0

بیماری قارچ بوقلمون (علائم،پیشگیری،درمان)

یکی از مشکلات و بیماریهایی که بسیار بر بوقلمون و بخصوص جوجه بوقلمونها تاثیر گذار میباشد بیماری قارچی میباشد.در ادامه به بررسی این بیماری کشنده  و درمان قارچ بوقلمون خواهیم پرداخت.

قارچ بوقلمون

قارچ بوقلمون به وسیله قارچ Aspergillus Fumigatus به وجود می آید که تولید تعدادزیادی از اسپورهای خیلی مقاوم می نماید.
این قارچ ها را می توان در هوا با نمود و در هر مجتمع مرغداری پیدا کرد.
در بعضی مواقع A.Glaucus و A.Nigerدرگیر این عرضه می شوند.
مشکلات بیشتری با آسپرژیلوز بعد از جمع آوری ضعیف دانه ها به عنوان منبع آلودگی غالبأ علوفه قارچی یا کاه یا سایر مواد آلی در غذا به وجود می آید.
بیماری بالینی فقط وقتی اتفاق می افتد که پرندگان تعداد زیادی از اسپورها را در یک دوره کوتاه از زمان استنشاق می نمایند.
این مسئله می تواند وقتی اتفاق افتد که آلودگی اساسی محیط هچری یا سالن پرورش وجود داشته باشد و یا بستر و يا غذا آلوده باشد.
اسپورها از طریق شکاف های پوسته به داخل تخم های هچ شونده امکان ورود پیدا می­کنند در آنجا درطاقک هوائی تکثیر پیدا کرده و جنین را می کشند هرگاه تخم شکسته شود تعداد زیادی از اسپورها در اتمسفر آزاد می شوند ضایعات بی نهایت سنگین در پوئت ها ممکن است به هنگام هفته اول زندگی وقتی این حادثه اتفاقی می افتد به وقوع بپیوندد.

پولت جوان خیلی به شدت به هنگام اولین روزهای زندگی بعد از هچ شدن آلوده می شود، هر چند هاگ های قارچ از پرنده ای به پرنده دیگر عبور می کنند بنابراین مرگ و میر معمولاً بین سنین ۲۰ تا ۱۲ روزگی متوقف می شود. پرندگان را می بینم که با دهان باز تنفس می کنند، معمولاً بدون این که صدائی به وجود آورند در حدود ۵ روز بعد از مواجهه تمام این قبیل پولت های آلوده در عرض ۲ هفته می میرند. در بعضی مواقع جند هفته بعد علائم عصبی ممکن است در بعضی از نجات یافتگان از مرگ مشاهده شود. همین طور اختلال در حرکت (Ataxia)، افتادن يا هل دادن خودشان روی پشت، فلجی و خم شدن سر روی پشت دیده می شود. در موارد اتفاقی ممکن است یک پلت پنیری در پلک سوم وجود داشته باشد جائی که پرندگان ترشحات چشمی نشان می­دهند. پرندگان مسن تر در هر سن ممکن است سرفه کرده ضعیف شوند و مشکلی در تنفس نشان دهند به خصوص اگر مزاحمتی برای آنها فراهم شود که در این صورت نهایتاً خواهند مرد.

در پرندگان جوان جمع شدن نودول های زرد رنگ کوچک در ریتین و کیسه های هوائی توجه پاتولوژیست طیور را به خود جلب نمی کند. این نودول ها هم گرایش به خاکستری رنگ شدن داشته و به صورت گرانولوما مانند در ریتین پرندگان مسن تر مشاهده می گردند. در کیسه های هوائی پلاک های دکمه ای به شکل مقعر غالباًبا مرکز سبز رنگ یا آبی مایل به سیاه دیده می شوند. علائم عصبی همراه با جراحات خیلی برگ زرد مایل به سفید در مغز می باشند. قارچ را به آسانی می توان در هر یک از این جراحات جدا کرد.

درمانی غیر از خارج کردن منبع آلودگی از برای این بیماری وجود ندارد.

بیماری قارچ بوقلمون

معرفی قارچ بوقلمون به اختصار

نام بیماری:

آسپرژیلوزیز

عامل بیماری قارچ بوقلمون

آسپرژیلوس فو میگاتوس(یک نوع قارچ است)

علایم بیماری

آلودگی محیط جوجه کشی باعث ابتلاء جوجه های جوان به این بیماری می گردد. البته گاهی اوقات آلودگی از بستر مرطوب در سالن و نیز غذای مرطوب هم در بین بوقلمون های با سن ۵ تا ۸ هفتگی دیده می شود. که علایم رایج در این دو فرم بیماری (۱- از هچری گرفته شده ، ۲- در داخل سالن مبتلا شده) عبارتند از : تنگی نفس، تنفس با دهان باز (دهنک زدن)، تنفس سریع و سیانوز و مرگ و میر از علائم اولیه این بیماری است. نشانه­ های اختلال سیستم عصبی مرکزی شامل عدم تعادل، بی تمایلی به حرکت، افتادن و فلجی در صورت درگیری مغز مشاهده می گردد. معمولاً ندول های زرد رنگی در ریه ها و کیسه های هوایی و نای دیده می شود. آسیت نیز در بسیاری از موارد مشاهده می شود.

درمان بیماری قارچ بوقلمون

در ابتدا تشخیص بیماری قارچ بوقلمون و علت رخداد آن اهمیت دارد. گاهی مسبب بیماری از جوجه کشی و آلودگی هچری می باشد و گاهی رطوبت بالای بستر و آلودگی محیطی در ایجاد آن نقش دارد ولی به سبب درگیری در سنین اولیه که درمان اقتصادی نمی باشد و بهترین روش پیشگیری است، لذا باید جوجه از گله های مادر و جوجه کشی ­های فاقد آلودگی تهیه شود. در صورت درگیری با سابقه درگیری بهنگام شستشو سالن از سولفات مس جهت ضد عفونی کردن سالن می توان استفاده کرد، مراقب باشید که زیر آبخوري ها یا دانخوری ها خیس نباشند. از نیستاتین و سولفات مس یا کات کبود هم می توان در درمان این بیماری استفاده می شود. هم چنین جابجایی و تعویض بستر و مواد با رطوبت بالا با مواد خشک توصیه می شود.

درمان اختصاصی مزرعه پرورش بوقلمون نیازی

با توجه به بالا بودن درصد ابتلا جوجه و یا در برخی موارد به قارچ تجربه چندین ساله مجموعه ما بهترین و سریعترین درمان را در استفاده از پودر سولفات مس به مدت سه روز و در صورت حاد بودن بیماری تا پنج و در برخی از موارد فوق حاد هفت روز پیشنهاد میکنیم.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج