0

تاریخچه پرورش بوقلمون (شناخت بوقلمون)

امروزه پرورش بوقلمون به صورت واحدهای کوچک یکی از سرگرم کننده ترین کارها در حوزه پرورش طیور است. بوقلمون را به سادگی می توان در واحد های کوچک پرورش داد. اما بشرطی که امکانات و شرایط لازم برای این پرنده تأمین شود.در ادامه به بررسش این موضشوع خواهیم پرداخت.

دراین مقاله ما به پیشینه و تاریخچه پرورش بوقلمون (شناخت بوقلمون) میپردازیم:

امروزه پرورش بوقلمون به صورت واحدهای کوچک یکی از سرگرم کننده ترین کارها در حوزه پرورش طیور است.
بوقلمون را به سادگی می توان در واحد های کوچک پرورش داد. اما بشرطی که امکانات و شرایط لازم برای این پرنده تأمین شود.
علی رغم جاذبه ای که پرورش بوقلمون دارد طبیعت خاص این پرنده دشواری هایی در کار بوجود می آورد که خود خالی از لطف و جذابیت نیست.

با توجه به تاریخچه برورش و شناخت بوقلمون ها ، آن ها نسبت به بعضی بیماری ها بیش از سایر انواع طيور حساس بوده و بهتر است که پرورش بوقلمون همواره از پرورش سایر انواع طيور جدا انجام شود. تأکید می­شود نگهداری بوقلمون با سایر پرندگان کار صحیحی نیست و همچنین نگهداری بوقلمون های با سنین متفاوت با یکدیگر نیز کار درستی نمی باشد.

حتی بوقلمون ها را در جایی باید، نگهداری کرد که حداقل تا سه ماه اخیر طیوری در آن نگهداری نشده باشد، زمینی که قبلاً چرا گاه طيور دیگر و حتی دسته ای دیگر از بوقلمون ها بوده است که از سابقه بهداشتی آنها اطلاعی در دست نیست نباید برای پرورش بوقلمون به کار گرفته شود مگر آنکه یک سال از آخرین زمان نگهداری این حیوانات در آن مکان گذشته باشد.

این اقدامات پیشگیرانه برای حفظ بوقلمون از بیماریهای واگیردار ضروری است (در امر پرورش صنعتی این احتياط ضروری و اجباری می باشد). قبل از اقدام به پرورش بوقلمون باید بدانیم که جوجه یک روزه بوقلمون بسیار گران تر از جوجه یک روزه سایر انواع طيور بخصوص مرغ می باشد و ضمنا بوقلمون بیشتر از مرغ گوشتی، دان مصرف می کند و یک بوقلمون گوشتی در سن ۵ تا ۶ ماهگی بر خلاف پرورش مرغ گوشتی در مرغداری صنعتی که تا ۶۰ روزگی مرغ روانه بازار می شود، به بازار مصرف عرضه می شود.

تاریخچه پرورش بوقلمون و شناخت بوقلمون

بوقلمون بزرگترین و سنگین ترین پرنده خانگی محسوب می شود. برخی مبدأ اصلی این پرنده را آمریکای شمالی و مرکزی ذکر می کنند و برخی دیگر ساکنین مکزیکو یعنی سرخ پوستان آزتکومایا را مسئول اهلی شدن آن می­دانند، سپس در سال ۱۵۲۴ بوقلمون اهلی به انگلستان برده شد و در قرن ۱۶ و ۱۷ مصرف گوشت بوقلمون در انگلستان رواج زیادی داشته است.پدرو والونسونینو اولین شخصی است که به طور مکتوب در سال ۱۴۹۹ به بوقلمون اشاره کرده و در مورد آن بحث نموده است.

بوقلمون نر برنز

دلایل مهم برای افزایش مصرف بوقلمون

دلیل اساسی افزایش تولید و مصرف گوشت بوقلمون در اروپا و آمریکا چنین توجیه می گردد که گوشت بوقلمون از لحاظ چربی و انرژی فقیر و از نقطه نظر کار کردی در تغذیه بسیار با اهمیت است و ارزش غذایی آن شبیه گوشت گوساله های بسیار جوان و بدون چربی است.

امکان عرضه گوشت بوقلمون به اشکال متنوع وجود داشته و می توان آنها را به حالت لاشه کامل یا قطعات ران و سینه و یا به صورت کالباس و سوسیس و غیره وارد بازار مصرف نمود.
نگهداری بوقلمون ها تنها به چهار دیواری سالن ها محدود نشده بلکه این امکان حتی در مزرعه و فضای باز برای آنها بیشتر ممکن است.

در مکزیک توسط جهان­گردان اروپایی مشاهده شد و آنرا با خود به اروپا بردند پس از آن تا سال ۱۵۰۰ میلادی در ایتالیا فرانسه و انگلستان بوقلمون پرورش داده می شد با کشف آمریکا مهاجران به خوبی با این پرنده و مزه آن آشنایی داشتند.لذا به سرعت پرورش و مصرف بوقلمون در آمریکا گسترش یافت به طوری که هم اکنون ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ترتیب اولین و دومین تولید کننده و نیز مصرف کننده گوشت بوقلمون در دنیا می باشند.

شناخت بوقلمون در ایران نیز تا پیش از دوره صفویه بوقلمون یافت نمی شد و این چنین در تاریخ عنوان شده است که اولین بار ارامنه ای که برای تجارت از ایران به اروپا رفتند بوقلمون اهلی را به ایران آورده و آن را به شاه عباس تقدیم کردند چون شاه خیلی از نوع و طعم آن گوشت لذت برد لذا، دستور داد تا تخم بوقلمون را در خانه های ارامنه تقسیم کنند زیرا آنها بهتر از جوجه­ها مراقبت می کردند در عوض می بایست سالی یک عدد بوقلمون به شاه تقدیم می کردند.

خصوصیات بوقلمون های تجاری

صنعت بوقلمون تجاری از اهمیت خاصی برخوردار است و نسبت به اینکه گوشت استحصالی در کدام مسیر مورد قرار گیرد، زمان کشتار مشخص و معین می شود. بوقلمون های نر گوشتی در مدت زمان ۱۸ هفته به وزن معادل ۱۶ کیلوگرم و بوقلمون های ماده گوشتی در پایان ۱۴ هفتگی به وزن معادل ۸ کیلو گرم می رسند.

لاشه گوشت بوقلمون از ۶۰ درصد گوشت سفید و ۴۰ درصد گوشت قرمز تشکیل شده است. مزه گوشت سفید یا قرمز لاشه بخاطر ترکیبات و عوامل مختلف از یکدیگر متمایز بوده و بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد.

گوشت بوقلمون از نظر ترکیبات دارای پروتئین بالا، کمترین میزان کلسترول، سطوح بالای املاح و اسیدهای آمینه ضروری می باشد.

لذا یک منبع مناسب پروتئین جهت پخت و تهیه انواع خوراک ها و غذاهای مختلف بوده و بطور ویژه برای افراد مسن، کودکان در حال رشد، مبتلایان به امراض قلبی و عروقی می تواند به عنوان یک منبع پروتئین مناسب مطرح باشد.

گوشت بوقلمون از نظر میزان کلسترول در درجه دوم اهمیت بعد از ماهی قرار می گیرد لذا کسانی که میزان کلسترول و چربی خون بالایی دارند براحتی می توانند از آن بهره مند گردند.

در صنایع جانبی به دلیل وزن بالای لاشه و کمی ضایعات براحتی مورد مصرف قرار می گیرد، موارد مطرح شده خود گواهی بر توجه سایر کشورها به گوشت بوقلمون به عنوان یک منبع پروتئین تلقی می باشد. شایان ذکر است میزان تلفات جوجه بوقلمون 5/4 تا 5% و عموماً در سه هفته نخست زندگی بوقلمون دیده می شود که این نکته از نظر اقتصادی و مصرف دان، دارای اهمیت است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج