0

معرفی موردی سگ های تازی: سگ نژاد سالوکی (تازی ایرانی)

سگ­های تازی از قدیمی ترین نژادهای شناخته شده سگ هستند که از هزاران سال قبل مورد توجه آدمی بوده و توجه او را در به ستوه آوردن، به چنگ انداختن و کشتن شکار به خود جلب نموده اند. زیستگاه اصلی آنها جنوب غربی آسیاست و از گذشته های دور در قصرهای سلطنتی زندگی می کرده اند. در ایران نیز این سگ­ها بخوبی شناخته شده اند. از ویژگی های بارز آنها علاقه زیادشان به دویدن آن هم با سرعت زیاد می­باشد. در این پست یکی دیگر از سگ های کار، سگ نژاد سالوکی یا سگ نژاد تازی ایرانی را بررسی می کنیم.

سگ های تازی

سالوکی Saluki

این نژاد یکی از قدیمی ترین نژادهای سگ در دنیا به حساب می آید و به نظر می رسد که موطن اصلی اش ایران باشد. نام دیگر آن Gazelle hound است و در ایران به آن سگ آهویی یا تازی غزال نیز می گفتند. در میان بسیاری از آثار تاریخی کشورهایی نظیر مصر باستان رد پایی این سگ به چشم می خورد، به طوری که آن را سگ سلطنتی مصر می نامیدند. حتی آن را به چشم هدیه الهی می دیدند و خرید و فروشش ممنوع بوده، فقط می شد آن را از شخصی به شخص دیگر واگذار کرد. مسلمانان بنیادگرا بر این باور بودند که تمامی سگ­ها به جز رسالوکی که در چادر آنها پذیرفته شده بود، نجس هستند. بر پایه بررسی های به دست آمده اینطور به نظر می رسد که در زمان های گذشته جهت شکار آهو از این حیوان استفاده می شده است:

سگ تازی که آهو گیر گردد               را بگیرد آهویش چون پیر گردد

در برخی از متون آمده است که منظور از کلمه سگ در انجیل ممکن است همان سگ سالوکی باشد! سالوکی تنها سگ تاریخ است که اجازه داشت بر روی فرش خیمه های سلاطین بخوابد و آنقدر مورد احترام بود که در مصر باستان بدن آن را همچون فراعنه، مومیایی می کردند.

طبق اسناد بدست آمده، محل سکونت سالوکی در گذشته شامل تمامی نواحی حاشیه بحر خزر تا خاورمیانه و کشورهایی مثل مصر، عربستان، فلسطین، سوریه، بین النهرین، آناتولی و ایران بوده است. در سال ۱۸4۰ این حیوان از ایران به انگلیس راه پیدا کرد و بعدها به آن Persian greyhound گفتند.

در حال حاضر عمدتاً از این حیوان جهت نگهبانی استفاده می شود. اما در زمینه شکار نیز بسیار تواناست. قدرت بینایی فوق العاده ای دارد و اعراب از آن اغلب برای شکار بزهای وحشی که سریع ترین نوع بزها هستند، استفاده می کرده اند. آنها همچنین شاهین هایی را تربیت می کردند تا سرعت شکار را کم کند و سگ سالوکی که در کمین نشسته، حیوان را شکار کند.

سگ نژاد سالوکی (تازی ایرانی)

مشخصات ظاهری سگ نژاد سالوکی : سگ نژاد تازی ایرانی از لحاظ ظاهری دارای بدنی موزون و سر کشیده ای است که هر چه به سمت بینی پیش می رود باریک تر می شود. چشمانش کوچک و فرو رفته است که جذبه خاصی در چهره اش ایجاد نموده است. گوش ها افتاده و پوشیده از موهایی بلند ابریشمی است و از گردن ظریف و انعطاف پذیری برخوردار است. سینه ای گود و عمیق و پاهایی کشیده دارد و دم به سمت پایین پیچ خورده است. متوسط قد بدن 58 تا ۷۱ سانتی متر بوده و وزنی بین ۱۹ تا ۳۰ کیلوگرم دارا می باشد. پوشش بدن بلند و ابریشمی است و به رنگ­های زیبایی همچون حنایی – قرمز، خاکستری – کرم تا سفید و آتشی بوده، گاهی نیز به هر سه رنگ دیده می شود.

خصوصیات اخلاقی: سگ نژاد تازی ایرانی سگی آرام، مهربان، صمیمی و بسیار چالاک است، به طوری که قادر است به سرعتی بالاتر از هشتاد کیلومتر در ساعت دست یابد. از حس شنوایی فوق العاده ای برخوردار بوده، نسبت به صاحب خود بسیار وفادار است ولی با دیدن غریبه ها منزوی و گوشه گیر می شود. بسیار پر تحرک و پر جنب و جوش است و روزانه باید مسافت زیادی را راهپیمایی کند. در صورت وجود سر و صدای زیاد در اطرافش، ممکن است واکنش بدی از خود نشان دهد. به علت طبع رنجورش چندان در خانه قابل نگهداری نیست و در صورت نگهداری، به نیمار و ورزش روزانه نیاز دارد. متوسط طول عمر این حیوان ۱۲ سال می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج