0

تولیدات ارگانیک به چه منظوری صورت می پذیرد

استقرار مدیریت تولید ارگانیک، تنوع زیستی، چرخه های زیستی و فعالیت های زیستی خاک را بهبود می­بخشد. هدف اصلی کشاورزی ارگانیک، بهینه سازی سلامت و افزایش توان حیات خاک، گیاهان، جانوران و انسان در اکو سیستم است.در ادامه همین پست مطالبی در مورد  اینکه تولیدات ارگانیک به چه منظوری صورت می پذیرد را توضیخ داده ایم.

تولیدات ارگانیک به چه منظوری صورت می پذیرد ؟

از اصول مهم کشاورزی زیستی (ارگانیک) منع کاربرد نهاده های شیمیایی مصنوعی مانند آفت کش­ها، کودهای شیمیایی و افزودنی های شیمیایی در تولید محصول، استفاده از نهاده های ارگانیک نظیر بذور ارگانیک، نهال ارگانیک، پایه تکثیری ارگانیک و در تولید محصول، حفظ حاصلخیزی خاک از طریق به کار گیری راهکارهای زیستی، بازیافت بقایای گیاهی و جانوری به منظور بازگشت عناصر به خاک، حفظ چرخه عناصر غذایی و تقویت چرخه های زیستی در اکوسیستم (کشت بوم) شامل ریز موجودات، پوشش گیاهی و جانوری خاک، گیاهان و حیوانات است.

هدف کشاورزی ارگانیک چیست و تولیدات ارگانیک به چه منظوری صورت می پذیرد، ضمن حفاظت از حاصلخیزی خاک، افزایش تولید محصول با کمترین تکیه بر استفاده از مواد شیمیائی است. در واقع هدف این سیستم کشت، حفظ و نگهداری منابع می باشد. به بیان دیگر کشاورزی ارگانیک نگرشی علمی و نوین به آن چیزی است که اجداد ما به آن عمل می کردند. در این روش کشت، کاربرد مواد شیمیائی به حداقل موردنیاز خود کاهش یافته است. در عوض تولید محصول به نگهداری و استفاده از منابع موجود در مزرعه اصولی (عملکرد زیاد) و بدون آلوده سازی آب، خاک و هوا می باشد. دستیابی به این هدف به یک نگرش چند جانبه و به کار گیری چندین روش مختلف تولید نیاز دارد.

و بر اساس تعریف «کمیسیون مجموعه قوانین غذایی» (کمیسیون کودکس اليمنتاریوس) و برنامه مشترک استانداردهای غذایی «سازمان خواربار و کشاورزی» و «سازمان بهداشت جهانی»، کشاورزی ارگانیک:

«تولید ارگانیک، یک سیستم مدیریت تولید کل نگر است و سیستمیک که موجب ترغیب و بهبود سلامت اکوسیستم های کشاورزی از قبیل تنوع زیستی، چرخه های بیولوژیکی و فعالیت بیولوژیکی خاک شده و به جای استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی بیشترین تاکید را بر ترجیح «نهاده های دورریز» وابسته خاک، گیاهان، دام ها و انسان­ها است… این سیستم ها بر پایه استانداردهای تولید خاص و ویژه ای بنا می شوند که موجب بهبود زیست بوم های کشاورزی می شوند تا از نظر اجتماعی، اکولوژیکی و اقتصادی پایدار بمانند.

بنابراین تعریف تولید طیور ارگانیک متفاوت از تولید متعارف و سنتی طیور بوده و در بسیاری از جنبه ها ارتباط نزدیکی با نوع مدیریت کشاورزی آسیا دارد. کشاورزی ارگانیک کمک می کند تا تولیدات دامی و زراعى تلفیقی شکل گیرند و ارتباط همزیستی بین منابع تجدید شونده و قابل چرخش در داخل سیستم مزرعه توسعه یابد.

تولیدات ارگانیک به چه منظوری صورت می پذیرد

تولید کنندگان فرآورده های ارگانیک طیور علاوه بر تولید دامی خود باید نکات و عوامل دیگری را مد نظر قرار دهند از جمله استفاده از مواد خوراکی ارگانیک (مصرف محدود افزودنی های غذایی)، استفاده از سیستم های «پرورشی بیرونی» و به حداقل رساندن اثرات سوء محیطی. اتحادیه اروپایی لوگوی جدیدی را برای محصولات ارگانیک طراحی کرده است. این لوگو نخستین بار در مجله اداری اتحادیه اروپایی منتشر شده است.

مواد خوراکی مورد استفاده در جیره های ارگانیک:

  1. فرآورده های کشاورزی که به صورت ارگانیک تولید و فرآوری شده و ترجیحاً در خود مزرعه تولید شده باشند.
  2. مواد غیر مصنوعی از قبیل آنزیم ها ، پروبیوتیک ها و امثال آن که مواد طبیعی تلقی می شوند.
  3.  مواد مصنوعی که برای تولید فرآورده های ارگانیک مشخص و مجاز اعلام شده اند.

تولیدات ارگانیک به چه منظوری صورت می پذیرد

فرآیند تولید ارگانیک:

  1.  استانداردها و قوانین تولید ارگانیک و سیستمیک
  2.  تبعیت از قوانین تولید ارگانیک بومی و منطقه ای
  3.  کسب گواهی معتبر از وضع کنندگان قوانین تولید ارگانیک بومی
  4.  کسب گواهی معتبر از آژانس های گواهی دهنده بومی

نکته: تولیدات ارگانیک و  گواهی شده باید تمام مراحل تولید بسته بندی و فرآوری را زیر نظر اعضای گواهی دهنده طی کرده باشند. و تولیدات توسط انجمن های گواهی دهنده برچسب دریافت کنند. برچسب ارگانیک باید در طول مراحل فرآیند و تولید رعایت گردد. گواهی ارگانیک یعنی اینکه این محصول فرآیندهای ارگانیک را طی کرده. این برچسب اسم شرکت گواهی دهنده و نوع استاندارد آنرا مشخص کرده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج