0

معرفی داروی داکسی سایکلین و انیل کونازول در طیور

معرفی داروی داکسی سایکلین و انیل کونازول در طیور

در مقاله های قبلی در مورد معرفی داروی ای.سی.تی.اچ. (کورتیکوتروپین) و آسیکلوویر در طیور پرداخته شد . داکسی سایکلین، از آنتی بیوتیک­های تتراسایکلینی طولانی اثر نسل دوم و محلول در چربی است که برای درمان عفونت­های باکتریایی، ریکتزیایی، کلامیدیایی و مایکوپلاسمایی مصرف می شود و همچنین اِنیل کونازول، یک داروی ضدقارچ ایمیدازولی است که عليه پنی سیلیوم و درماتوفیت­ها مؤثر بوده و به صورت فرآورده های موضعی برای درمان درماتوفیتوزیس به بازار عرضه می شود. در ادامه به معرفی و تداخل دارویی داروی داکسی سایکلین و انیل کونازول در طیور می پردازیم.

معرفی داروی داکسی سایکلین و انیل کونازول در طیور

داکسی سایکلین   DOXYCYCLINE

نام تجاری

ویبرامايسين، منوداکس، داکسی کپز و ویبراتبز

گروه دارویی

آنتی بیوتیک (تتراسایکلینی)

موارد مصرف

داکسی سایکلین و مینوسایکلین نسبت به سایر تتراسایکلین ها سریع تر و تقریبا به طور کامل از سیستم گوارشی جذب شده و علیه باکتری های بی هوازی و باکتری های اختیاری داخل سلولی مؤثرترند. نیمه عمر دفع داکسی سایکلین تقریباً سه برابر کلرتتراسایکلین است. معمولاً از داکسی سایکلین در پرندگان به عنوان درمان انتخابی کلامیدیوزیس استفاده می­شود. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده اند که می توان از این دارو به عنوان جایگزین کلرتتراسایکلین از راه آب یا دان استفاده کرد. از داکسی سایکلین با موفقیت در درمان فنچ های مبتلا به هپاتیت ناشی از عفونت با کمپیلوباکتر و نیز در طوطی های استرالیایی مبتلا به فارنژیت ناشی از باکتری­های فنری شکل استفاده شده است.

تداخل های دارویی

تأثیر کلسیم جیره بر کاهش جذب داکسی سایکلین کمتر از کلرتتراسایکلین است. در کبوترانی که با جیره فاقد کلسیم تغذیه می شدند نیمه عمر ظاهری دفع دارو 25/6 ساعت بود در حالی که با حضور کلسیم در جیره، این زمان به 81/3 ساعت کاهش یافت. کلسیم و روی در مجرای روده می توانند با داکسی سایکلین ترشح شده، متصل شده و سیکل آنتروهپاتیک را مهار کنند و بدین ترتیب موجب افزایش کلیرنس کلی دارو شوند. آهن جيره، جذب را تا %۸۰ – ۹۰ کاهش می دهد در حالی که حضور اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک موجب افزایش جذب به میزان ۵-۲ برابر می شود. جذب خوراکی داکسی سایکلین با حضور سنگریزه در جیره کبوترها کاهش یافت.

معرفی داروی داکسی سایکلین و انیل کونازول در طیور1

انیل کونازول  ENILCONAZOLE

نام تجاری

ایماوِرول و کلینافارم – EC

گروه دارویی

داروی ضدقارچ

موارد مصرف

  محلول انيل كونازول برای مصرف موضعی به بازار عرضه می گردد، اما چندین گزارش وجود دارد که مصرف خوراکی دارو را عليه كاندیدیازیس و همچنین در آب آشامیدنی برای جلوگیری و درمان آسپرژیلوزیس ریوی در جوجه ها پیشنهاد می کند. انیل کونازول همچنین به صورت اسپری و بمب دودزا برای دود دادن جوجه کشی های طیور و اطاق جوجه های آلوده به آسپرژیلوس فومیگاتوس با حضور یا عدم حضور پرندگان در اطاق، مورد مصرف دارد. انیل کونازول دودزا نیز رای درمان آئروسُلی آسپرژیلوزیس تنفسی به ویژه در شتر مرغ با منفجر کردن بمب در یک محوطه ای که پرنده قرار دارد، بکار رفته است.

تداخل های دارویی

تداخل دارویی خاصی گزارش نشده است، لیکن مشابه سایر آزول­ها، درمان عمومی آنها ممکن است منجر به مهار آنزیم سایتوکروم اکسید از (P450) شود.


 

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 14 امتیاز از مجموع: 4.6]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج