0

دانخوری بلدرچین ، خصوصیات و جایگاه آن

دانخوری بلدرچین ، دان خوری بلدرچین

در پرورش بلدرچین علاوه بر آبخوری ،  دانخوری بلدرچین نیز اهمیت ویژه دارد. که با توجه به شرایط از جمله تعداد و فضا نیز می توان از انواع دان خوری بلدرچین استفاده کرد. فضای مورد نیاز دانخوری در دوره حدود ۵-۳ سانتی متر مربع به ازای هر پرنده می باشد. در این مقاله به انواع دانخوری بلدرچین و ویژگی های ان ها می پردازیم.

دانخوری:

در مبحث دانخوری باید گفت که دانخوری ها کلا به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شوند که دانخوری های اولیه برای بلدرچین های ۱۰-۱ روزه کاربری دارند زیرا این دانخوریها جوجه بلدرچین ها را به خوردن بیشتر ترغیب می کنند و هم می توانند بلدرچین های ۱۰-۱ روزه را که توانایی خوردن دان از سایر ظروف را ندارند در این امر یاری کنند.

اینگونه دان خوری بلدرچین می توانند که با پهن کردن روزنامه با مقوا در کف سبدها و یا با استفاده از سینی هایی با عمق حدود ۲ سانتی متر فراهم شوند و همچنین از بابت ریختن دان در بستر قفس نیز نباید نگران بود زیرا این امر خود جوجه ها را تشویق به خوردن می کند.

در مورد دانخوریهای ثانویه نیز باید گفت که این دانخوری ها به دو دسته دستی و اتومات تقسیم می شوند که جوجه ها می توانند از زمانی که بر روی بستر می آیند تا آخر زندگی شان از آنها استفاده کنند.
این دانخوری­ها به شرح زیر هستند:

دانخوری دستی ناودانی

این دانخوریها از نظر ظاهر و عملکرد مشابه آبخوری های هم ردیف خود هستند با همان جنس گالوانیزه و اندازه های ویژه ی بلدرچین که برابر 5 سانتی متر عمق 6 سانتی متر عرض و 5 میلی متر پهنا هستند.

دانخوری دستی

خصوصیات سیستم

1- در این نوع ریخت و پاش دان، جنس دانخوری، پراکنش در سالن، سهولت در پر کردن آن در سطح مناسب­ تری نسبت به دانخوری دستی بشقابی قرار دارد.

۲- شستشو، فضای اشغال کرده، روش تنظیم، راحتی در نصب سیستم در سطح مناسبی نیست و درجه جدایی آن از بستر آن از سیستم بشقایی دستی بهتر است.

دانخوری دستی بشقابی

این دانخوری ها دارای یک صفحه با یک مخزن هستند که توسط یک کابل یا یک طناب از سقف آویزان می شوند و یا به طور مستقیم بر روی زمین قرار می گیرند که حالت اول از هر لحاظ بهتر از حالت دوم است.

در قسمت پایینی این دان خوری بلدرچین سوراخهایی تعبیه شده که معمولاً به طور خودکار پس از خالی شدن بشقاب یا صفحه ی زیرین مجدداً از منبع پر می شوند و در صورت پر نشدن برخی مدل ها باید مخزن آنها را تکان مختصری داد.

ویژگی های سیستم

۱. پراکنش این دانخوری ها در سالن بسیار مناسب است زیرا به هر طریق و تعداد در هر زمان که اراده کنیم می­توانیم از آنها استفاده کنیم.

٢. نصب، شستشو، پر کردن، فضا گیری و جدایی از بستر آنها در سطح خوبی است و تنظیم آنها در حالت آویز راحت و در حالت بستر غیر قابل تنظیم هستند.

دانخوری اتومات ناودانی

این نوع دان خوری عیناً همان دانخوری دستی ناودانی است که به کمک زنجیری که توسط موتور الکتریکی جابه­جا می شود و درون ناودانی قرار دارد دان را از مخزن اصلی خارج سالن به تمام قسمت های دانخوری در سالن منتقل می کند البته این دستگاه از قسمت های دیگری نظیر گوشه ها و فیلترها نیز تشکیل شده است.

خصوصیات این سیستم مثل نوع دستی آن است با این تفاوت که پر کردن آن راحت تر انجام می شود.

 

دانخوری اتومات بشقابی

این دانخوریها درست مشابه آبخوری های اتومات متصل به لوله است با این تفاوت که درون لوله آنها یک عدد زنجیر یا میله مارپیچ قرار دارد تا دان را از مخزن تا بشقاب حرکت دهد و پس از پر شدن کافی بشقاب ها توسط یک سنسور مکانیکی که در آخرین بشقاب قرار دارد از ورود دان به درون ظروف جلوگیری کند.

این سیستم از هر لحاظ مناسب ترین سیستم برای پرورش بر روی بستر است.

این دانخوریها برای بلدرچین ها به لحاظ اقتصادی توصیه نمی شود. مثلاً برای دانخوری واگنی چون بلدرچین­ها توانایی پرواز را دارند می توانند بر روی واگن ها قرار بگیرند و آنجا را بهم ریخته با آلوده کنند و برای دانخوری لوله ای نیز که عملی شبیه بهدانخوری های اتومات بشقابی دارد فقط لوله بیشتری به مصرف می رسد که نسبت به نوع بشقابی اتومات مقرون به صرفه نیستند.

نحوه تنظیم و چینش دانخوری ها در سالن

دانخوری ها باید به گونه ای باشند که درست موازی سطح پشتی بلدرچین ها باشند یعنی به فاصله ی 5. 7- 8 سانتی متری از سطح زمین به گونه ای که برای خوردن دان مجبور شوند گردن خود را خم کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج