0

رطوبت و عوامل مؤثر در آن در پرورش بلدرچین

در یک سالن پرورش بلدرچین رطوبت بسیار حائز اهمیت است و این امر باز هم به دلیل پر جنب و جوش بودن پرنده است و رابطه ای واضح با دمای هوا و شرایط خود پرنده دارد و این بدین جهت است که کمبود رطوبت باعث سختی تنفس در پرنده می شود و همچنین باعث افزایش گرد و غبار و مشکلات خاصی نظیر ضعف پرها و کند شدن پروسه پردر آوری در جوجه بلدرچین ها می شود و اگر رطوبت یک سالن از نرم خود بالاتر رود می تواند باعث بروز بیماری های میکروبی و انگلی شود که البته کمبود رطوبت در یک سالن کمتر مشاهده می شود.در ادامه مباحث این پست رطوبت و عوامل مؤثر در آن در پرورش بلدرچین را توضیح داده ایم.

رطوبت و عوامل مؤثر در آن:

 اغلب مشکل افزایش رطوبت را داریم که خود باعث کاهش ظرفیت تنفسی در پرنده می شود و دفع حرارت بیش از حد از بدن پرنده را ایجاد می کند و زمینه رشد انواع باکتری، قارچ ها و انگل ها را فراهم می کند در عین حال بازه رطوبتی استانداردی را که برای هوای یک بلدرچین می توان در نظر گرفت بازه رطوبتی 6۰ – ۷۰ درصد است و برای بستر نیز بازه رطوبتی ۳۰-۱۰ درصد را در نظر می گیریم.

یکی از عوامل مؤثری که نقش بسزایی را در رطوبت و عوامل مؤثر در آن در پرورش بلدرچین ایفا می کند ساختمان واحد است ، لذا در ساخت یک واحد باید توجه داشت مصالحی استفاده شود تا از میعان رطوبت برروی سقف، دیوارها و در و پنجره ها جلوگیری کند که برای حصول این موضوع باید از مصرف موادی مثل فلزات و یا رنگ­های تیره جدا خودداری کرد و اصطلاحاً از موادی با جذب حرارتی پائین در ساخت این سالن ها استفاده کنیم و اگر امکان این را داشته باشیم تجهیزات سالن پرورش بلدرچین را با مواد عایق و رنگ های روشن و براق بپوشانیم به کنترل رطوبت و دمای فارم کمک به سزایی کرده ایم.

همچنین مشابه دما برای داشتن یک برنامه ی کار آمد تنظیم رطوبت با تهویه به کمک داشتن قدرت تهویه فن­ها در لحظه و رطوبت استاندارد سالن در پروسه و نتیجتاً میزان خروجی و ورودی هوای سالن به یک حد استاندارد دست یافت و برنامه را به خوبی تنظیم نمود.

رطوبت و عوامل مؤثر در آن در پرورش بلدرچین

همانگونه که در بخش دما ذكر شد در اینجا نیز برای کنترل بهتر رطوبت باید در ابتدا عوامل ایجاد آن را بشناسیم که شامل :

  1. تنفس پرنده که هوای بازدم آن خود حاوی مقداری رطوبت می باشد.
  2.  مدفوع پرنده که با جیره مصرفی پرنده در طول روز ارتباط مسقیم دارد.
  3. آب موجود در آبخوری ها.
  4. رطوبتی که از کف سالن ها بسته به نوع اقلیم و فصل پرورش خود حاوی میزان مشخصی از رطوبت است.
  5. هوای بیرون سالن که بسته به نوع اقلیم و فصل پرورش خود حاوی میزانی مشخص از رطوبت است.

به طور کلی رطوبت استاندارد برای ستر 65٪، هچر ۷۵٪، جوجه های ۱ تا ۱۰ روزه ٪60، ۱۰ تا ۳۰ روزه ۲۵٪، ۳۰ روز به بالا 6۰% می باشد.

هم اکنون با شناخت عوامل ایجاد کننده رطوبت می توان تجهیزات لازم و راهکارهایی را جهت  کنترل رطوبت و عوامل مؤثر در آن در پرورش بلدرچین را مشخص کرد:

  1. تهویه ها ( فن ها و دریچه ها)
  2.  مه پاش
  3.  اسپری تحت فشار
  4. میکروجت
  5. کولر آبی
  6. تعویض به موقع بستر
  7. برخی روش های ابتکاری مثل سیستم لوله و آب پر فشار، که در این سیستم یک لوله را که بر روی آن منافذی منظم و مرتب تعبیه شده در سراسر سالن با فاصله ۳۰ سانتی متری از سقف و 4 متری از دیوارها نصب می کنیم. از یک سر لوله آب را با فشار زیاد وارد لوله می کنیم و با وجود انسداد انتهای دیگر لوله آب به صورت پودری از منافذ خارج می شود و در فضای سالن اسپری می شود در این روش به ازای هر متر مربع به ۲۵۰ سی سی آب در دقیقه نیاز داریم.
  8. آب پاشی در کف سالن، دیوارهای سالن وسقف سالن در سامانه پرورش در قفس.
  9. برخی روش های جدید ترکیبی (کولینگ ها)
  10. سيتم ويندولوس که در بین دو دیوار قرار می گیرد.
  11. استفاده از برخی مواد شیمیایی که فرآیند گرما می توانند واکنش دهند البته لازم به ذکر است که این مواد دو عامل را نباید همراه خود داشته باشند ۱- مواد مضر نداشته باشند ۲- ارزان باشند.

بالانس مناسب جیره غذایی دام مثلا افزودن گندم و جو می تواند تا حد زیادی به افزایش رطوبت بستر کمک کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج