0

معرفی داروی پروپوفول و پایرانتل پاموآت در طیور

داروی پروپوفول و پایرانتل پاموآت در طیور

ازجمله داروهای بیهوش کننده می توان پروپوفول را نام برد. این دارو بصورت تزریقی و برای کوتاه مدت به کار می رود. همچنین داروی پایرانتل، به عنوان یک داروی ضدانگلی است که برای از بین بردن نماتودهای روده ای در انواعی از گونه های پرندگان بکار می رود. در ادامه به معرفی کامل داروی پروپوفول و پایرانتل پاموآت در طیور می پردازیم و موارد مصرف و تداخل های داروی پروپوفول و پایرانتل پاموآت در طیور را بررسی می کنیم.

پروپوفول                                                                                                      PROPOFOL

نام تجاری

رپینووِت، دایپریوان، پروپوفلو، ریسوپروفول، آنسیوِن، بایوپروفول، کرایوتول و دایپروفول

گروه دارویی

داروی بیهوش کننده (هوشبر)

موارد مصرف

پروپوفول، به عنوان یک داروی بیهوشی تزریقی کوتاه اثر مصرف می شود. این دارو ممکن است به عنوان داروی ایجاد کننده بیهوشی بکار رود که متعاقب آن بیهوشی استنشاقی با هالوتان یا آیزوفلوران انجام می شود. امتیاز پروپوفول بر سایر داروهای بیهوشی، بهبودی سریع و آرام آن می باشد. این دارو می تواند با آسپرومازین، دیازپام، بوتورفانول و بیهوش کننده های استنشاقی مصرف شود. اثرات قلبی- ریوی پروپوفول در تعدادی از گونه های پرندگان از جمله جوجه ها، کبوترها، بوقلمون­های وحشی، جغدها، مرغابی ها و شتر مرغ ها مطالعه شده است. مقادیر دارو بر حسب گونه های متفاوت است، لیکن آپنه و کاهش تهویه ریوی ثابت هستند. کنترل دقيق و تهویه کمکی در تمام گونه ها توصیه می شود.

تداخل های دارویی

پروپوفول می تواند با چندین داروی بیهوشی و داروهای کمکی دیگر بدون عیب بکار رود. پروپوفول با تیوپنتال سدیم (5/2 %) در یک مخلوطی به نسبت 1 به 1 بدون از دست دادن تأثیر پذیریش مخلوط شده است. ليكن، نبایستی در یک سرنگ با سایر داروهای بیهوش کننده مخلوط شود، مگر اینکه سازگاری دارو مشخص شده باشد. پروپوفول در ترکیبی با داروهای پیش بیهوشی (مانند آسپرومازین و مواد افیونی) بکار رفته که ممکن است سبب افزایشی در اتسّاع عروق و اینوتروپ منفی قلب شود. این حالت ممکن است توجه ویژه ای را در حیواناتی که پیش زمینه بیماری قلبی – ریوی دارند یا در حالت شوک یا از ضربه در رنج هستند، به طلبد. برادیکاردی ناشی از پروپوفول ممکن است در حیواناتی که از داروهای پیش بیهوشی افیونی دریافت می کنند به ویژه زمانی که داروهای آنتی کولینرژیک (مانند آتروبين) به طور همزمان دریافت نمی کنند تشدید شود. از آنجایی که به طور منطقی قابل انتظار است، افزایشی در اثرات تضعیف کنندگی CNS و زمان های برگشت از بیهوشی ممکن است در بیمارانی که سایر داروهای مضعف CNS را با پروپوفول دریافت می کنند، گزارش شود. داروهایی که سیستم آنزیمی سایتوکروم اکسید از P450 کبدی را مهار می کنند (مانند کلرامفنیکل و سایمتیدین) یا سایر داروهای قلیایی چربی دوست (مانند فنتانیل و هالوتان) ممکن است به شدت زمان های برگشت از بیهوشی مربوط به پروپوفول را افزایش دهند.

پایرانتل پاموآت    

پایرانتل پاموآت                                                                            PYRANTEL PAMOATE

نام تجاری

پایر – آ- پام، ایران، نمکس، پری اِکس، استرونژید، دی – وُرم، آنتلبان، آسکاریکال و هِلمکس

گروه دارویی

داروی ضدانگلی

موارد مصرف

پایرانتل، به عنوان یک داروی ضدانگلی است که برای از بین بردن نماتودهای روده ای در انواعی از گونه های پرندگان بکار می رود. دارو دارای ضریب درمانی زیاد می باشد. در یک گزارش که بیان کننده درمان محلی از پرورش پرندگان که حاوی طوطی سانان بزرگ بود پایرانتل پاموات عليه آسکاریدها مؤثرتر از آیورمکتین بود.

تداخل های دارویی

به دلیل شباهت مکانیسم اثر و سمیّت، پایرانتل را نبایستی به طور همزمان با مورانتل یا لوامیزول تجویز نمود. در صورت تجویز همزمان پایرانتل با یک ماده ارگانوفسفاتی یا دی اتیل کاربامازین اثرات سوء تشدید خواهد شد. پی­پرازین و پایرانتل دارای مکانیسم های اثر متضاد بوده لذا نبایستی با هم تجویز گردند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج