزادان بوده و جمعیت زنبوران بالغ آن به حدی است که می­توانند سطح بیش از 15 شان را به طور کامل بپوشانند.

با توجه به این که شهد طبیعی مناطق مختلف در زمان­های متفاوت جریان می­یابد و مدت استمرار آن نیز متفاوت می­باشد، در صورتی که کلنی­ ها آمادگی بهره ­برداری از شهد مناطق مختلف را داشته باشند طبیعتاً بازده آن­ها بیشتر خواهد بود.

لازم به تذکر است که کلنی­ هایی که جمعیت آن­ها افزایش می­یابد بسته به نوع نژاد زنبور، کم و بیش تمایل آن­ها به تولید بچه کندو بیشتر شده و ممکن است قبل از جاری شدن شهد طبیعی، جمعیت آن­ها به یکباره کاهش یابد. در این مورد توصیه می­شود که اولاً از نژادهایی استفاده شود که غریزتاً تمایل کمتری به تولید بچه کندو داشته باشند ثانیاً روش­های مختلف جلوگیری از تولید بچه کندو نیز اعمال شود.

یکی دیگر از نکات مهمی که در جریان تولید عسل می­تواند موجب جلوگیری از کاهش کیفیت عسل گردد جدا نمودن منطقه پرورش نوزادان از محل ذخیره ­سازی عسل می­باشد.

آماده کردن کلنی ­ها قبل از جریان شهد طبیعی

زنبور عسل در صورتی که در کندوی خود امکان انتقال به طبقات فوقانی را داشته باشد طبیعتاً عسل را در طبقات بالاتر ذخیره می­نماید. ولی در صورتی که جمعیت کلنی زیاد باشد و ملکه نیز در طبقه تحتانی محدودیت فضایی برای تخم­ریزی داشته باشد ممکن است به طبقات بالاتر نیز نقل مکان نماید.

در نتیجه ممکن است در یک شان قسمتی از آن تخم­ریزی شده و نوزادان پرورش داده شوند و در قسمت دیگری از آن عسل ذخیره شود. بدیهی است استفاده از عسل این گونه شان­ه ها برای زنبوردار مشکل خواهد بود و در صورتی که برای استخراج عسل، آن­ها را در اکستراکتور قرار دهند اولاً نوزادان از بین خواهند رفت.

ثانیاً به واسطه مخلوط شدن اجساد نوزادان با عسل کیفیت عسل کاهش خواهد یافت. علاوه بر این در صورتی که منطقه پرورش نوزادان از منطقه ذخیره ­سازی عسل جدا نباشد عسل تولید شده اغلب تغییر رنگ داده و ناخالصی­ های عسل از جمله وجود گرده گل، پوسته ­های لاروها و شفیره­ ها و غیره در عسل زیادتر می­گردد.

لذا توصیه می­شود برای تولید بیشتر و بهتر عسل درطول مدت جریان شهد طبیعی، منطقه پرورش نوزادان از منطقه ذخیره سازی عسل جدا گردد. برای این کار استفاده از شبکه ملکه مشکل را حل می­نماید. شبکه ملکه را بسته به جمعیت کلنی می­توان بین طبقه اول و دوم و سوم مستقر نموده و عملاً ملکه را در زیر شبکه محبوس کرده تا نتواند در شان­ه ای طبقات فوقانی تخم­ریزی نماید.

 به منظور تولید عسل بهتر توصیه می­شود در طبقات فوقانی به جای استفاده از شان­ه هایی که قبلاً در آن­ها نوزادان پرورش داده شده ­اند شان­ه هایی که صرفاً در آن­ها عسل ذخیره می­شوند استفاده شود. لازم به تذکر است که بهترین نوع عسل در شان­ه های سفید تولید و ذخیره می­شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج