0

پرورش و تولید لاکپشت در فرم تجارتی

گونه های مختلف لاک پشت ها ممکن است به فرم تجاری تکثیر و پرورش پیدا کنند. به عنوان مثال لاک پشت­های لاک نرم ژاپنی برای تولید گوشت، لاک پشت های گوش سرخ به عنوان حیوان خانگی و لاک پشت سبز دریایی برای تولید گوشت، چرم و اشیاء زینتی تکثیر می شوند. در این مطلب در مورد پرورش و تولید لاکپشت و همچنین نصب تراشه یا مایکروچیپ لاکپشت ها نکاتی را بیان می کنیم.

تولید لاک پشت در فرم تجارتی

در سال ۱۹۹۶ در آمریکا ۵۰۰۰ لاک پشت سبز دریایی به طور مصنوعی تولید شده است که وزن زنده آنها بالغ بر ۱۴۶ تن بوده است. از این تعداد لاک پشت، ۱۴ تن فیله، ۱۹ تن استیک، ۶۸۰۰ بسته محصولات سوپی، ۴۰۰۰ سری چرم قابل استفاده، ۷ تن روغن و ۲۰۰۰ لاک سالم برای مصارف زینتی بدست آمده است و ارزش کل این محصولات بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.

برای پرورش و نگهداری از این لاک پشت­ها استخرهای خاصی مورد نیاز است که بین ۱ تا ۴ متر عمق دارند. دیواره آنها از جنس بتن و بستری از خاک دارند تا حیوان بتواند دوران خواب زمستانی خود را در عمق بستر طی کند.

مهمترین بیماری­های لاک پشتان پرورشی عبارتست از: عفونت­های هرپس ویروسی پوست ناشی از جراحت و زخم، عفونت­های کوکسیدیایی روده ها، پنومونی­های قارچی و درماتیت­های ثانویه ناشی از گزش و نزاع. عوامل مستعد کننده بیماری در لاک پشت های پرورشی عبارتند از : تراکم بیش از حد، غذای ناکافی، آلودگی و بالا بودن دمای آب

در جنوب ایران مصرف تخم لاک پشت های پوزه عقابی در مناطق بوشهر، جزیره هرمز و قشم رواج دارد. مردم محلی با تصور اینکه تخم این لاک پشت دارای خواص غذایی و دارویی است، آن را مصرف می کنند و گاهی در بازارهای محلی می توان تخم آنها را خریداری کرد. متاسفانه این لاک پشت جزو گونه های در حال انقراض است. این حیوان در اواخر زمستان برای تخمگذاری به مناطق جنوب ایران و جزایر خلیج فارس پناه می آورد.

پرورش و تولید لاکپشت نصب تراشه یا مایکروچیپ لاکپشت

نصب تراشه یا مایکروچیپ لاکپشت

امروزه از تراشه گذاری برای تشخیص هویت انواع حیوانات استفاده می شود. تراشه یا مایکروچیپ در داخل بدن حیوان و در زیر پوست نصب می شود و هنگامی که با کمک اسکنر خوانده می شود، شماره ای را روی صفحه اسکنر به نمایش می گذارد. این شماره بسته به نوع تراشه ممکن است یک شماره ۱۵ رقمی یا ترکیبی ۹ یا ده تایی از اعداد و حروف باشد. امروزه استفاده از تراشه های ISO که ۱۵ رقم را به نمایش می گذارند رایج تر است و اغلب اسکنرها به سادگی و با سرعت می توانند این تراشه ها را بخوانند.

در نصب تراشه یا مایکروچیپ لاکپشت ،شماره تراشه روی اسناد هویت حيوان مانند کارت واکسیناسیون یا اسناد مربوط به جابه جایی و سفر قید می­شود و هویت حیوان را نشان می دهد. امروزه همه پست­های قرنطینه در جهان برای شناسایی هویت حیوانات از این روش استفاده می کنند. نصب تراشه برای جابه جایی لاک پشت از یک کشور به کشور دیگر و برای عبور از قرنطینه دامپزشکی لازم است. با توجه به عوارضی که ممکن است نصب تراشه برای لاک پشت به دنبال داشته باشد توصیه می شود تنها زمانی برای این کار اقدام شود که دلیل موجهی برای نصب آن وجود داشته باشد. برای نصب تراشه در لاک پشت، باید طول بدن حیوان دست کم ده سانتی متر باشد.

تراشه گذاری انواع حیوانات در محلی استاندار انجام می شود تا کار را برای کسانی که قصد خواندن شماره آن را داشته باشند ساده کند. در حیواناتی مانند سگ و گربه، تراشه در میان دو کتف و یا در ناحیه گردن نصب می­شود. محل استاندارد برای اسب، سمت چپ گردن است. در مورد لاک پشت­ها یکی از محل های استاندارد پای چپ حیوان در قسمت بالای ماهیچه های سرینی (Gluteal) است. محل استاندارد دیگر پایین گردن درست در بالای سینه پوش روی خط وسط است (Midline subplastron). نصب تراشه در این محل خطر کمتری برای حیوان دارد.

در برخی مراکز تحقیقاتی تراشه را در سطح پشتی گردن روی خط وسط و در نزدیک کاسه سنگ نصب می کنند. برای این کار باید سر و گردن را به صورت کامل از داخل لاک بیرون کشید خواندن شماره تراشه ای که در این محل نصب شده باشد بسیار ساده است. تراشه همواره در زیر پوست نصب می شود. فرو بردن سوزن تراشه گذار که اغلب ضخامت قابل توجهی دارد به داخل ماهیچه ممکن است باعث خونریزی ش دید، لنگش و عوارض غیرقابل جبران شود. برای نصب تراشه باید حیوان را به خوبی مقید کرد. گاهی تجویز یک داروی آرام بخش انجام کار را بسیار ساده می کند یا دست کم باید نفرات کافی برای انجام عملیات در اختیار داشت. به جز این باید محل نصب تراشه را به خوبی ضدعفونی کرد. ممکن است برای این کار لازم شود تا از یک برس برای پاکسازی خاک یا آلودگی­های موجود بر روی پوست استفاده کرد. برای ضدعفونی می توان از انواع محلول­های ید دار یا کلرهگزیدین استفاده کرد.

همواره پیش از تزریق تراشه به بدن حیوان باید با کمک اسکنر، تراشه موجود در سوزن را اسکن کرد تا از سالم بودن آن مطمئن شد. لازم است تا شماره ای که اسکنر نشان می­دهد را با بارکد و شماره تراشه که روی پاکت آن قرار دارد منطبق کرد.

در مورد تراشه هایی که خارج از استاندارد ISO هستند و ترکیب عدد و حرف دارند باید پیش از نصب کردن تراشه در بدن حیوان، چند بار آن را اسکن کرد تا از کار کرد درست آن مطمئن شد. به تجربه نگارنده بهتر است از به کار بردن این تراشه ها پرهیز کرد. تراشه های ISO کارآیی بهتری دارند و ساده تر و سریعتر قابل خواندن هستند. پس از نصب تراشه چنان چه شکاف پدید آمده بر اثر عبور سوزن بسیار بزرگ باشد لازم است تا محل را بخیه کرد. این کار از یک سو احتمال خارج شدن تراشه را به حداقل می رساند و از سوی دیگر اقبالی برای عفونی شدن موضع باقی نمی گذارد. حیوان باید بعد از نصب تراشه در محلی تمیز و به دور از آلودگی نگه داری شود. گونه های نیمه آبزی نباید تا دو روز با آب تماس داشته باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج