0

بررسی جیره غذایی و تغذیه سهره

اصول نگهداری و پرورش سهره111

سهره خارج از فصل برای تولید مثل از انواع دانه ها تغذیه می کند و در فصل تولید مثل علاوه بر دانه ها از حشرات نیز تغذیه می نماید همچنین سهره­ ها علاقه زیادی به تخم آفتابگردان تازه دارند و به همین دلیل یکی از مناطقی که می توان این پرنده را بیشتر مشاهده کرد مزارع آفتابگردان است. سهره­ ها تمایل چندانی به خوردن سبزیجات از خود نشان نمی­دهند اما جوانه گندم و جوانه جو برای آنان مناسب است و می توان این جوانه ها را مخصوصاً در فصل جفت گیری در اختیار پرنده گذاشت. در ادامه جیره غذایی و تغذیه سهره را بررسی و اصول آن را ذکر می کنیم.

جیره غذایی سهره

ضمناً می توان کاهو و کلم در اختیار سهره ها قرار داد. برخی از پرورش دهندگان معتقدند که سهره به برگ ترب علاقه دارد و توصیه می کنند که هفته ای یک بار برگ ترب در اختیار آنها قرار داده شود. از میان میوه ها می توان سیب و گلابی در اختیار سهره قرار داد. دادن تخم مرغ آب پز در سهره­ها چندان متداول نیست و پیشنهاد می شود که این غذا ماهی یک بار در اختیار پرنده قرار داده شود. برخی نیز توصیه می کنند که در هنگام جفت اندازی سهره با قناری تخم مرغ آب پز لااقل هفته ای دو تا سه بار در اختیار سهره های نر قرار داده شود تا بدین وسیله پروتئین و کلسیم کافی در اختیار پرنده قرار داده شود.

استفاده از ماسه نرم همراه با غذا در سهره اهمیت زیادی دارد. زیرا که ماسه نرم به هضم غذا کمک می کند. البته باید توجه داشت که برخی از ماسه های تهیه برای سهره آلوده به باکتری و یا تخم انگل و یا تخم لارو حشرات می­باشند که این امر باعث ابتلای سهره به بیماری می شود، لذا بهتر است که بعد از تهیه ماسه نرم آن را ضد عفونی کرد و برای ضد عفونی کردن ماسه می توان را در ظرفی ریخته و به آن آب اضافه کرد و سپس آن را روی شعله آتش گذاشت و صبر کرد تا آب آن کاملاً خشک شود. ماسه های درون ظرف بعد از خشک شدن دوباره حالت پودری به خود می­گیرند. در چنین حالتی می توان ماسه مذکور را پس از سرد کردن در اختیار پرنده قرار داد.

سهره ها در طبیعت از بعضی حشرات و دانه ها تغذیه می کنند اما در قفس، غذای اصلی و لذيذ سهره ها، شاهدانه می باشد که بطور حتم می توان گفت هیچ غذایی را بیشتر از شاهدانه دوست ندارند. شاهدانه غذایی پر چرب، شاداب کننده، محرک و پروتیین دار برای سهره می باشد و طبیعت گرم دارد. ارزش غذایی شاهدانه شامل 16/3 درصد پروتیین و 32/2 درصد چربی و 4/3 درصد املاح معدنی است. توصیه می­شود علاوه بر شاهدانه به سهره سایر دانه ها از جمله تخم کتان – تخم کاهو – شلغم – کلم – ارزن و… به همراه میوه هایی چون سیب و سبزیجات مانند کاهو و کلم داده شود.

تخم کتان باعث آرامتر شدن سهره و شاهدانه باعث مست شدن و گیج شدن بیشتر سهره می شود. تخم کاسنی برای لاغر کردن سهره مفید است. هم چنین سهره از بین میوه ها به هویج بسیار علاقه دارد هویج باعث گستردگی پهنای سرخی زیر سینه سهره و همچنین پر رنگ شدن سرخی در سرش بخصوص در زمانی که سهره در تولک است و همچنین باعث تیز بین شدن دیدش می شود. توصیه می شود که حتماً گاهی اوقات هویج رنده شده در کنار قفس سهره تان قرار دهید.

از دیگر غذاهایی که سهره ها دوست دارد تخم کافیشه می باشد که این وعده را نباید بطور دایم و مکرر برای سهره گذاشت. اصولاً بهتر است کافیشه ماهی ۱ بار با شاهدانه مخلوط شود و جلوی سهره گذاشته شود که به این صورت بسیار مفید خواهد بود.

سهره ها در اروپا بیشتر از دانه نیجر تغذیه می کنند و علاقه زیادی به خوراک برگ­های سبز و ریشه علف­های هرز در طبیعت برای تغذیه دارند سهره­ها حشره خوار نیز هستند و پروتئین مورد نیاز خود را از این طریق کسب می کنند آنها پروانه های ریز گرفته تا زنبود و مگس و حتی کرم های ریز در لای تنه درختان و در زمین مزارع را می خورند. از آنجایی که سهره­ها خصلتی مرطوب و خنک زیست دارند و به خاطر نوع دانه پرکالری که مصرف می­کنند می توانند در دمای هوای خنک به زندگی عادی خود بپردازند.

عدم تنوع در غذایی سهره می تواند پرنده را به مخاطره و تولکی­های مدت دار بدون آواز دچار کند و حتی باعث ایجاد مریضی های جوشی شكل و تمورهای برجسته نمایان در پس سر دچار سازد. پس رعایت یه رژیم متعادل در جیره غذایی سهره می تواند کمک زیادی به سلامت و شادابی سهره کند.

دانه ها برای خوراک سهره: نیجر(کتان سیاه) نیجر(كتان سیاه) شاهدانه شاهدانه تخم کاهو تخم کاهو تخم شلغم، شلغم میوه ها

سبزیجات برای خوراک سهره:

کاهو کاهو برگ ترب برگ ترب برگ شاهی شاهی برگ  اسفناج اسفناج سيب سيب هویج هویج کدو سبز کدوسبز ریشه علف­های هرز مراتع ریشه علف هرز سر گل خاشاک بیابانی سر گل خاشاک بیابانی قاصدک قاصدک برگ کاسنی کاستی جعفری جعفری گشنیز گشنیز برگ کرفس کرفس

توجه: دانه اصلی سهره ­ها شاهدانه و نیجر هستند که جزء شاداب کننده و محرک و پروتئین دار و همچنین برای خواندن سهره و مست کردن و جفت گیری باید استفاده شود.

جیره غذایی و تغذیه سهره

بهترین تغذیه سهره در چهار فصل سال

فصل بهار: در کنار شاهدانه بهترین غذای کمکی برای تغذیه سهره در این فصل برگ تربچه و برگ گشنیز و هویج و هفته ای یکبار به اندازه نوک قاشق مربا خوری تخم سیاه در اختیار سهره قرار دهید.

فصل تابستان به اندازه ۵٪ تخم کتان را یک هفته در میان در جادانی با شاهدانه مخلوط کرده و در اختیار سهره قرار دهید.

توجه: مواظب میزان كتان باشید که بیش از حد مجاز آن در کنار دانه اصلی منجر به چربی در بدن سهره می­شود. هفته ای یکبار برگ کاهو + مقدار یک قاشق مربا خوری تخم کاهو و یا اینکه کمی خیار در اختیار سهره قرار دهید، همه روزه می توانید به سهره تان برگ گشنیز و برگ تربچه و هویج بدهید.

نکته: (اگر سهره در تابستان شروع به پرریزان و تولکی کرد می توانید هفت تخم را به مدت ۲ هفته به وعده غذایی سهره اضافه و هفته ای یکبار به سهره سفیده تخم مرغ رنده شده بدهید.)

فصل پاییز: در کنار مخلوط شاهدانه و ۵% کتان و برگ گشنیز و برگ تربچه می توانید هفته ای یکبار به مقدار کم میوه سیب را به وعده غذایی سهره اضافه کنید.

فصل زمستان: در این فصل علاوه بر شاهدانه و سبزیجات هر هفته یکبار به اندازه یک قاشق چایخوری هفت تخم در اختیار سهره قرار دهید.

نکته: در تمام مدت چهار فصل سال از ماسه ساحلی و کف دریا نسابیده (غضروف هشت پا) برای تکمیل مواد معدنی بدن سهره استفاده کنید. سیستم هاضمه همه پرندگان سنگدان است و برای هضم بهتر غذا نیاز به این مواد دارند، کف دریا هم حاوی کلسیم است و برای تراکم استخوانی پرنده مفید است و هم اینکه سهره برای کوتاه کردن منقار خود از آن استفاده می کند. سایر مواد انتخابی برای تغذیه سهره سلیقگی است و در صورت امکان می توانید از حشرات گیاه خوار و گیاهان طبیعی و دانه های مفید برای تغذیه سهره استفاده کنید. توصیه می شود برای استفاده از دانه های چرب اصول و چهار چوب­ها را کاملاً رعایت کنید تا سهره تان دچار مشکل چاقی نشود.

توجه: از دادن ارزن به سهره جدا خودداری نمایید زیرا در بیشتر سهره ها به علت ناسازگاری باعث تلف شدن سهره می­شود.

نکات مهم

  • از دادن دانه های سرد مانند (تخم کاهو، تخم کاسنی) به سهره در فصول سرد و در زمان مستی خودداری کنید چون باعث تولک رفتن و یا حتی مردن سهره می­شود.
  • از دادن ارزن به سهره جدا خودداری نمایید زیرا در بیشتر سهره­ ها این غذا بعلت ناسازگاری با سیستم بدن باعث مرگ خواهد شد.
  • کمی مخلوط ماسه بادی و نمک بدون ید همیشه باید در اختیار سهره باشد. چون خوردن ماسه باعث هضم بهتر غذای سهره می شود.
  • از گذاشتن قند در قفس سهره خودداری کنید چون قند برای پرنده مانند سم است.
  • در فصل زمستان باید به سهره دانه های گرم داده شود مانند(تخم سیاه، تخمه آفتابگردان، تیغهای مخصوص سهره) در صورتی که جای آن سرد باشد.
  • هفته ای یک بار به سهره برگ ترب دهید. چون سهره به برگ ترب بسیار علاقه داشته و از طرفی برگ ترب، در روشتی رنگ و آواز خوانی سهره تأثیر بسزایی دارد. هم چنین برگه ترب باعث می شود سهره چاق نشود.
  • در طول هر ماه سه روز به سهره باید مولتی ویتامین داده شود تا نیازهای بدنش را از این راه تأمین نماید.
  • آب سهره روزی یک بار باید تعویض شود. آبخوری سهره حتما باید استکان باشد چون سهره­ها داخل استکان آبتنی هم می­کنند. سهره ها به آبتنی علاقه خیلی زیادی دارند. از گذاشتن استکان بزرگ خودداری کنید چون ممکن است سهره با سر داخل استکان فرو رود و خفه شود.
  • سهره را باید در جای پر رفت و آمد نگهداری کرد تا کم کم رامتر شده و سپس آن را در بین قفس­های قناریهای نر نگهداری کرد تا زودتر به آواز خواندن بیفتد. در واقع سهره قابلیت زندگی یکجا و تلقیح با قناری را دارد که این نشان از دنیای مشترک آنهاست.

    این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
    گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4.2]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج