0

معرفی بیماری های مهم شتر در ایران:بیماری­های ویروسی شتر

شتران ایرانی همچون سایر شتران به بسیاری از بیماری ها مبتلا می شوند. اما متأسفانه نگارشات فراوانی از ابتلای آنان به این بیماری ها در دسترس نیست و این باعث می شود که بررسی در این زمینه ها و اظهارنظر درباره آنها، متکی به حدس و گمان باشد.در ادامه همین مطلب بیماری­های ویروسی شتر را مورد بررسی قرار می دهیم.

مقدمه

بسیاری از بیماری های شتران که از ایران گزارش نشده است توجهی مبذول نگشته است ولی این بدان معنی نیست که این بیماری ها در میان شتران ایران وجود ندارد بلکه به جهت اینکه اکثر این حیوان متحرک بوده و در جستجوی آب و علوفه در مراتع دور دست جابه جا میشود بیماری های آن همانند سایر حیوانات اهلی شناسایی نشده است.

بیماری­های ویروسی

1- آبله شتر Camel Pox

بیماری­های ویروسی شتر شدیداً واگیردار است که دارای مراحل متعددی است که حیوانات مختلف و انسان را مبتلا می سازد و با تشکیل دانه های ریزی بر روی پوست، غشای مخاطی، پستان ها و نوک پستان ها مشخص می­شود که تبدیل به تاول شده و پس از مدتی پاره شده و خشک می شود و از خود پوسته ها و دمل هایی را بر جای می گذارد. بیماری آبله شتر یکی از متداول ترین و شایع ترین بیماری های شتر در ایران است و بروز آن در بين شترشای ایران سابقه طولانی دارد و مدارکی از مشاهده آن در سال های مختلف موجود است.

قدیم ترین گزارش رسمی موجود در آرشیو سازمان دامپزشکی کشور مربوط به مشاهده یک نفر شتر مبتلا به آبله در قریه بزمان از توابع شهرستان خاش در سال ۱۳۳۶ می باشد. ویروس آبله شتر در ایران توسط کارشناسان مؤسسه رازی جدا شده است.

همچنین در سال ۱۳۶۳ همه گیری های محدودی از امراض ویروسی شتر در مناطقی از جمله اصفهان، کرمان، فارس، خوزستان و سمنان با تلفاتی به خصوص در میان بچه شترها بروز نموده است.

تاج بخش و نظری (۱۳۵۸) بیماری آبله شتر را در زابل و بخش بمپور استان سیستان و بلوچستان گزارش کرده اند.

بیماری­های ویروسی شتر

٢- هاری Rabies

بیماری ویروسی حاد و فوق العاده کشنده ای است که موجب عفونت مرکز دستگاه عصبی می گردد و تمام حیوانات خونگرم و از آن جمله شترها را نیز مبتلا می کند. بیماری به وسیله گاز گرفتن توسط حیوانات هار انتقال می یابد و از مشخصات آن تحریک دستگاه حرکتی و تظاهرات درمانگاهی آن جنون و تمایل به حمله به دیگران و بالاخره فلج بالارونده و مرگ می باشد.

در ایران مدارکی از ابتلای شتر به بیماری های هار با تأیید آزمایشگاهی انستیتو پا تور ایران موجود است (فیروزی ۱۳۶۷). در سال ۱۳۵۸ بیماری هاری در منطقه قائن به ویژه در نواحی زبر کره شیوع پیدا کرده و گزارشاتی وجود دارد که سگ های هار انسان و شترها را گزیده اند و بعد از مدتی علائم بالینی بیماری در شترها مشاهده گردید امراض ویروسی شتر نیز توسط انستیتو پاستور ایران جدا گردید. بیماری هاری در منطقه مرزی نزدیک افغانستان مشکل محلی مهمی را تشکیل می دهد.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 3]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج