0

خطرات ناشی از نگهداری گربه در منزل

از آنجایی که گربه­ ها اصولاً حیواناتی کنجکاو و ماجراجو هستند، نگهداری گربه در منزل خطرات زیادی زندگی آن­ها را در محیط تهدید می­کند، مخصوصاً چون این حیوان میل شدیدی به جویدن و لیسیدن اشیاء جدیدی که با آن روبه ­رو می­شود، از خود نشان می­دهد، لازم است وسایلی که برای او می­تواند خطرآفرین باشد و زندگی او را تهدید کند، به دور از دسترس او باشد. دراین پست به خطرات ناشی از نگهداری گربه در منزل و راه های جلوگیری از آن بررسی می شود. در پست قبلی در مورد مسمومیت در گربه و راه­های مقابله با آن مطالبی را بیان کردیم.

خطرات ناشی از نگهداری گربه در منزل

عواملی که می­توانند این خطرات را برای گربه ایجاد کنند عبارتند از:

1-استفاده از مواد دارویی ضد درد در انسان، نظیر قرص مسکن (آمینواستافن)، مصرف این دارو در گربه به علت نداشتن آنزیم اختصاصی برای هضم آن باعث مسمومیت در گربه می­شود. علایم مسمومیت داروی مذکور عبارتند از تراوش زیاد بزاق از دهان، استفراغ، ضعف و بی­حالی، توصیه می­شود کلیه داروهای مصرف انسانی را از دسترس گربه در منزل دور نگه دارند.

2-استفاده از حشره ­کش­ها که پوشش خارجی بدن گربه را در بر می­گیرد و با جویدن و لیسیدن باعث مسمومیت می­شود، جهت پیشگیری و ممانعت از مسمومیت در گربه می­توان با قرار دادن گربه در آب ولرم و مصرف شامپوهای خفیف و خنثی او را شستشو داد تا مواد حشره ­کش از سطح بدن او خارج شود. علایم مسمومیت با مواد حشره ­کش شامل ترشح زیاد بزاق از دهان، ترشح اشک از چشم­ها، ایجاد زخم قرنیه در چشم، افزایش ادرار و اسهال و استفراغ.

3-خطرات ناشی از جویدن گیاهان موجود در آپارتمان یا در محیط زندگی، گربه ­ها هر موقع احساس ناراحتی گوارشی کنند، خود به طرف سبزیجات و گیاهان رفته و با جستجو در بین گیاهان، انواعی از گیاهان را انتخاب نموده و با خوردن آن سعی می­کنند، اشکالات گوارشی خود را برطرف کنند، این عمل سبب تحریک استفراغ در گربه گردیده و از مزایای جویدن سبزیجات و گیاهان خارج شدن توپی مو از معده بوده، که در اثر لیسیدن مو جهت تمیز کردن پوشش خارجی بدن انجام می­دهد.

باید به این نکته توجه نمود، خوردن برخی از گیاهان نیز برای گربه سمی بوده، باعث مرگ او خواهد شد، به طوری که اختلالات ایجاد شده در اثر بعضی از این گیاهان سمی حیوان را مبتلا به عارضه قلبی و مرگ بیشتر در اثر نارسایی قلبی و اختلالات در وضعیت دریچه­ های قلب ایجاد می­شود.

ضمناً باید به نکته توجه نمود که خوردن سبزیجات احتیاجات ویتامین گربه را تأمین کرده و مواد معدنی مورد نیاز خود را به دست می­آورد.

نگهداری گربه در منزل

 

مصرف روزانه سبزیجات تازه که به طور مرتب و دستی در اختیار گربه قرار داده می­شود، به خصوص استفاده از جعفری و به میزان کمتر گشنیز، می­تواند کمبود مواد معدنی و ویتامین گربه را جبران نماید.

4-با توجه به این که گربه­ ها موجودات ماجراجو و پرتحرک ­­اند، گاهی جهت شکار پرندگان خود را در زیر اتومبیل پنهان می­کنند، تا در فرصت مناسب با یک پرش ناگهانی بتوانند شکار خود را صید نمایند. بنابراین قرار گرفتن در زیر اتومبیل از عوامل ایجاد تصادف در گربه بوده، به خصوص در شهرهای بزرگ که هر روز به تعداد اتومبیل­ ها افزوده خواهد شد.

در فصل زمستان باید متوجه بود، گربه­ ها خود را در زیر اتومبیل و یا در جاهایی که از محفظه موتور اتومبیل ، جهت گرم شدن پنهان می­دارند و در صورت عدم دقت و مراقبت در هنگام روشن کردن اتومبیل، ممکن است با حوادثی روبه ­رو شوند، توصیه شده قبل از روشن کردن اتومبیل با استفاده از بوق اتومبیل از هرگونه حادثه­ ای جلوگیری کنید.

گاهی هم گربه ­ها به صورت بی­ هدف در مسیر حرکت اتومبیل ­ها قرار گرفته و به صورت غریزی و وحشت­ زده خود را به این سو و آن سو کشانده و همین مسئله باعث تصادف با اتومبیل می­شود.

به خصوص اگر انعکاس نور چراغ اتومبیل در شب در خیابان­ ها و یا در مسیر جاده ­های مسافرتی به چشمان گربه برخورد کنند، باعث میخکوب شدن حیوان در یک لحظه می­شود. در فصول جفتگیری و فصل تولید مثل نیز با توجه به اینکه گربه­ ها سرگرم به مسائل جفت­گیری هستند، دقت لازم را انجام نداده و در هنگام عبور از خیابان با اتومبیل برخورد کرده و باعث تصادف خواهد شد. اخیراً با استفاده از نوارهای مخصوص انعکاس نور که در ناحیه گردن گربه­ ها نصب می­شود، از مرگ و میر گربه­ ها در جاده ­ها توانسته ­اند جلوگیری کنند.

خطرات ناشی از فصل زمستان

استفاده از ضد یخ اتومبیل­ها در فصل سرما که معمولاً مزه نسبتاً شیرین را به همراه ماده شیمیایی که نا آن اتیلن گلیکول است خیلی حساس بوده و با خوردنن مقدار ناچیز آن دچار مسمومیت می­شود، باید توجه نمود در صورتی که گربه به آب تمیز دسترسی نداشته باشد، معمولاً بیشتر اقدام به خوردن مایعات و آب­های یخ زده می­کند، که در این میان ممکن است از ضد یخ اتومبیل (اتیلن گلیکول) نیز استفاده کند.

در مسمومیت با ضد یخ عوارض شدید، بیشتر در روی اندام­های داخلی بدن مخصوصاً کلیه­ ها و سیستم سلسله اعصاب اثر خواهد کرد و علایم خود را با وضعیت اضطراب، عدم تعادل در راه رفتن، تشنج و استفراغ که به صورت متناوب هر چند ساعت یک بار بر حسب شدت مسمومیت در حیوان ظاهر می­شود با توجه به این که اثر مسمومیت در اثر ضدیخ در گربه خیلی سریع ظاهر می­شود، لازم است در سریع­ترین زمان ممکن او را به یکی از مراکز دامپزشکی انتقال داد تا اقدامات سریع جهت نجات جان حیوان انجام گیرد. به همین علت توصیه می­شود، این گونه مواد سمی را همیشه از دسترس حیوانات خانگی دور نگه داشته و در جایی مطمئن که امکان دسترسی به آن را نداشته باشند قرار دهید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج