2

معرفی داروی لِوامیزول و لِووتایروکسین در طیور

داروی لِوامیزول و لِووتایروکسین در طیور

لِوامیزول یک داروی ضدانگلی است به دوشکل تزریقی وبه صورت قرص تجویزمیشود. همچنین داروی لِووتایروکسین برای درمان جایگزینی در بسیاری از گونه های حیوانات مبتلا به کمبود هورمون تیروئید (هایپوتیروئیدیسم) بکار می رود. درمقاله های پیشین به معرفی داروی معرفی داروی داکسی سایکلین و انیل کونازول در طیورپرداختیم درادامه نیزبه معرفی داروی لِوامیزول و لِووتایروکسین در طیور مواردمصرف وتداخلهای دارویی آنهامی پردازیم.

 

لِوامیزول                                                                                                  LEVAMISOLE

نام تجاری

لِوازول، ریپرکُل، ترامیزول، اسپارتاکُن، پروهیبیت، تونالُن، اِرگامیزول، دکاریس و وِرمیزول

گروه دارویی

داروی ضدانگلی (ایمیدازوتیازولی)

موارد مصرف

لِوامیزول، یک داروی ضدانگلی است که برای درمان آلودگی های نماتودی بکار می رود. قرص های حاوی mg20 لوامیزول (اسپارتاکُن) که قبلاً در آمریکای شمالی در دسترس بود ولی هنوز در مناطق دیگر برای درمان آسکاریدیا کُلُمبه و کاپیلاریا ابسیگناتا در کبوترانی که به عنوان منبع غذا نمی باشند، مصرف می شود. توصیه شده که پرندگان برای مدت ۲۴ ساعت قبل از درمان و ۳ ساعت بعد از درمان، در پرهیز غذایی باشند. لوامیزول عليه تترامریازیس نیز مؤثر است. شکل تزریقی دارو را می توان از طریق داخل عضله یا زیرجلد و خوراکی آن را در آب آشامیدنی یا از طریق خوراندن با لوله (گاواژ) تجویز کرد. میکروفیلاریا در خون (میکروفیلارمی) در لک لک بعد از درمان به میزان mg / kg12 لوامیزول از راه خوراکی هر ۲۴ ساعت برای مدت ۱۰ روز، ناپدید شد. لوامیزول برای تحریک سیستم ایمنی در پرندگان با ضعف ایمنی، نیز بکار رفته است. کار تجربی در جوجه های مرغ پیشنهاد کرد که مقادیر mg / kg5/2 – 25/1 لوامیزول از راه خوراکی یا زیرجلدی برای این منظور، مؤثر بودند.

تداخل های دارویی

سایر داروهای شبه نیکوتینی (مانند پایرانتل، مورانتل و دی اتیل کاربامازین)، یا داروهای وقفه دهنده آنزیم کولین استراز (مانند ارگانوفسفات ها و نئوستیگمین) می توانند از نظر تئوری اثرات سمّی لوامیزول را تشدید نمایند، لذا مصرف توأمان آن با احتیاط صورت گیرد.

لِووتایروکسین                                                                                      LEVOTHYROXINE

نام تجاری

اِلتروکسین، سیتروئید، سُلوکسین، تایرومِد، لِونتا، تایرو- اِل، تایروزین و T4

گروه دارویی

هورمون

موارد مصرف

لووتیروکسین شکل ساختگی T4 بوده که در درمان جایگزینی در بسیاری از گونه های حیوانات مبتلا به کمبود هورمون تیروئید (هایپوتیروئیدیسم) بکار می رود. لِووتایروکسین برای درمان پرندگانی که مبتلا به نارسایی تیروئید، برای گوآتر در مرغ عشق، برای سندرم های پاسخ دهنده به تیروئید از جمله چاقی، پرریزی تاخیری و پر درآوری ضعیف و برای کاهش دادن تومورهای چربی (لیپومای) زیر جلدی و تومورهای زانتوما (تومور خوش خیم بافت نرم)، مصرف شده است. پاسخ به درمان بی نهایت متنوع است، بنابراین پرندگان تحت درمان به دقت زیر نظر باشند. اندازه گیری مقادير و ممکن است مفید باشد.

تداخل های دارویی

بیمارانی که کورتیکوستروئیدها را دریافت می کنند ممکن است قدرت تبدیل T4 به T3 فعال، کاهش یابد. داورهای زیر ممکن است غلظت های تیروئید را زمانی که توأمان مصرف می شوند، کاهش دهند:

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، سولفونامیدها و فنوباربیتال. لووتایروکسین کاتابولیسم عوامل انعقادی وابسته به ویتامین K را افزایش داده که ممکن است اثرات ضدانعقادی را در بیمارانی که وارفارین مصرف می کنند، افزایش دهد. اگر کتامین در بیمارانی که هورمون های تیروئید مصرف می کنند، بکار رود، ممکن است سبب تاکیکاردی و افزایش فشار خون شود.

ین تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 2]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. درسا گفت:

    سلام میخواستم بدونم دادن چند قطره داخل آبخوری جونده موردی ندارد ؟؟ مثله خرگوش یا همستر؟ موردی پیش نمیاد؟
    ممنون میشم بگید🙏🙏

  2. درسا گفت:

    سلام.
    لوامیزول برای جوندگان موردی ندارد؟؟
    مثله خرگوش و همستر؟؟ اگه میشه بهم بگید ممنون

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج