0

معرفی موردی سگ های کار: سگ نژاد ژرمن شپرد

سگ ها دارای نژادهای متفاوتی هستند که با توجه دامنه جغرافیای به مکان های خاصی تعلق دارنددراین  مقاله به سگ نژاد ژرمن شپرد  می پردازیم و ویژگیهای آنها را بررسی میکنیم.

ژرمن شپرد German shepherd

نام این نژاد در زبان آلمانی (Deutscher Schaferhund)، در زبان انگلیسی (German shepherd)، در فرانسه (Berger allemand) و (Chien loup) و در زبان ایتالیایی به آن (Pastore Tedesco) می­گویند که تمامی این اسامی به معنی چوپان آلمانی است. این نژاد را با نام آلساتیان نیز می شناسند. در مورد منشاء پیدایش این نژاد نظریه های مختلفی وجود دارد و به اعتقاد برخی از پرورش دهندگان، این نژاد نتيجه آمیزش گونه های مختلف سگ­های گله آلمانی است و برخی نیز آنرا حاصل آمیزش سگ گله با گرگ می دانند. به عقیده برخی محققان، در اوایل دهه ۱۹۰۰ یک افسر شوالیه ارتش آلمان به نام ماکس فون استفان در یک برنامه پرورش سگ، نژادهای مختلفی از سگ­های محلی چوپان و نگهبان را ترکیب کرده و این نژاد را بوجود آورده است. ولی به یقین و بدون در نظر گرفتن منشاء پیدایش آن، اولین بار در سال ۱۸۸۲ در شهر هانور آلمان، اولین سگ ژرمن شپرد با موی بلند به نمایش گذاشته شد و در سال ۱۸۸۹، اولین نمونه مو کوتاه این سگ، با خصوصیات سگ­های فعلی این نژاد در معرض دید عموم قرار گرفت. معروفیت این نژاد تازه، به داستان­های قهرمان بازی هایش در عملیات امداد و نجات صلیب سرخ و نیروی پلیس، بعد از جنگ جهانی اول باز می گردد. این سگ، اصالتاً یک سگ چوپان است که در طی سال­ها نگهداری و پرورش، به قابلیت های عملیاتی زیادی دست پیدا کرده است.

مشخصات ظاهری: از لحاظ ظاهری، حیوانی تنومند با چهره ای مغرور است و هوش و ذکاوت زیادش از نوع نگاه مهربان و در عین حال پر ابهتش به خوبی قابل درک است. ارتفاع بدن در جنس نر در حدود 60 تا 65 سانتیمتر و در ماده ها بین 55 تا 60 سانتیمتر است. وزن نرهای بالغ در حدود ۳۵ تا 43 کیلوگرم بوده و در مواردی به بیش از این مقدار نیز می رسد. ولی میانگین وزن نرها در زمان بلوغ کامل در چیزی در حدود 5/36 کیلوگرم است. وزن حیوانات ماده در زمان بلوغ، بین ۲۷ تا ۳۵ کیلوگرم و بطور میانگین 5/29 کیلوگرم خواهد بود. سگ­های این نژاد بطور کلی دارای بدنی نیرومند، عضلانی و متوازن بوده و بین رشد قسمت جلویی و پشتی بدن تعادل چشم نوازی مشاهده می شود. عضلات قوی و استخوان بندی محکمی داشته و دارای پیشانیی کمی محدب، قیافه ای استخوانی و قوی هستند که آدمی را تحت تاثیر قرار می دهد. سر حیوان نر مشخصا مردانه و در ماده کاملاً زنانه است. چشم­ها با اندازه ای متوسط و بادامی شکل، کمی بصورت مایل قرار گرفته و بیرون زده نمی باشد. گوش­ها تا سن 4 تا 6 ماهگی و گاهی بیشتر، افتاده و آویزان بوده و بعد از آن به شکل متعادل، ایستاده و راست شده و حالت نوک دار پیدا می کند. گوش­ها با جمجمه متناسب بوده، در ناحيه قاعده ای پهن شده و به سمت جلو باز است و در زمان دقت و توجه حيوان، حالت ایستاده کاملی به خود می گیرد. پوزه قوی و کشیده بوده و خط فوقانیش موازی با خط فوقانی جمجمه می باشد. بینی سیاه رنگ است و غیر سیاه بودن آن، نشانه وجود ناخالصی نژادی محسوب می شود. گردن قوی، عضلانی و کشیده است و اندازه آن متناسب با سر بوده، فاقد چین خوردگی­های شل پوستی می باشد. جدوگاه بلندتر از سطح عقب بوده و دارای شیبی به سمت سطح تراز پشتی می باشد. پشت صاف بوده و بدون هیچ پستی و بلندی، به خوبی رشد یافته و نسبتاً کوتاه است. سینه از جناغ شروع شده، کاملاً پر است، مستحکم و جا دار بوده، فضای زیادی برای شش و قلب در بر داشته و به سمت پایین و بین پاها امتداد می یابد. دم پر مو است و به شکلی صاف از کپل شروع شده و به سمت پایین می رود و در زمان استراحت حیوان آویزان است. دست­ها و شانه ها عضلانی بوده و ران عریض و محکم می باشد.

یک سگ ژرمن شپرد، سگی یورتمه رو است و ساختار بدنش طوری تکامل یافته است که نیازهای کاری اش را برطرف کند. راه رفتن یک حیوان اصیل، کشیده، ارتجاعی، زیبا و بدون تقلا، نرم و دارای وزن است که حداکثر میزان راه را با حداقل قدم برداشتن طی می کند. با هماهنگی و توازن به گونه ای حرکت می کند که همانند حرکت ممتد یک ماشین خوب و روان به نظر می آید. راه رفتن معمولی، نرم و مداوم است و با قدرت زیاد بخش پشتی بدن حمایت می شود. در حال یورتمه کامل، بخش پشتی باید محکم موزون باقی مانده، بدون تاب خوردن، پیچ خوردگی، حرکت شلاقی و سوسکی باشد.

سگ نژاد ژرمن شپرد

پوشش: یک ژرمن شپرد ایده آل، پوششی دو لایه، صاف، خشن با طولى متوسط دارد که نزدیک بدن خوابیده است. قسمت های سر همچون بخش داخلی گوش­ها و قسمت جلوی صورت، همچنین پاها و پنجه ها با موهای کوتاهی پوشیده شده، ولی گردن دارای موهایی بلند و ضخیم تر است. قسمت پشت دست­ها و پاها تا حدودی موهای بلندتری دارد که به سمت مفاصل دست و پا کشیده می شود. سگ­های ژرمن شپرد رنگ­های متغییری دارند و بسیاری از رنگ­ها در آنها مجاز شمرده می شود. ولی بطور کلی رنگ آنها اغلب مخلوطی از مشکی تا خاکستری به همراه رگه های کرم، بلوطی و طلایی است. رنگ­های آبی، جگری و سفید یکدست، از علائم ناخالصی نژادی محسوب می شوند. در ناحیه شکمی، سر و بخش داخلی دست و پاها رنگ پوشش زرد- خاکستری و یا بلوطی می شود. موی بدن ممکن است بلند و ضخیم باشد.

خصوصیات رفتاری: سگ­های گرگی حیواناتی باهوش، چابک، فعال، مطيع، منطقی و مهربان نسبت به صاحب خود بوده، با کودکان به راحتی ارتباط برقرار کرده و از استعداد تربیت پذیری بالایی برخوردار هستند. سگ­های این نژاد شخصیتی ممتاز داشته، با وجود داشتن بی باکی، جسارت و اعتماد به نفس بالا در برخورد با دشمنان، در مقابل صاحب خود بسیار فروتن و مؤدب هستند. این نژاد به دلیل خصوصیات اخلاقی منحصر به فردش، برای انجام انواع کارها مورد تعلیم و تربیت قرار گرفته است و در نواحی مختلف جهان به علت جثه قوی، هوش بالا و محاسن اخلاقی استثنایی اش، از آن به عنوان نگهبان، استفاده در جنگ ها، به منظور غریق نجات در رودخانه ها و دریا ها، جهت نجات بهمن زدگان در کوه های پر از برف و یا جهت نجات افراد به دام افتاده در آتش سوزی ها و کوه ها زمین لرزه ها و نیز به عنوان سگ پلیس جهت ردیابی ردپای مجرمین استفاده می­شوند. در آنجا که سگ های ماده ژرمن شپرد حیواناتی صبور و آرام هستند، از آنها به منظور راهنمایی و هدایت نابینایان نیز استفاده می شود. متوسط طول عمر حیوان در حدود ۱۲ تا ۱۳ سال است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج