0

معرفی کلی طوطی های آمازون یا کاسکوی سبز

طوطی آمازون نام یک سرده از تیره طوطیان است. طوطی های آمازون طیف خاصی از طوطی ها از اندازه کوچک (پیشانی سفید ) تا سایز بزرگ هستند و بومی آمریکا حد فاصل آمریکای جنوبی (پاناما و کوبا) تا مکزیک و دریای کارائیب می باشند. نژاد طوطی های آمازون دارای ۵۰ گونه و زیرگونه است و رنگ آنها عمدتاً سبز است و در نواحی سر و گردن رنگ های شاد مانند آبی و زرد دارند. دم کوتاهی دارند و گاهاً کاسکوی سبز هم نامیده می شوند البته ممکن است در گونه های مختلف رنگ بندی متفاوتی داشته باشند. در ادامه این مطلب به معرفی کلی طوطی های آمازون یا کاسکوی سبز خواهیم پرداخت.

طوطی های آمازون یا کاسکوی سبز

آمازون­ها طوطی­هایی دوست داشتنی و اجتماعی ساکن امریکای جنوبی هستند. مهربان و باوفا بودن، این طوطی را به یکی از بهترین حیوانات خانگی برای علاقمندان به طوطی سانان تبدیل کرده است. دارای هوش بسیار بالا و نیازمند به توجه و محبت زیادی از طرف صاحبش می باشد. برای حفظ شادابی و سلامت پرنده نیاز به سرگرمی ها و اسباب بازی­های جویدنی متنوع می باشد.

طوطی آمازون تر که از سنین پایین با انسان بزرگ شده بهترین مورد برای حیوان خانگی می باشد. توانایی سخنگویی این طوطی در دسته بندی عالی قرار دارد. اگر زمان لازم برای رام کردن و تربیت طوطی گذاشته نشود، پرنده دچار ناهنجاری­های رفتاری و همچنین پرخاشگری می شود.

در حیات وحش تغذیه این طوطی آجیل و میوه بوده، مواد مورد نیاز دیگر توسط برگ­های درختان تأمین می­شود. قدرت سخن گویی در طوطی های آمازون متفاوت است و بهترین آنها با پیشانی آبی و پشت گردن و گردن زرد، قدرت سخنگویی بالایی دارد و از نظر سخنگویی شاید بعد از کاسکوها و اکلکتوس قرار می گیرد.

نگهداری از آنها نیاز به تجربه و تحقیق و آموزش دارد و گونه های نر آن در طول بلوغ جنسی یعنی سنین ۳ تا ۵ سالگی ممکن است حالات پرخاشگرانه داشته باشند. آمازون ها گونه های فعالی هستند و علاقمند به بازی و البته شدیداً مستعد چاقی! بنابراین بهتر است قفس مناسب و بزرگ بهمراه اسباب بازی برای آنها فراهم باشد.

غذای آنها سبزیجات تازه، میوه، جوانه، و دانه، آجیل و دانه های بزرگ است.

طبقه بندی علمی

فرمانرو: جانوران

شاخه: طنابداران

رده: پرندگان

راسته: طوطی

تیره: طوطیان

سرده: Amazona

گونه های مختلف طوطی های آمازون

– طوطی آمازون پیشانی آبی

– طوطی آمازون سر و پیشانی زرد

– طوطی آمازون لپ سبز یا تاج قرمز .

– طوطی آمازون تاج بنفش

– آمازون ليلاسين

– طوطی آمازون

طوطی آمازون بال نارنجی

– آمازون پاناما

– طوطی آمازون دماغ قرمز

– آمازون پیشانی سفید .

– آمازون تاج زرد

– آمازون پشت گردن زرد

– آمازون کوبایی

– آمازون پروتوریکن

– آمازون نوک مشکی

– آمازون لپ آبی

– آمازون دم قرمز

– آمازون شانه زرد

– طوطی آمازون پشت گردن فلس دار

– آمازون سنت لوسیا

– آمازون سنت وینسنت

– آمازون صورت زرد

– آمازون نوک زرد

– آمازون دماغ زرد

– آمازون توکومان

– طوطی آمازون ابرو قرمز

– آمازون فستیو

– طوطی آمازون کاوالس

– آمازون شرابی

– آمازون قرمز

– آمازون امپریال

– آمازون گادالوپ

شناخت انواع طوطی آمازون

آمازون ها گروهی را تشکیل می­دهند که شامل ۲۷ گونه است و فقط در قاره آمریکا یافت می شود. از آنجا که در بیشتر گونه های این پرنده رنگ قسمت اعظم بدن سبز است، از آنها تحت عنوان طوطی­های سبز یا کاسکوی سبز نیز نام برده می شود.

طوطی آمازون یک طوطی درشت است که بومی نیمکره غربی در منطقه آمازون حد فاصل بین آمریکای جنوبی تا مکزیک و منطقه کارائیب می باشد. بیشتر آمازون ها به صورت عمده و برجسته سبز می باشند و رنگهای دیگری هم بستگی به نوعشان دارند که حتی می توانند روشن باشند

آمازون­ها مثل همه طوطی ها به اینگونه هستند: دارای چهار پنجه، دو تا جلو دو تا عقب، تغذیه آنها عمدتاً مغز دانه ها و میوه جات است و از برگ شاخه ها نیز به عنوان مکمل استفاده می کنند.

طوطی های آمازون شبیه ماکائوها و طوطی­های خاکستری آفریقایی (کاسکو) به خاطر توانایی در تقلید سخن انسان و صداهای دیگر جالب توجه هستند و تا حدی به این خاطر از بین حیوانات اهلی خانگی محبوبیت خاصی دارند. این محبوبیت آنها باعث شده نسبت به طوطی های دیگر در حیات وحش مورد تهدید قرار بگیرند. و این طوطی ها دارای رنگهای بسیار متنوع هستند مثلاً بعضی ها دارای سر کاملاً زرد هستند در حالیکه بعضی فقط یک نوار زرد یا لكه های زرد در نزدیک گردنشان دارند. آمازون­ها همیشه در گروه­های کوچک پرسروصدا سفر می کند و در اول روز برای پیدا کردن غذا بیتوته خود را ترک می کند. آنها در بالای درختان به دنبال غذا می گردند و به دنبال باقیمانده غذا در روی زمین جستجو می کنند. تعداد زیادی از ۲۶ نوع آمازون ساکن آمریکای مرکزی و جنوبی از زمان­های قدیم به عنوان حیوان خانگی نگهداری می­شوند. به عنوان مثال آمازون کوبا در قرن شانزدهم مطرح شده است. در اروپا نیز تکثیر و پرورش آمازون­ها در سالهای اخیر به صورت منظم صورت می گیرد. در صورتی که انفرادی نگهداری شوند، اکثرشان به زودی به نگهدارنده خو گرفته و اهلی می شوند. اما آنان بین اعضاء خانواده اختلاف گذارده و با هریک صمیمیت خاصی برقرار می­کنند. نگهداری آمازون ها نیز به صورت جفت توصیه می شوند. آمازون­ها اغلب با سایر طوطی­های هم جثه خویش روابطی حسنه دارند. آنها در گروه طوطیان متوسط قرار دارند و نگهداری از آنها شبیه نگهداری از کاسکو است. آمازون ها را اشتباها کاسکو سبز می نامند. این طوطی بومی کشورهای امریکای جنوبی مانند پاناما و کوبا و… است. از اسم آن مشخص می باشد که زادگاه اصلی آن جنگل آمازون می باشد. قدرت سخن گویی در میان آمازون­ها متفاوت و بهترینشان پیشانی آبی و پشت گردن زرد و سر زرد است. نوع پشت گردن زرد آن بعد از کاسکو و شاید طوطی اکلکتوس بهترین تقلید کننده صلای انسان می باشد. در ایران نوع بال نارجی آن را می شود گام گاهی در پرنده فروشی­ها دید.

برای هر چه بیشتر آشنا شدن با این پرنده، انواع معروف این گونه را در ادامه معرفی می شود.

آمازون سر شانه طلایی یا آمازون پیشانی آبی

طولش ۳۷ سانتیمتر بوده و محیط زیستش شرق برزیل است. پیشانی و جلوی سر برخی از انواع آنها تیره، بالای سر، صورت و دور چشمش زرد رنگ، پشت گردن و پرهای پشتی سبز همراه رگه های تیره تر، سر شانه و قسمتی از شاه پرها قرمز، دور چشمش سفید، حلقه چشمش قهوه ای تیره و منقارش سیاه می باشد نوع اصلی آن را آمازون پیشانی آیی نیز می نامند.

در صورتی که از جوجگی با انسان بزرگ شود به انسان خو گرفته و عضوی از اعضای خانواده می شود. تکثیرش با موفقیت همراه بوده ۲ تا ۴ تخم می گذارد و جوجه ها پس از گذشت ۲۹ روز سر از تخم بیرون می آورند و پس از گذشت ۹ تا ۱۰ هفته لانه را ترک می کنند.

پراکندگی جغرافیایی: بولیوی، برزیل، پاراگوئه، و شمال آرژانتین.

اندازه طول بدن: ۳۵ سانتی متر

وزن: ۳۷۵ اما تا ۴۵۰ نیز می رسد.

در گونه a . xanthopteryx اندازه ۳۷ سانتی متر و وزن ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم

جیره غذایی: غذای طوطی های بزرگ، که بهتر است هر روز میوه و سبزیجات و مواد مشابه هم به آن افزوده شود.

پرندگان نابالغ: چشم­های سیاه رنگی دارند و ساکتتر و آرامتر هستند. اما سایر ویژگی های آنها شبیه پرندگان بالغ است.

تعیین جنسیت: هیچ تفاوت ظاهری میان دو جنس نر و ماده وجود ندارد.

ویژگی و جذابیت های آمازون پیشانی آبی: بسیار زیباست و خیلی زود تربیت و رام می شود.

وضعیت: در بعضی نواحی در حد متعارف، اما وقتی جوجه ها به تعداد زیاد برداشته شوند تعدادشان کاهش می یابد. در طول سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ – ۸۲ هزار از نژاد xanthopteryx این پرنده وارد ایالات متحده شد.

پرورش: همواره براحتی در دسترس بوده و از دهه ۱۹۸۰ به طور گسترده ای پرورش داده می­شود.

تعداد تخم ها: ۳ تا ۴

زمان خوابیدن روی تخمها: ۲۸ روز

مدت اقامت پرندگان جوان در لانه: ۸ تا ۹ هفته. نرها نسبت به ماده ها زرد بیشتری بر روی صورت دارند.

انحنا با A. a . aestiva قرمز یا عمدتاً قرمز و قدری کوچکتر است.

طوطی تربیت پذیری است که عمر بسیار طولانی دارد. این پرنده خیلی بزرگتر از آمازون بال نارنجی است.

آمازون پیشانی آبی تقریباً شبیه آمازون بال نارنجی است، فقط جثه بزرگتری دارد و پیشانی آبی رنگ. علاوه براین رنگ قرمز روی بال­ها و پرهای ناحیه دمی این پرنده تیره تر از رنگ قرمز همین نواحی در آمازون بال نارنجی است. رنگ منقار طوطی پیشانی آبی نیز از سیاه تا خاکستری متغیر و در مقایسه با رنگ شاخی منقار آمازون بال نارنجی، تیره تر است.

در موارد بسیاری، جفت­های این پرنده حتی در قفس براحتی و با موفقیت عمل آشیانه سازی و به دنبال آن جفتگیری را انجام می دهند. تخم­ها پس از ۲۹ روز به جوجه تبدیل می شوند و پرندگان جوان در حدود ۹ هفتگی آشیانه را ترک می کنند. رفتار و حرکات این پرنده در طول دوره و فصل تولید مثل كاملاً عوض می­شود و حتی نسبت به صاحب خود نیز حالت تهاجمی پیدا می کند. مدارک معتبری در دست است که نشان می­دهد آمازون پیشانی آبی در شرایط مطلوب می تواند حدود صد سال در قفس به زندگی خویش ادامه دهد. البته در شرایط نگهداری مناسب.

آمازون سر شانه طلایی یا آمازون پیشانی آبی بال زرد

طولش به ۳۷ سانتیمتر رسیده و محیط زیستش شمال بولیوی، پاراگوئه، ماتوكروسو، تا شمال آرژانتین می­باشد. اختلافش با نوع اصلی آمازون پیشانی آبی در آن است که پرهای سرشانه برخی از آنها طلایی یک دست است، آن را پیشانی آبی بال زرد نیز می­نامند. توسعه رنگ آبی روی پیشانی و جلوی سرش همانند نوع اصلی آن بسیار متفاوت است تکثیرش با موفقیت همراه بوده، ۲ تا ۴ تخم می گذارد و جوجه ها پس از گذشت ۲۹ روز سر از تخم بیرون می آورند و پس از گذشت ۹ تا ۱۰ هفته لانه را ترک می کنند.

آمازون ونزوئلا

طولش ۳۱ سانتیمتر و محیط زیستش کلمبیا، ونزوئلا، گویانا و نواحی وسیعی از شمال برزیل تا پرو می باشد. رنگ اصلی بدنش سبز، پیشانی و صورتش زرد بوده و در بسیاری از انواع آنها، بین پرهای زرد پیشانی پرهای آبی ملاحظه می گردد. سرشانه اش سبز زرد، زیر بالهایش قرمز پرتقالی، داخل پرهای دمش پرتقالی تا قرمز، دور چشمش آبی خاکستری و حلقه چشمش پرتقالی است. نقش و رنگ آمیزی در یکایک آنها متفاوت است. این آمازون از آمازون هایی است که بیشتر نگهداری می شود. تکثیرش به کرات با موفقیت همراه بوده، ۲تا ۳ تخم می گذارد و جوجه ها پس از ۲۹ روز سر از تخم بیرون آورده و پس از گذشت ۹ هفته لانه را ترک می­کنند.

آمازون سورینام

طولش به ۳۷ سانتیمتر رسیده و محیط زیستش گویانا و شمال برزیل است رنگ اصلی بدنش سبز و قسمت فوقانی آن تیره تر می باشد. در پشت گردن و پشتش پرهای سیاهی ملاحظه می شود. پیشانی و جلوی سرش زرد، سرشانه اش قرمز، پرهای دمش سبز، ته آنها قرمز و پرهای خارجی دارای محدوده ای سیاهند. دور چشمش خاکستری، رنگ حلقه چشمش پرتقالی، منقارش خاکستری سیاه به همراه لکه های قرمز در قسمت فوقانی است. رنگ آمیزی یکایک آنها می­تواند متفاوت باشد. برخی از آنها دارای صورتی زرد هستند. ۲تا ۳ تخم می گذارد و جوجه ها پس از ۲۹ روز سر از تخم بیرون آورده و پس از گذشت ۹ هفته لانه را ترک می­کنند.

آمازون پشت گردن طلایی

طولش ۳۹ سانتیمتر و محیط زیستش جنوب غربی مکزیک تا کاستاریکا می باشد. رنگ اصلی بدنش سبز، پرهای سرش کم و بیش، سبز آبی و در پشت سر و گردنش لکه طلایی بزرگی دیده می­شود. زیر بالهایش لکه کوچک قرمزی وجود دارد، دور چشمش سفید و حلقه چشمش پرتقالی و منقارش خاکستری تیره است. یکی از بااستعدادترین آمازون­ها در استعداد تکلم است. در صورتی که از جوجگی با انسان بزرگ شود به انسان خو گرفته و روابط عمیقی با نگهدارنده خود برقرار کرده و عضوی از اعضای خانواده می شود. تکثیرش با موفقیت همراه بوده ۲ تا ۴ تخم می گذارد و جوجه ها پس از گذشت ۲۹ روز سر از تخم بیرون می آورند و پس از گذشت ۹ تا ۱۰ هفته لانه را ترک می کنند.

آمازون پاناما

طولش ۳۳ سانتیمتر و محیط زیستش شمال کلمبیا و پاناما است. شبيه آمازون سورینام بوده ولی رنگ اصلی­اش روشن تر می باشد، پرهای پشت گردن و پیشانی فاقد رگه های تیره اند. پیشانی و قسمت جلوی بالای سرش زرد، دور چشمش سفید، حلقه چشمش قرمز قهوه ای، منقارش استخوانی روشن و نوک قسمت فوقانی برخی از آنها سیاه است در صورت نگهداری انفرادی اهلی شده و قدرت تکلم خوبی دارد. تکثیرش به کرات با موفقیت همراه بوده ۲ تا ۴ تخم می گذارد و جوجه ها پس از گذشت ۲۹ روز سر از تخم بیرون می­آورند و پس از گذشت ۹ تا ۱۰ هفته لانه را ترک می کنند.

آمازون بزرگ سر طلایی

طولش ۴۱ سانتیمتر و محیط زیستش مکزیک و هوندوراس می باشد. سر و گردن طلایی و سایر پرهایش سبز و پرهای ناحیه گردن، سینه و پشتش همراه با رگه های سبز تیره است سر شانه و بالهایش قرمز می باشد. برخی از آنان دارای پرهای زردی در سایر بدن می باشند. به خاطر صدای گوش خراش برای نگهداری در منزل مناسب نیست. به کرات در اروپا تکثیر یافته و جوجه ها ابتدا سبز یک دست بوده و تنها رنگ آمیزی زرد خفیفی روی پیشانی خود دارند معمولاً دو تخم گذارده و جوجه ها پس از گذشت ۲۴ روز سر از تخم در آورده و ۱۰ هفته بعد لانه را ترک می کنند.

آمازون کوبا

طولش ۳۲ سانتیمتر و محیط زیستش كوبا است رنگ اصلی بدنش سبز، پرهای پوششی اش دارای رگه های تیره اند. پیشانی، بالای سر و دور چشمش سفید، زیر شکمش قرمز، شاه پرهای جلویی آبی، پرهای ته دم قرمز، رویشان سبز و زیر آنها زرد رنگ است. حلقه چشمش قهوه ای تیره و منقارش تقریباً سفید رنگ است. از جمله آمازونهایی است که به اروپا آورده شده، ولی امروزه در اروپا نایاب شده. از آنجا که در آلمان شرقی تکثیر یافته، امروزه ۱۰ جفت ثبت شده آن در آلمان وجود دارد. ۳ تا ۴ تخم گذارده و جوجه ها پس از گذشت ۳۰ روز در آمده و پس از 9 تا ۱۰ هفته لانه را ترک می کنند.

آمازون صورت سبز

طولش ۳۳ سانتیمتر ومحیط زیستش شمال غربی مکزیک می باشد، پیشانی و بالای سرش قرمز پرنگ، رنگ اصلی بدنش سبز تیره و زیر آن روشن تر است. پرهای پشت سر و گردن همراه رگه های تیره تراند، علامت مشخصه آنان صورت سبز براق آنها می باشد. بالهایشان سبز تیره بوده و روی آنها لکه قرمزی ملاحظه می­شود. حلقه فاقد پر دور چشمش سفید، حلقه چشم پرتقالی تا زرد و منقار استخوانی روشن است. آنان به سرعت اهلی شده و با نگهدارنده خود روابط عمیقی ایجاد می کنند. در ایالت متحده امریکا طرفداران زیادی دارند. در آلمان چندان مورد توجه نبوده و به همین دلیل تکثیر هم نشده اند.

آمازون ریش آبی

طولش ۳۴ سانتیمتر و محیط زیستش در شمال آمازون و منطقه اورینکو می باشد. دو رگه انشعاب بافته شناخته شده است. رنگ اصلی بدنش سبز تیره، روی پیشانی تا چشمهایش نواری قرمز قهوه ای ملاحظه می­گردد. نوار آبی نازکی از روی چشمش شروع و تا گلو ادامه میابد. انتهای پشت و نواحی غده چربی اش قرمز براق می باشد. آنان به سرعت اهلی شده و استعداد مناسبی برای یادگیری کلمات دارند. واردات آنها محدود بوده و تا بحال تکثیر نیافته اند.

آمازون بال زرد

پراکندگی جغرافیایی: در بیشتر قسمت­های شمالی امریکای جنوبی، شامل جزایر ترینیداد و توباگو

اندازه: ۳۰ تا ۳۳ سانتی متر

وزن: ۳۶۰ گرم تا ۴۹۰ گرم هم گزارش شده.

جیره غذایی: غذاهای طوطی­های بزرگ، مثل مغز دانه ها که بهتر است هر روز میوه و سبزیجات به آن اضافه شود.

پرندگان نابالغ: چشمانی سیاه رنگ دارند، سایر ویژگی­های جوجه ها شبیه پرندگان بالغ است.

تعیین جنسیت: تفاوت ظاهری بین جنس نر و ماده این گونه طوطی وجود ندارد.

ویژگی و جذابیتهای این پرنده: براحتی اهلی می شود و مقلد و سخنگوی بسیار خوبی است

وضعیت: در سرزمینهای پست در حد متعارف بوده و پراکندگی وسیعی دارند.

تعداد تخم ها: ۳ تا ۴

زمان خوابیدن روی تخمها: ۲۵ روز

مدت اقامت پرندگان جوان در آشیانه: ۸ هفته

آمازون بال نارنجی معمولاً به عنوان یک پرنده زینتی در منازل نگهداری می شود اما این پرنده نیز مانند سایر اعضای این جنس سروصدای زیادی در خانه راه می اندازد.

تهیه و خرید این طوطی کار چندان دشواری نیست. این طوطی­ها نه تنها به فضای زیادی برای فعالیت نیاز دارند، بلکه پرندگان پر سر و صدایی نیز می باشند.

آمازون توکومان

طول: ۳۱ سانتی متر

وزن: ۲۳۰ گرم

جوجه ها یا پرندگان نابالغ: پیشانی قرمز کدرتر که در بعضی از پرندگان با نارنجی همراه است.

خاستگاه: جنوب شرقی بولیوی و شمال غربی آرژانتین

وضعیت: به علت تخریب زیستگاه­ها و صید بی رویه در دهه ۱۹۸۰ تعداد آنها رو به کاهش است. در فهرست ضمیمه شماره ۱ معاهده تجارت بین الملی گونه های در حال انقراض قرار دارد.

پرورش: تقریباً در سال ۱۹۸۷ ناشناخته بود. از آن موقع تا ۱۹۸۹ بطور مرتب صادر می شده است. تکثیر آن در حد محدود اما رو به افزایش است.

تعداد تخم ها: ۳ عدد

زمان خوابیدن روی تخم ها: ۲۷روز

مدت اقامت پرندگان جوان در آشیانه: ۸ یا ۹ هفته

تمایزات جنسی: نرها در حدود ۸ و ماده ها از صفر تا ۶، اما معمولاً 5 پوشپر قرمز در هر بال خود دارند.

آمازون منقار سیاه

این نژاد از آمازون بومی جامائیکا است در جنگلی استوایی زیست می کند و دارای صورت و منقاری سیاه رنگ می باشد. چهره آنها گاه همراه با لکه لکه هایی می شود. در خوردن سنگ معدنی آهک دار زیاده روی می­کنند.

به میوه ای که نوعی انبه است علاقه فراوانی دارند که این میوه را خربزه درختی(پاپایا) می نامند.

ویژگی

پوشش کلی اکثر طوطی های آمازون سبز بوده و بسته به گونه آمازون رنگ بندی های متفاوتی دیده می شود.

شهرت این طوطی برای توانایی آنها در حرف زدن، بازیگوش بودن و پاهای بسیار چابک و سریع می باشد. از نظر خصوصیات اخلاقی بسیار مهربان بوده و اجتماعی می باشند. تقریباً مانند فرزند ۲ساله انسان هستند و این خصوصیات ۲ سالگی را تا بیش از ۵۰ سل حفظ می کنند.

به هر حال برخی طوطی­های آمازون پرخاشگرند، به خصوص در دوره بلوغ و جفت خواهی، همچنین نگهداری این طوطی بعنوان حیوان و پت خانگی نیازمند توجه و مراقبت زیاد می باشد و برای افراد مبتدی توصیه نمی­شود.

همه طوطی سانان برای شاداب ماندن نیاز به فعالیت و سرگرمی دارند. طوطی آمازون لانه اش را درون درخت می سازد. بنابراین نوک این پرنده برای جویدن چوب و وسایل چوبی قدرتمند است و نیاز به داشتن اسباب بازیهای چوبی و متنوع دارد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج