1

معرفی بیماری های معده در سگ:التهاب معده و چرخش معده

چرخش معده سگ

اگر به هر علتی احساس کردید حيوان شما بیمار شده و یا در وضعیت طبیعی قرار ندارد، بهتر است او را جهت معاینه نزد دکتر دامپزشک ببرید. برای دستیابی به تشخیص درست، قبل از هر چیز مشاهدات صاحب حیوان از وضعیت جسمی و روند بیماری سگ خود مورد توجه قرار می گیرد. دادن شرح حال کامل و جامع و بیان تغییر حالت حیوان توسط صاحب او می تواند کمک شایانی در تشخیص باشد در ادامه به بررسی و معرفی التهاب معده سگ ، چرخش معده سگ و جسم خارجی در معده سگ می پردازیم.

بیماری های معده

التهاب معده

شایع ترین علت استفراغ در سگ­ها، گاستریت یا التهاب معده می باشد. عامل اصلی ایجاد آن خوردن مواد غذایی فاسد، خوردن یک ماده غذایی جدید که تا کنون در برنامه غذایی حیوان وجود نداشته و یا خوردن مواد تحریک کننده نظیر مواد شوینده یا وایتکس می باشد. در حيوان مبتلا قیری شدن مدفوع، استفراغ حاوی خون و درد شکم به شکلی که سگ حالت سجده کردن به خود می گیرد، دیده می شود. گاستریت ممکن است برای حیوان مشکلات پیچیده ای ایجاد نماید. از این رو جهت درمان آن بهتر است که هر چه سریع تر به دامپزشک مراجعه کنید.

اتساع وچرخش معده (GDV)

اتساع و پیچ خوردگی معده، عارضه ای خطرناک و جدی در سگ­ها محسوب شده و اغلب نژادهای بزرگ و دارای سینه عمق را درگیر می نماید. این عارضه هنگامی رخ می دهد که معده توسط غذا و گاز متسع شود و به هنگام حرکات بدنی در موقع دویدن و یا راه رفتن، منجر به چرخش معده بر روی خود و بسته شدن راه ورودی و خروجی آن شود. در نتیجه معده بزرگ شده و به عروق محوطه شکمی فشار می آورد و باعث نامنظم شدن عملکرد قلب، ایجاد مشکلاتی در تنفس حیوان و مرگ بافت های اندام های گوارشی می شود. عواملی از قبیل زیاد غذا خوردن بخصوص در سگ های بزرگ جثه (بویژه غذاهای خشک)، خوردن سریع غذا و به دنبالش بلع هوا و آنگاه نوشیدن مقدار زیادی آب و در نهایت انجام حرکات بدنی شدید، استعداد نژادی، عادات بد و نامناسب تغذیه ای و برخی خصوصیات اخلاقی مثل ترسو بودن از جمله دیگر دلایل بروز این  حالت عنوان شده است.

برخی معتقدند که میزان بروز این حالت در سگ­های پیر بیشتر است. علائم به شکل استفراغ، ریزش بزاق، برآمدگی شکم به گونه ای که لمس آن برای حیوان دردناک باشد، زمین گیری و مرگ در عرض چند ساعت می باشد. تنها راه درمان، انجام عمل جراحی و اصلاح منطقه پیچ خورده است و موفقیت این عمل و حصول بهبودی کامل بستگی به زمان جراحی حیوان دارد. در صورت ارجاع سريع حیوان به دامپزشک، تشخیص به موقع و انجام عمل جراحی، احتمال بهبودی این وضعیت زیاد خواهد بود.

چرخش معده سگ

 

جسم خارجی در معده

بلع برخی مواد همچون سنگ، صابون، توپ، حتی تیغ ریش تراش و با قلاب ماهیگیری، می تواند در معده سگ ایجاد انسداد نماید، قطعاً بلع چنین موادی با استفراغ حاد حيوان همراه خواهد بود. بی اشتهایی و تشنگی مفرط از علائم بارز سگ های مبتلا به بلع جسم خارجی می باشد. حيوان مبتلا در چنین شرایطی باید هر چه سریع تر به نزد دامپزشک ارجاع داده شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Abdulaziz گفت:

    برم pdf این مواد را روان کنید لطفا !

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج