0

راهنمای کامل نگهداری از جوجه قرقاول

جوجه قرقاول یک روزه همانند سایر حیوانات تازه متولد شده به مراقبت های ویژه ، به خصوص دسترسی به غذای کافی نیاز دارد. همچنین سالن محل پرورش جوجه ها باید دارای فضای کافی باشد و کاملاً تمیز و ضدعفونی شده باشد. هر جوجه قرقاول نیاز به 5/0 فوت مربع فضا دارد. کف سالن باید با خاک اره پوشیده شده باشد و هرگز نباید از کاغذ و مواد نامناسب دیگر برای پوشش بستر استفاده کنیم چرا که جوجه قرقاول در ایستادن روی سطوح صاف، همواره دچار مشکل می شود. در این پست اطلاعات کاملی در مورد نگهداری از جوجه قرقاول اعم از گرمای مورد نیاز سالن و ضدعفونی مورد نیاز پرداخته می شود.

نگهداری از جوجه قرقاول ها

بستر پرورش باید حتی المقدور سر پوشیده و دارای کف بتنی باشد. اما برای جوجه ها یا گله های محدود، کف چوبی هم مناسب
این کف چوبی باید شرایطی نظیر: کیفیت چوب و فواصل تمییز کاری کف آن را داشته باشد.
در صورتی که قبلاً در بستر مذکور ماکیانی نظیر: مرغ یا بوقلمون نگهداری می شده، باید کاملاً کف بستر را از هرگونه کود زدوده و گندزدایی نمود.

به هر حال پس از هر نوبت پرورش باید سالن را تمیز و ضدعفونی نموده و چند روزی قبل از جایگزینی جوجه های جدید، دمای آن را به حد مطلوب رسانده و بستر را خشک و بدون رطوبت نگه داشت. زیرا بستر خیس یا مرطوب زمینه ساز شیوع بیماری­هایی نظیر کوکسیدیوز بوده که درمان آن چندان سهل نمی باشد. هر مادر مصنوعی برای حداقل ۲۰۰ الی ۲۵۰ جوجه در نظر گرفته میشود. از آنجایی که معمولاً دسترسی به تخم های نطفه دار در اواخر بهار و اوایل تابستان امکان پذیر است به منابع حرارتی چندانی برای تولید گرما در سالن احتیاج نمی باشد. معمولاً برای اعمال برنامه های نوری در سالن از لامپ های مادون قرمز استفاده میشود. این لامپ ها باید حاوی پرتوهای نور قرمز رنگ باشد چرا که نور سفید باعث ایجاد مشکلات دگرخواری و کانیبالیسم در سالن پرورش می شود.

دانخوری ها معمولاً بعد از هفته اول باید عموما در مکان هایی از سالن تعبیه شوند که نور مادون قرمز مستقیماً بر مواد خوراکی نتابد زیرا باعث تخریب ویتامین های موجود در جیره بخصوص ریبوفلاوین می شود. دمای مادر مصنوعی در هفته اول باید ۱۰۰ درجه فارنهایت باشد و ۲۴ ساعت قبل از ورود جوجه های قرقاول به سالن باید دمای مناسب در داخل سالن تأمین گردد. نظارت و بازرسی مستمر سالن بخصوص در روزهای اول و دوم ضروری می باشد و عملکرد لامپ های مادون قرمز سالن باید بررسی شود.

بعد از هفته اول دمای سالن به تدریج ۵ درجه کاهش می یابد تا اینکه نهایتاً در ۸۵ درجه فارنهایت باقی می ماند. بعد از گذراندن ۴ هفته پرورش می توان از منابع حرارتی کمتری در سالن استفاده کرد ولی به هر حال توصیه می­شود که در هر زمان برای پیشگیری از وقوع مسائلی مانند لرزیدن قرقاول ها و دیگر مسائل پیش بینی نشده، آماده راه اندازی سیستم های حرارتی موجود در سالن بود.
در دوره تخمگذاری قرقاول ها دمای سالن در حدود ۷۰ الي ۸۰ درجه فارنهایت توصیه می شود.

Keeping pheasant chicks

توجه کافی به تغذیه جوجه ها و تامین غذای آنان حائز اهمیت فراوانی است. جیره آغازین باید حاوی ۲۸ الی ۳۰ درصد پروتئین باشد تا بتواند احتياجات این پرنده را برای رشد سریع و پردراوری تأمین نماید. جیره هایی که به شكل كرامبل و خمیری ارائه می شوند نتایج رضایت بخشی را موجب گردیده اند. اما باید توجه داشت که جوجه­ های قرقاول قادر به مصرف خوراک پلت شده تا سن سه هفتگی نیستند. جیره های غذایی قرقاول باید حتماً حاوی کوکسیدیواستات باشد تا از ابتلا به کوکسیدیوز جلوگیری شود.

آب از نیازمندی های اصلی قرقاول های جوان محسوب می شود. خنکی و تمیزی آب باید همواره رعایت شود. ابتدا می توان از سنگ های رنگین و سنگ مرمر در ظروف آب قرقاول ها استفاده کرد تا از خیس شدن آن ها در نتیجه ورود به داخل آبخوری جلوگیری کند. محل قرار گرفتن آبخوری ها باید دور از محل نصب مادر مصنوعی باشد. یک قرقاول در حال رشد به ۲ الی ۵ گالن آب نیاز دارد و ۲۰۰ قرقاول در حال رشد بعد از دو هفته اول روزانه به ۵ گالن آب نیاز دارند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج